technik.budownictwa_311[04].pdf

(524 KB) Pobierz
Autorzy:
mgr Bogdan Dyjuk
mgr inż. Grażyna Janik
mgr inż. Krystyna Pastusiak
Recenzenci:
dr inż. Zofia Parfiniewicz
mgr inż. Alicja Zajączkowska
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Krystyna Elżbieta Hejłasz
Spis treści
I.
Wprowadzenie
4
Założenia programowo-organizacyjne kształcenia
w zawodzie
7
1. Opis pracy w zawodzie
7
2. Zalecenia dotyczące organizacji procesu dydaktyczno-
wychowawczego
9
Plany nauczania
19
Moduły kształcenia w zawodzie
22
1.
Obiekty budowlane w
środowisku
22
Przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,
ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony
środowiska
27
Określanie stanu i zasobów
środowiska
30
Rozpoznawanie obiektów budowlanych
33
Klasyfikowanie materiałów budowlanych i gruntów
36
Prowadzenie prac mierniczych
39
Posługiwanie się dokumentacją techniczną
42
2.
Podstawy projektowania budowli
45
Organizowanie procesu inwestycyjnego
49
Obliczanie obciążeń konstrukcji budowlanych
52
Projektowanie architektoniczne
55
Projektowanie konstrukcyjne
58
Projektowanie instalacji budowlanych
61
Kosztorysowanie robót budowlanych
65
3.
Technologia wykonania elementów konstrukcyjnych
budynków
68
Wykonywanie fundamentów
71
Wykonywanie
ścian
74
Wykonywanie stropów
78
Wykonywanie schodów
81
Wykonywanie dachów i stropodachów
84
4.
Roboty wykończeniowe i eksploatacja budynków
88
Mocowanie stolarki i
ślusarki
budowlanej
91
Wykonywanie tynków i okładzin
94
Wykonywanie podłóg
98
Wykonywanie robót malarskich
101
Eksploatacja obiektów budowlanych
105
5.
Praktyka zawodowa
109
Organizowanie robót budowlanych
111
Wykonywanie typowych prac budowlanych
114
II.
III.
2
6.
Technologia izolacji cieplnych
ścian
Wykonywanie
ścian
w technologiach termoizolacyjnych
Ocieplanie
ścian
117
120
124
3
Wprowadzenie
Celem kształcenia w zawodzie technik budownictwa jest
przygotowanie absolwenta do organizowania i prowadzenia prac
budowlanych, opracowywania dokumentacji budowlanej, kierowania
zespołami pracowniczymi, sprawowania nadzoru budowlanego oraz
kontroli i oceny jakości wykonywanych prac, wyrobów i usług. Efektywne
funkcjonowanie absolwenta na rynku pracy wymaga dobrego
przygotowania ogólnego, opanowania podstawowych umiejętności
zawodowych oraz kształcenia ustawicznego.
Absolwent współczesnej szkoły powinien charakteryzować się
otwartością, wyobraźnią, zdolnością do ciągłego kształcenia
i doskonalenia się oraz umiejętnością oceny swoich możliwości.
Wprowadzenie do systemu szkolnego programów modułowych ułatwi
osiągnięcie tych celów.
Kształcenie modułowe, w którym cele i materiał nauczania powiązane
są z realizacją zadań zawodowych umożliwia:
przygotowanie ucznia do wykonywania zawodu, głównie przez
realizację zadań zbliżonych do tych, które są wykonywane na
stanowisku pracy,
korelację i integrację treści kształcenia z różnych dyscyplin wiedzy,
opanowanie umiejętności z określonego obszaru zawodowego.
Kształcenie modułowe charakteryzuje się tym,
że:
proces uczenia dominuje nad procesem nauczania,
uczeń może podejmować decyzje dotyczące kształcenia zawodowego
w zależności od własnych potrzeb i możliwości,
rozwiązania programowo - organizacyjne dają możliwość kształcenia
umiejętności zawodowych różnymi drogami,
umiejętności opanowane w ramach poszczególnych modułów dają
możliwość wykonania określonego zakresu pracy,
programy nauczania są elastyczne, poszczególne jednostki można
wymieniać, modyfikować, uzupełniać oraz dostosowywać do poziomu
wymaganych umiejętności, potrzeb gospodarki oraz lokalnego rynku
pracy.
Realizacja modułowego programu nauczania zapewnia opanowanie
przez uczniów umiejętności określonych w podstawie programowej
kształcenia w zawodzie oraz przygotowanie do kształcenia
ustawicznego.
Program składa się z jednego modułu ogólnozawodowego, czterech
modułów zawodowych i jednego modułu specjalizacyjnego. Każdy moduł
zawiera dwie lub więcej jednostek modułowych.
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin