1. Rozkład naprężeń w pasie przekładni pasowej w czasie ruchu i spoczynku
2. Sposób napinania pasów, które cięgno ma być napięte
W napędach pasowych stosuje się rolki w postaci kół nie przenoszących mocy. Rozróżnia się rolki napinające (naprężające) oraz rolki kierujące. Rolki napinające służą do ciągłej lub okresowej regulacji napięcia pasa. Rolki kierujące służą do skierowania pasa w określonym kierunku, np. w celu ominięcia przeszkody. Do ciągłej regulacji napięcia pasa najczęściej służą rolki osadzone na dźwigni i dociskane do cięgna siłą sprężyny lub siłą ciężkości umieszczonej tam masy.
3. Zalety i wady przekładni cięgnowych
Zalety:
-zwarta konstrukcja
-cicha praca
-możliwość przenoszenia dużych mocy
-duża sprawność
-stosunkowo niezawodne
-zabezpieczają przed przeciążeniem spełniając funkcję sprzęgła poślizgowego
-tania i prosta konstrukcja
-płynność ruchu i cichobieżność
-dolność łagodzenia zmian obciążeń i drgań
-swoboda w doborze rozstawu osi
-możliwość różnego ustawienia osi wałów
-zabezpieczenie innych mechanizmów od nadmiernego przeciążenia
-mała wrażliwość na dokładność montażu
Wady:
-duże rozmiary
-znaczne obciążenia wałów i łożysk
- niestałość przełożenia
-wrażliwość pasa na szkodliwy wpływ otoczenia
4. Budowa pasa klinowego
Pas klinowy – pas stosowany w przekładni pasowej klinowej; ma on przekrój trapezowy i jest wykonywany jako wieniec bez końca. Pasy te są znormalizowane. Pas ten składa się z: warstwy nośnej (wykonana z linek stalowych lub poliamidowych), z warstwy podatnej (wykonanej z gumy lub kauczuku) oraz z warstwy tkaninowo-gumowej. Natomiast całość jest owinięta zawulkanizowaną taśmą płócienną lub kordową. Budowa taka zapewnia dużą wytrzymałość, giętkość i przyczepność oraz małą rozciągliwość pasa. W pasie rozróżnia się wymiary: długość, szerokość i szerokość skuteczną.
5. Rozkład sił w pasie w przekładni pasowej i zależności
6. Budowa łańcucha przekładni łańcuchowej (łańcuch ogniwowy, sworzniowy, tulejkowy, rolkowy zębaty, rolkowy dwurzędowy)
x)ogniwowy
a) sworzniowy
b)tulejkowy c)rolkowy
Rolkowy dwurzędowy
7. Materiały na pasy i łańcuchy
Łańcuchy: materiały wysokiej jakości- stal węglowo stopową lub do nawęglania w stanie ulepszonym i utwardzonym, niektóre elementy łańcuchów wykonuje się odlewane z żeliwa wysokiej jakości.
Pasy: materiałem podstawowym jest guma, tworząca osnowę i włókna w postaci tkanin lub linek, stanowiące element nośny (siłowy). Stosowane są linki kordowe lub z włókien poliamidowych, rzadziej cienkie linki stalowe.
8. Rozkład sił w przekładni łańcuchowej
9. Procedura obliczeniowa obliczenia przek. Łancuhowej, pasowej i pasowej z pasem zębatym
10. Współczynniki bezpieczeństwa w przekładni łancuhowej i zależności
Wartość współczynnika bezpieczeństwa uwzglednia naciski i zużycie elementów w przegubach łancucha. Wytrzymałość łancucha sprawdza się przez porównanie siły Fmax z krytyczną siła Fr zrywająca łańcuch, podawaną przez producentów i wyznaczenie spółczynnika bezpieczenstwa
xR=FRFmax≥xR wym
11. Poślizg sprężysty przekładni pasowej
Poślizgiem sprężystym pasa nazywamy stosunek różnicy prędkości obu cięgien do prędkości cięgna czynnego.
Poślizg w przekładni pasowej wynika przede wszystkim z właściwości sprężystych pasa. Naprężenia w cięgnie czynnym są większe od naprężeń w cięgnie biernym. Zmiana wartości naprężeń odbywa się na łuku opasania, w obszarze styku pasa z kołem. Równocześnie z naprężeniami zmieniają się odkształcenia a to z kolei wiąże się ze zmianą wydłużenia pasa. Towarzyszy temu poślizg pasa na powierzchni jego styku z kołem. W konsekwencji tego zjawiska powstaje różnica pomiędzy prędkością cięgna czynnego vc i prędkością cięgna biernego vb.
12. Wzór na pozorny współczynnik tarcia z pasem klinowym
Ft=2Fnμ=Qμsinα2=Qμ μ=μsinα2
13. Rzeczywiste i zwykłe przełożenia przekładni pasowych.
Poślizg powoduje zmiane przełożenia kinematycznego, które przyjmie efektywną wartość:
ue=ωcωb=DbDc(1-δ) gdzie: Db=D2+g Dc=D1+g
qazsedc