0PROLOG.doc

(32 KB) Pobierz
DUCHOWE DZIEDZICTWO
ŻYDÓW POLSKICH
rABIN Bayron L. Sherwin
Opracował i przełożył
Ks. Waldemar Chrostowski
Redakcja:
Maria Magdalena Matusiak
Opracowanie graficzne:
Artur Gołębiowski
Skład i łamanie:
Wojciech Kozioł
Korekta:
Anna Palusińska
Copyright (C) 1995 by Byron L. Sherwin
All rights reserved.

Copyright (C) 1995 by Oficyna Wydawnicza "Vc:atio"
All rights to the Polish edition reserved.

Wszelkie prawa wydania polskiego zastrzeżone.
Ksišżka, ani żadna jej częć, nie może być pnedrukowywana
ani w jakikolwiek inny sposób reprodukowana czy powie-
lana mechanicznie, fotooptycznie, zapisywana elektronicznie
lub magnetycznie, ani odczytywana w rodkach publicznego
przekazu bez pisemnej zgody wydawcy. W sprawie zezwo-
leń należy się zwracać do Oficyny Wydawniczej "Vocatio",
02-792 Warszawa 78, skr. poczt. 41.
Na obwolucie wykorzystano za zgodš
Żydowskiego Instytutu Historycznego w Warszawie
fragment obrazu Tadeusza Popiela "więto Tory"
Spis treci
7. Słowo wstępne (abp Henryk Muszyński)
11. Przedmowa (ks. Waldemar Chrostowski)
23.Od wydawcy
25. Od Autora
POLSKA - KRAJ BLISKI I DALEKI
31. Polski rodowód amerykańskiego Żyda
47. Dialog polsko-żydowski i katolicko-judaistyczny
SPOTKANIE Z BOGIEM
77. Drogowskazy
94. Spotkanie Boga z człowiekiem
102. Wiara - droga ku Bogu
116.Odnajdywanie siebie
128. Zgłębianie Słowa
143. Poszukiwanie odkupienia
155. Chasydyzm
CZŁOWIEK OBRAZEM BOGA
169. Ludzkie ciało a obraz Boży
183. Zdrowie i leczenie w tradycji żydowskiej
195.Judaizm a kwestia aborcji
203. Rodzice a dzieci w tradycji żydowskiej
HOLOCAUST
223. Haggada Holocaustu
254. Nauczanie o Holocaucie
263. Auschwitz dzisiaj
JUDAIZM A CHRZECIJAŃSTWO
283.A wy za kogo mnie uważacie?
310. Wpływ Nowego Testamentu
na chasydyzm wschodnioeuropejski
339. Posłowie. Przyszłoć dialogu polsko-żydowskiego
Druk i oprawa
Prasowe Zakłady Graficzne
Bydgoszcz, ul. Wojska Polskiego 1
Pamięci moich Dziadków:
Faige Rivke (Fanny) Jasionowskiej Rabinowitz
(urodzonej w 1896 roku w Warszawie,
zmarłej w 1968 roku w Nowym Jorku)
oraz
Szoloma (Samuela) Rabinowitza
(urodzonego w 1894 roku w Berdyczowie,
zmarłego w 1963 roku w Nowym Jorku).
O TO MOJE WIęZI Z UTRACONĽ ATLANTYDĽ
ŻYDOWsKIEGO ŻYCIA W EUROPIE WSCHODNIEj
Słowo wstępne
Decydujšcym impulsem dla nowego spojrzenia Kocioła katolickiego na Żydów i juda-
izm była soborowa deklaracja Nostra aetate
(28 X 1965). W tym roku upływa trŻydzieci
lat od jej ogłoszenia i przez cały ten okres przynosi ona
błogosławione owoce. Sš wród nich inicjatywy i osišgnię-
cia, które przedtem były prawie nie do pomylenia. Stało
się tak również za przyczynš dwóch póniej wydanych
przez Komisję Stolicy Apostolskiej do Spraw Stosunków
Religijnych z Judaizmem dokumentów, którymi były
Wskazówki i sugestie w sprawie wprowadzenia w życie dekla-
racji soborowej "Nostra aetate" nr  (1 XII 1974) oraz Żydzi
i judaizm w głoszeniu Słowa Bożego i katechezie Kociola ka-
tolickiego (24 VI 1985). Także działalnoć i nauczanie Jana
Pawła II stanowiš vzór do naladowania w kształtowaniu no-
wych stosunków ze "starszymi braćmi" w wierze.
Jeden z postulatów II Soboru Watykańskiego, rozwinięty
i przypomniany przez póniejsze dokumenty, to podejmowa-
nie współpracy międzyreligijnej w celu lepszego wzajemnego
poznawania się i przedstawiania tożsamoci każdej wspólnoty
religijnej tak, jak pojmuje ona sama siebie. W nurcie tak poj-
mowanego dialogu pozostaje działalnoć rabina Byrona L.
Shenvina, wiceprzewodniczšcego Spertus Institute of Jewish
Studies w Chicago. Jako przewodniczšcy Komisji Episkopatu
Polski do Dialogu z Judaizmem, krótko po jej powstaniu,
miałem radoć i zaszczyt układać wspólny program semi-
narium naukowego dla kapłanów, wykładowców Pisma
więtego w polskich seminariach duchownych. Rozmowy
te zaowocowały pierwszym kursem letnim dla polskich
księży profesorów w Chicago, w lecie 1989 roku. Rabin
Byron L. Sheiwin, obok kard. Josepha Bernardina i dr.
Howarda A. Sulkina, ma w tym przedsięwzięciu ogromny
udział. Owocem tego seminarium jest wydana w 1991 ro-
ku ksišżka Dzieci jednego Boga. Wiele dobrego przyniosły
też wizyty rabina Sherwina w Polsce w latach 1990-1993
oraz jego spotkania i wykłady, a także rewizyta w USA ks.
Waldemara Chrostowskiego i jego wykłady tamże.
Wyrażam prawdziwš radoć i satysfakcję, że otrzymujemy
tom Duchowe dziedzictwo Żydów polskich, zawierajšcy teksty
wykładów i konferencji rabina Sherwina. W ten sposób
uzyskujemy możliwoć szerszego zapoznania się z jego prze-
myleniami. Widać w nich głębokie przywišzanie do wielo-
wiekowych dziejów Żydów w Polsce, umiłowanie tradycji
oraz wiadomoć, że to włanie Polska stanowi istotny ele-
ment tożsamoci współczesnych Żydów amerykańskich. Wol-
no przypuszczać, że dotyczy to również Żydów żyjšcych
w innych rejonach wiata. Dla katolików w Polsce, a także
dla chrzecijan innych wyznań, takie przemylenia stanowiš
wymowny przykład pożytków, jakie płynš ze wzajemnej życz-
liwoci i zbliżenia wyznawców judaizmu i chrzecijan.
Wprawdzie obecnoć Żydów w Polsce została brutalnie
przerwana przez nazistów, ale dramat nazywany Holocaustem
lub Szoah nie powinien przesłonić tego, co w naszych wspól-
nych dziejach na ziemiach polskich było chwalebne i piękne,
a także powinien być dodatkowym bodcem do ocalenia
i ratowania tego wszystkiego, co jeszcze jest do uratowania,
a co stanowi nasze wspólne duchowe dziedzictwo religijne
i kulturowe stworzone przez Żydów, szczególnie poboż-
nych chasydów w dawnej Polsce.
Nie wszyscy zdajemy sobie zapewne sprawę z tego, że wie-
lu Żydów postrzega Polskę jako żydowskš Atlantydę. Z tęt-
nišcych życiem, pełnych tęsknych piewów i modlitw mias-
teczek, w których przed wojnš mieszkali Żydzi, nie zostało
dosłownie nic. "Niestety, ta włanie ziemia stała się w na-
szym stuleciu grobem dla kilku milionów Żydów. Nie z na-
szej woli ani nie z naszej ręki" (list pasterski z okazji 25.
rocznicy ogłoszenia soborowej deklaracji Nostra aetate).
"Teraz, kiedy Żydzi nie mieszkajš już w Polsce, Polska
wcišż mieszka w Żydach" - przypomina rabin Sherwin
dodajšc: "Dla wielu z nas Izrael jest naszš ojczyznš fizycz-
nš, lecz Polska - ojczyznš duchowš.
Włanie rabin Byron Sherwin, profesor żydowskiej filozo-
fii i teologii, mistycyzmu i etyki w Spertus Institute of Je-
wish Studies w Chicago, jako godny uczeń wielkiego żydow-
skiego mistrza, rabina Abrahama J. Heschela, jest jednym
z tych, którzy przypominajš i ratujš dla nas od zapomnienia
wielki skarb duchowy Żydów polskich, szczególnie za cha-
sydów. Jest on częciš składowš nie tylko historii Żydów na
ziemiach polskich, ale stanowi też element tożsamoci
chrzecijan i katolików w Polsce. Spotykajšc bowiem "tę
wyzywajšcš obecnoć, polscy chrzecijanie spotykajš swojš
własnš historię, swojš tożsamoć, siebie samych". Powyższe
stwierdzenie rabina Byrona Sherwina w sposób dostateczny
uzasadnia nasze żywe zainteresowanie ksišżkš, która zostaje
włanie udostępniona czytelnikowi polskiemu. Wypada zaz-
naczyć, że jej Autor jest nie tylko znakomitym teoretykiem
i znawcš problematyki Żydów polskich, ale żyje ich tradycjš
na co dzień i dlatego, chociaż mieszka w Stanach Zjedno-
czonych, cišgle wraca do Polski - do kraju swoich korze-
ni, i czuje się w Polsce jak w domu.
Podczas przyjęcia zwišzanego z moim pobytem w Chicago
rabin Sherwin wręczył mi, ku zdumieniu obecnych, mały sło-
ik miodu ze słowami: "Proszę się nie dziwić, biskup wie, co
to znaczy, i ja też". Nie mniejsze zdziwienie wzbudził tenże
słoik miodu także wród moich domowników. Tradycja ży-
dowska nakazuje z okazji Nowego Roku spożywać jabłka
maczane w miodzie. Chasydzki mistrz Izrael z Kozienic
w sposób następujšcy tłumaczy ten piękny zwyczaj. Po heb-
rajsku "miód" to "debasz". Trzy spółgłoski: d - b - sz to
pierwsze litery noworocznego życzenia: "Daj Boże szczęcie".
Taka interpretacja mogła się zrodzić tylko w domu, gdzie
mylało się po żydowsku, a mówiło po polsku. Chodzi przy
tym o szczęcie trwałe, zakorzenione w Bogu, które w języku
biblijnym zwykło się nazywać błogosławieństwem.
W mšdroci chasydzkiej mistrza z Kozienic pragnę zaw-
rzeć moje najlepsze życzenia, zarówno dla znakomitego
Autora, jak i dla Czytelników jego nowej ksišżki:
Niech mšdroć wyrastajšca z żywej wiary w jednego
i tego samego Boga, którego prawdziwe oblicze - jak my,
chrzecijanie, wierzymy - objawił nam Jezus Chrystus, bę-
dzie ródłem błogosławieństwa i szczęcia dla wszystkich
 
którzy odnajdujšc wspólne korzenie, znajdujš w nich ins-
pirację do budowania lepszego, to znaczy bardziej Bożego
i ludzkiego zarazem, wiata dla przyszłych pokoleń.
Arcybiskup Metropolita Gnienieński
Henryk Józef  Muszyński
Henryk Józef Muszyński
Arcybiskup Metropolita Gnienieński Gniezno, 27 lute o 1995
Przednowa
Gdyby zapytać przeciętnego Polaka, kogo
cechuje największy i najbardziej dla nas dot-
kliwy antypolonizm, odpowied byłaby krót-
  ka: Żydów, zwłaszcza Żydów amerykańs-
kich. A skoro znaczny wpływ na życie żydowskie, nie tyl-
ko religijne, wywierajš rabini, można się domylać, że
to włanie amerykańscy rabini sš uznawani za najbardziej
antypolskš częć zróżnicowanego społeczeństwa amery-
kańskiego.
Gdyby zapytać przeciętnego amerykańskiego Żyda, kogo
cechuje największy, i najbardziej dotkliwy antysemityzm,
odpowied byłaby równie krótka: Polaków, zwłaszcza pols-
kich katolików. A skoro znaczšcy wpływ na życie katoli-
ków, nie tylko religijne, wywierajš księża, można się domy-
lać, że to włanie polscy księża sš uznawani za najbardziej
antysemickš częć zróżnicowanego społeczeństwa polskiego.
Co więc wydarzyło się takiego, że ksišżkę amerykańskie-
go rabina przetłumaczył i opracował polski ksišdz'
Nie wdaję się w ocenę zasad...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin