pm przekladnie.docx

(612 KB) Pobierz

1. Rozkład naprężeń w pasie przekładni pasowej w czasie ruchu i spoczynku

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Sposób napinania pasów, które cięgno ma być napięte

 

W napędach pasowych stosuje się rolki w postaci kół nie przenoszących mocy. Rozróżnia się rolki napinające (naprężające) oraz rolki kierujące. Rolki napinające służą do ciągłej lub okresowej regulacji napięcia pasa. Rolki kierujące służą do skierowania pasa w określonym kierunku, np. w celu ominięcia przeszkody. Do ciągłej regulacji napięcia pasa najczęściej służą rolki osadzone na dźwigni i dociskane do cięgna siłą sprężyny lub siłą ciężkości umieszczonej tam masy.

 

3. Zalety i wady przekładni cięgnowych

 

Zalety:

              -zwarta konstrukcja

              -cicha praca

              -możliwość przenoszenia dużych mocy

              -duża sprawność

              -stosunkowo niezawodne

              -zabezpieczają przed przeciążeniem spełniając funkcję sprzęgła poślizgowego

              -tania i prosta konstrukcja

              -płynność ruchu i cichobieżność

              -dolność łagodzenia zmian obciążeń i drgań

              -swoboda w doborze rozstawu osi

              -możliwość różnego ustawienia osi wałów

              -zabezpieczenie innych mechanizmów od nadmiernego przeciążenia

              -mała wrażliwość na dokładność montażu

Wady:

              -duże rozmiary

-znaczne obciążenia wałów i łożysk

- niestałość przełożenia

-wrażliwość pasa na szkodliwy wpływ otoczenia

 

4. Budowa pasa klinowego

Pas klinowy – pas stosowany w przekładni pasowej klinowej; ma on przekrój trapezowy i jest wykonywany jako wieniec bez końca. Pasy te są znormalizowane. Pas ten składa się z: warstwy nośnej (wykonana z linek stalowych lub poliamidowych), z warstwy podatnej (wykonanej z gumy lub kauczuku) oraz z warstwy tkaninowo-gumowej. Natomiast całość jest owinięta zawulkanizowaną taśmą płócienną lub kordową. Budowa taka zapewnia dużą wytrzymałość, giętkość i przyczepność oraz małą rozciągliwość pasa. W pasie rozróżnia się wymiary: długość, szerokość i szerokość skuteczną.

 

 

 

5. Rozkład sił w pasie w przekładni pasowej i zależności

 

 

6. Budowa łańcucha przekładni łańcuchowej (łańcuch ogniwowy, sworzniowy, tulejkowy, rolkowy zębaty, rolkowy dwurzędowy)

 

x)ogniwowy

 

a) sworzniowy

b)tulejkowy c)rolkowy

Rolkowy dwurzędowy

 

7. Materiały na pasy i łańcuchy

 

Łańcuchy: materiały wysokiej jakości- stal węglowo stopową lub do nawęglania w stanie ulepszonym i utwardzonym, niektóre elementy łańcuchów wykonuje się odlewane z żeliwa wysokiej jakości.

Pasy: materiałem podstawowym jest guma, tworząca osnowę i włókna w postaci tkanin lub linek, stanowiące element nośny (siłowy). Stosowane są linki kordowe lub z włókien poliamidowych, rzadziej cienkie linki stalowe.

 

8. Rozkład sił w przekładni łańcuchowej

 

9. Procedura obliczeniowa obliczenia przek. Łancuhowej, pasowej i pasowej z pasem zębatym

 

 

 

 

10. Współczynniki bezpieczeństwa w przekładni łancuhowej i zależności

Wartość współczynnika bezpieczeństwa uwzglednia naciski i zużycie elementów w przegubach łancucha. Wytrzymałość łancucha sprawdza się przez porównanie siły Fmax z krytyczną siła Fr zrywająca łańcuch, podawaną przez producentów i wyznaczenie spółczynnika bezpieczenstwa

xR=FRFmaxxR wym

 

 

11. Poślizg sprężysty przekładni pasowej

Poślizgiem sprężystym pasa nazywamy stosunek różnicy prędkości obu cięgien do prędkości cięgna czynnego.

Poślizg w przekładni pasowej wynika przede wszystkim z właściwości sprężystych pasa. Naprężenia w cięgnie czynnym są większe od naprężeń w cięgnie biernym. Zmiana wartości naprężeń odbywa się na łuku opasania, w obszarze styku pasa z kołem. Równocześnie z naprężeniami zmieniają się odkształcenia a to z kolei wiąże się ze zmianą wydłużenia pasa. Towarzyszy temu poślizg pasa na powierzchni jego styku z kołem. W konsekwencji tego zjawiska powstaje różnica pomiędzy prędkością cięgna czynnego vc  i prędkością cięgna biernego vb.

 

12. Wzór na pozorny współczynnik tarcia z pasem klinowym

 

Ft=2Fnμ=sinα2=Qμ     μ=μsinα2

 

13. Rzeczywiste i zwykłe przełożenia przekładni pasowych.

 

Poślizg powoduje zmiane przełożenia kinematycznego, które przyjmie efektywną wartość:

 

ue=ωcωb=DbDc(1-δ)  gdzie: Db=D2+g    Dc=D1+g

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin