ROZWÓJ MOTORYCZNY DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
Jak wiadomo, rozwój motoryczny jest ściśle związany z rozwojem fizycznym dziecka. W miarę dojrzewania układu kostnego, mięśniowego nerwowego, wzrastają możliwości wykonywania ruchów. Zdrowe, prawidłowo pielęgnowane i wychowywane dziecko osiąga w ten sposób podstawowe umiejętności w określonym czasie.
Arkusz obserwacji z zakresu ogólnej sprawności ruchowej dla dzieci w wieku 3 lat.
Lp.
Wybrana umiejętność
Termin obserwacji
1 semestr
2 semestr
1.
Przyjmuje prawidłowa pozycję na dywanie.
TAK/NIE
2.
Reaguje na sygnał słowny.
3.
Wchodzi po schodach bez pomocy.
4.
Potrafi chodzić na palcach.
5.
Potrafi ustać przez 5 sekund na jednej nodze.
6.
Przejdzie pod przeszkodą.
7.
Toczy piłkę do drugiej osoby.
8.
Chodzi na czworakach wsparte na całych dłoniach.
Arkusz obserwacji z zakresu ogólnej sprawności ruchowej dla dzieci w wieku 4 lat.
Ustawi się w dwurzędzie.
Schodzi ze schodów ustawiając nogi naprzemiennie.
Podskakuje na jednej nodze.
Przejdzie po wyznaczonej trasie trzymając w ręku krążek z ustawionym na nim klockiem.
Rzuca oburącz i jednorącz do celu.
Wskoczy obunóż do obręczy.
Przeskakuje z nogi na nogę.
Swobodnie wspina się na przyrządy.
magoroma