SKRYPT GIER TEMATYCZNYCH.pdf
(
89 KB
)
Pobierz
SKRYPT
GIER
TEMATYCZNYCH
związanych z technikami harcerskimi i wiedzą
harcerską
samarytanka
historia harcerstwa
terenoznawstwo
pionierka
łączność
inne
Opracowała: sam. Agnieszka Kozioł
SAMARYTANKA
ZASTĘP INWALIDÓW
Połowa zastępu przypina wylosowane karteczki z dolegliwościami i zostaje nagle
“rannymi”, stanowiąc pierwszy zespół. Drugi zespół udziela pomocy. Po omówieniu
jakości i sprawności udzielonej pomocy następuje zmiana ról.
Grę moŜna modyfikować na wiele sposobów, np.:
* ratujący mają udzielić pierwszej pomocy, kierując się tylko symptomami, np.
jęk przy dotknięciu ręki chorego (złamanie), farba czerwona przy nosie
(krwotok).
* rannych trzeba odnaleźć w terenie (np. za pomocą oznaczeń na mapie).
KIMY
* Kim aptekarski
Zastępowy pokazuje na dwie minuty lekarstwa i inne materiały, wchodzące w
skład apteczki polowej zastępu. Po ich zakryciu kaŜdy harcerz spisuje na kartce
te przedmioty, które zapamiętał. Przy kaŜdym z nich podaje choć jedno
zastosowanie,
np.
aspiryna
-
przeziębienia.
*Kim-aptekarz
Harcerze mają zamknięte oczy. KaŜdemu z nich po kolei zastępowy posuwa do
powąchania, butelki z róŜnymi lekarstwami o specyficznym zapachu. Kto odgadnie
najwięcej nazw lekarstw - wygrywa. Dodatkowym utrudnieniem jest podanie ich
odpowiedniego
zastosowania.
* Kim kolorów
Zastępowy numeruje buteleczki i kawałki ligniny. Następnie wylewa na kawałki
ligniny po kilka kropel zawartości buteleczek (np. gencjana-fiolet, jodyna-brąz,
spirytus-biały zapach, woda utleniona-biel, krople miętowe-zieleń). Zadaniem
harcerzy jest prawidłowe dopasowanie numerów z buteleczek i lignin.
APTEKA
Zastępowy pokazuje róŜne lekarstwa. Zadaniem harcerzy jest skompletowanie
apteczki zastępu przez wybranie jedynie najniezbędniejszych z zebranych
lekarstw. NaleŜy takŜe uzasadnić swój wybór oraz podać zastosowanie
medykamentów.
Ciekawym urozmaiceniem moŜe być takŜe ułoŜenie rymowanego składu apteczki
zastępu.
TRAGICZNA HISTORIA
Zastępowy opowiada historię, w której bohaterowi co chwila przytrafiają się
róŜne wypadki. Wymaga to uŜycia odpowiednich lekarstw. Słuchający w trakcie
opowiadania zapisują potrzebne lekarstwa.
2
Wariant: przy kaŜdym wypadku zastępowy robi przerwę i wskazuje dwóch
harcerzy. Jeden z nich udaje rannego, drugi udziela pierwszej pomocy.
DETEKTYWI NA MIEJSCU WYPADKU
Zastęp przybywa na miejsce “wypadku”, gdzie zastaje pozostawione lekarstwa i
materiały apteczne, których ratujący uŜył w czasie udzielania pierwszej pomocy.
Z ich doboru naleŜy wywnioskować, jakiego rodzaju działanie podjął ratownik.
NAGŁY WYPADEK - SYMULACJA
Zastępowy w tajemnicy poleca komuś odtworzyć jakiś nagły wypadek (np.
zemdlenie) i obserwuje zachowanie zastępu. Kto najszybciej zorientuje się w
sytuacji i prawidłowo pomoŜe?
SESJA ZDJĘCIOWA
Zastęp przygotowuje fotokomiks z udzielania pierwszej pomocy. Tak powstały
album czy gazetka ścienna moŜe być później wykorzystywana do następnych
zbiórek.
RANNY W GÓRACH
Zespoły składają się z 3 harcerzy. Jeden z nich jest ranny, leŜy w “górach na
niedostępnej skale”. Sygnalizuje on rękami ustaloną przez druŜynowego depeszę i
otrzymuje odpowiedź od zespołu ratunkowego. Po pokonaniu pewnych przeszkód,
(w sali np. przeskoczenie przez stół, przejście w równowadze po przeciągniętej
na podłodze linie itp.), ratownicy dostają się do rannego. Ranny nie moŜe odzywać
się do zastępu, a ten udzieliwszy mu właściwej pomocy (wszystko na wyścigi),
przenosi go na noszach z powrotem. Punktowanie: sygnalizacja, przeszkody,
ratownictwo, szybkość wykonania.
TELEFON NA ODLEGŁOŚĆ
Dwa zespoły - to dwa rzędy, między którymi odstęp wynosi 6 kroków i takieŜ są
odległości między harcerzami w kaŜdym rzędzie. DruŜynowy szepce jakiś wyraz
(np. aspiryna) pierwszej osobie z pierwszego rzędu. Ta odwraca się i stając na
baczność, szepce (z odległości 6 kroków) ten wyraz drugiej z kolei w swym
rzędzie, ta zaś podaje go dalej. Harcerze z drugiego rzędu podsłuchują i gdy
któryś z nich usłyszy powtarzany wyraz (nie ruszając się naturalnie z miejsca),
przekazuje go w swym rzędzie dalej. Który z rzędów pierwszy nada wyraz aŜ do
końca zdobywa punkt. Gra się toczy do 10 punktów.
Wyrazy (nazwy lekarstw wchodzących w skład apteczki zastępu) nadaje
druŜynowy na przemian obu rzędom
3
HISTORIA
O KIM MOWA?
Prowadząca czyta Ŝyciorysy postaci z historii harcerstwa. śyciorys jest
“pocięty” na kawałki: od informacji bardzo trudnych po te, pozwalające od razu
odgadnąć o kogo chodzi. Zadaniem zastępów jest podanie nazwiska bohatera.
Odpowiedzi są punktowane: od 3 (za najtrudniejszą część Ŝyciorysu) do 1 punktu
(za najłatwiejszą).
CO MASZ W TOREBCE?
Prowadząca pokazuje kilka plecaków i torebek postaci z dziejów harcerstwa, w
których znajdują się róŜne przedmioty. Na podstawie ich zawartości zastępy
odgadują do kogo torba lub plecak naleŜą. Odpowiedzi naleŜy uzasadnić.
UTRACONA
PAMIĘĆ
Zastępowy ogłasza, Ŝe znaleziono człowieka, który utracił pamięć i okazuje
zawartość jego kieszeni. Zespoły usiłują na tej podstawie określić, kim był ten
człowiek i dać o nim maksimum informacji.
DOMINO
Zasady jak przy gry w domino.
Trzecia nazwa
Ŝeńskiej
organizacji
Szarych
Szeregów
Twórca nazwy
Szare Szeregi
Późniejsza nazwa
Chorągwi
Wielkopolskiej
Twórca nazwy
Szare Szeregi
Wcześniejsza
nazwa Chorągwi
Wielkopolskiej
Florian
Marciniak
hm. Stanisław
Powalisz
UL.
Chorągiew
Gniazdo
Szare
Szeregi
hm. dr Józef
Wiza
Rodzina
DruŜyna
zejście
Harcerstwa do
podziemia
Przemysław
27.09.1939
Twórca Szarych
Szeregów
4
Florian Marciniak
Pszczoła
Zastęp
Pierwszy
przewodniczący
Szarych
Szeregów
hm. ks. Jan
Mauersberger
Organizacja
Harcerek
Pierwsza nazwa
Ŝeńskiej
organizacji
Szarych
Szeregów
Hufiec
Druga nazwa
Ŝeńskiej
organizacji
Szarych
Szeregów
Główna Kwatera
Szarych
Szeregów
Bojowe Szkołe
15-17 lat
Rój
Zawiszacy
12-14 lat
Związek
Koniczyn
Grupy Szturmowe
PowyŜej 18 lat
Pasieka
Bądź Gotów
PUZZLE
Tniemy na kawałki fotografie interesujących nas postaci. Dajemy harcerzom
jakiś czas na złoŜenie fotografii. Oceniać moŜna czas złoŜenia oraz dodatkowo
rozszyfrowanie kto jest na fotografii. MoŜna teŜ dla utrudnienia zmieszać kilka
fotografii razem.
PLAKAT
Z wyciętych ilustracji z gazet tworzymy plakat ilustrujący Ŝycie (lub jego
fragment) danej osoby. MoŜe on zawierać drobne podpisy i komentarze oraz być
uzupełniony o pewne rysunki.
5
Plik z chomika:
SuperAnetka
Inne pliki z tego folderu:
2000 - ZLIN Z-23 Trener Coach.pdf
(1256 KB)
SKRYPT GIER TEMATYCZNYCH.pdf
(89 KB)
gry_i_zabawy.pdf
(7291 KB)
Wielkie piękno (2013) Napisy.pl.DVDRip.XviD-BiDA.avi
(716000 KB)
Jamal - Kiedyś Będzie Nas Więcej.mp3
(2510 KB)
Inne foldery tego chomika:
_FCA
_Hitler & Stalin
_klasyka MGM
►Javier Bardem
0-9
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin