One są wśród nas - dziecko z astmą w szkole i przedszkolu.pdf

(3974 KB) Pobierz
,ród nas
One s¹ ws
DZIECKO Z
ASTMĄ
W SZKOLE I PRZEDSZKOLU
Informacje dla pedagogów i opiekunów
Marek Kulus
,ród nas
One są ws
DziecKO z ASTMĄ
W SZKOLE I PRZEDSZKOLU
Informacje dla pedagogów i opiekunów
Dr n. med. Witold Bartosiewicz, dr n. med. Agnieszka Krauze
dr n. med. Kataryna Krenke, dr n. med. Joanna Lange
dr n. med. Joanna Peradzyńska
Redakcja:
Prof. nadzw. dr hab. n. med. Marek Kulus
Centrum Metodyczne
Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
Warszawa 2009
© Copyright by Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
Warszawa 2009
Publikacja sfinansowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w ramach
rządowego programu
Bezpieczna i Przyjazna Szkoła
Projekt okładki, opracowanie graficzne:
Magdalena Cyrczak, www.cyrczak.com
Wydawca:
Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
ul. Polna 46 A, 00-644 Warszawa
tel. 022 825 44 51-53 fax: 022 825 23 67
e-mail: wydawnictwa@cmppp.edu.pl
http://www.cmppp.edu.pl
ISBN
978-83-60475-36-2
Druk:
Gratis Art Sp. z o.o.
“Troska o dziecko jest pierwszym i podstawowym
sprawdzianem stosunku człowieka do człowieka”.
Jan Paweł II (Nowy Jork, 2 października 1979)
Szanowni Państwo,
Mamy przyjemność przedstawić pięć publikacji książkowych z serii „One są wśród nas”
poświęconych
chorobom
przewlekłym
u
dzieci.
Naszym
wspólnym
obowiązkiem jest stworzenie takich warunków, aby wszystkie dzieci
mogły się uczyć, rozwijać i bawić mimo choroby. Mam nadzieję, że seria
„One są wśród nas” będzie praktycznym drogowskazem dla rodziców,
opiekunów i nauczycieli w przedszkolu i szkole. Dzięki temu, opiece nad dzieckiem
nie będzie towarzyszył strach przed udzieleniem pomocy przedmedycznej, a dzieci
przewlekle chore, mimo że potrzebują szczególnego wsparcia, będą spędzać czas
w gronie rówieśników.
Książeczki powstały jako wynik prac Zespołu do Spraw Przeciwdziałania
Dyskryminacji
Dzieci
Przewlekle
Chorych,
powołanego
w
Kancelarii
Prezesa Rady Ministrów w Biurze Pełnomocnika Rządu Do Spraw Równego
Traktowania, w skład którego wchodzą: przedstawiciele Ministerstwa
Zdrowia, Ministerstwa Edukacji Narodowej, Centrum Metodycznego Pomocy
Psychologiczno–Pedagogicznej oraz Konsultant Krajowy do spraw Pediatrii
Pani prof. Anna Dobrzańska. Każda z publikacji została przygotowana przez
najlepszych specjalistów medycyny z danej dziedziny.
Życzę Państwu sukcesów w pracy z dzieckiem przewlekle chorym.
Elżbieta Radziszewska
Pełnomocnik Rządu do Spraw Równego Traktowania
One są wśród nas
— dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi, dysleksją, niewidome
albo słabo widzące, z uszkodzonym narządem słuchu, porażeniem mózgowym,
upośledzeniem umysłowym, z zespołem Downa, Aspergera, z trudnościami
w czytaniu i pisaniu, dzieci przewlekle chore, dzieci wybitnie zdolne
i wiele innych. Czy je znamy? Czy rozumiemy ich trudności? Czy chcemy i potrafimy
im pomóc?
Doświadczenia wielu krajów, a także nasze, polskie doświadczenia
szkolnictwa integracyjnego wskazują, że dzieci z zaburzeniami rozwoju
i tzw. specjalnymi potrzebami edukacyjnymi nie muszą uczyć się w odrębnych szkołach
i być izolowane od swoich rówieśników. Mogą uczyć się i być razem ze wszystkimi
— pod warunkiem, że będziemy chcieli je bliżej poznać, dostrzec ich podobieństwo
i odrębność oraz uwzględnić obydwie właściwości w procesie uczenia, wychowania
i budowania przyjaznych relacji z otoczeniem.
Seria „One są wśród nas” przygotowana przez specjalistów współpracujących
z Centrum Metodycznym Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Warszawie,
ma za zadanie przybliżyć nauczycielom, rodzicom i uczniom specyficzne
problemy funkcjonowania w szkole dzieci z zaburzeniami w rozwoju
oraz dzieci przewlekle chorych a także wskazać kierunki i sposoby rozwiązywania
tych problemów.
Zespół redakcyjny
.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin