Manifest-Triratny-Subhuti.pdf

(510 KB) Pobierz
Subhuti
MANIFEST BUDDYJSKI
Zasady działania Wspólnoty Buddyjskiej Triratna
Kraków 2020
Copyright © Dharmachari Subhuti, 2012
Copyright foe Polish Edition © Fundacja Przyjaciele Buddyzmu, 2020
Tytuł oryginału:
A Buddhist Manifesto, The Principles of the Triratna Buddhist
Community
Przekład:
Nityabandhu
Redakcja:
Nityabandhu
www.buddyzm.info.pl
Spis treści
Przedmowa Urgjena Sangharakszity …................................................................... 4
1. Zasady, na których opiera się Wspólnota Buddyjska Triratna ….........................
5
2. Pójście po Schronienie do Trzech Klejnotów ….................................................. 6
3. Pójście po Schronienie do Buddy ….................................................................... 8
4. Pójście po Schronienie do Dharmy …................................................................. 10
5. Pójście po Schronienie do Sanghi …................................................................... 18
6. Zasady, na których może się oprzeć odnowa buddyzmu …................................
30
7. Dodatkowe informacje …................................................................................... 30
Przedmowa Urgyena Sangharakshity
Założyłem wspólnotę, znaną obecnie jako Wspólnotą Buddyjską Triratna,
w 1967 roku,
mając wieloletnie doświadczenie z buddyzmem na Wschodzie i dwa czy trzy lata
doświadczenia z rodzącym się właśnie ruchem buddyjskim w Wielkiej Brytanii.
Oczywiście zobaczyłem wtedy wiele inspirujących rzeczy i zetknąłem się z wieloma
dobrymi,
a kilkoma wręcz wielkimi buddystami; co niektórzy z nich zostali nawet moim
nauczycielami. Jednak widziałem też wiele przejawów korupcji i dekadencji,
wielokrotnie stykałem się też z buddyzmem, który w żaden sposób nie przystawał do
współczesnego życia. Uzmysłowiłem sobie, że jeśli Dharma ma w ogóle przetrwać, a cóż
dopiero odbić się echem we współczesnym świecie, to pod wieloma względami trzeba by
zacząć całkiem od nowa. Doszedłem do tego wniosku niechętnie, bo z charakteru jestem
raczej tradycjonalistą. Ale nie widziałem alternatywy. Z czasem umocniłem się jeszcze w
tym przekonaniu: uważam teraz wręcz, że musimy być jeszcze radykalniejsi w swoim
podejściu.
Kiedy rozpocząłem pracę nad odnową buddyzmu, stały się dla mnie jasne pewne zasady
będące dla niej podstawą. Kierowałem się więc tymi zasadami zakładając Wspólnotę
Buddyjską Triratna. Wierzę, że wszyscy ludzie działający dziś na rzecz Dharmy mogą je
zastosować, więc chciałbym zwrócić na nie uwagę buddystów w różnych częściach
świata. Ponieważ od jakiegoś czasu niedowidzę i nie mogę sam pisać, poprosiłem
jednego z moich najstarszych stażem uczniów, Dharmaczari Subhutiego, żeby krótko
streścił główne zasady naszego działania, jako coś w rodzaju manifestu dla
nowoczesnych buddystów. Subhuti współpracuje ze mną od ponad 40 lat i zna te zasady
bardzo dobrze, posiadł zarówno ich głębokie zrozumienie w teorii, jak i stosuje je w
praktyce. W istocie jego słowa oddają w skrócie to, co uważam za niezbędne podstawy
dla odnowy buddyzmu. Dlatego polecam je moim własnym
uczniom i naszym
buddyjskim braciom i siostrom, gdziekolwiek się znajdują. Oby przyczyniły się one do
rozkwitu Dharmy na całym świecie.
Urgyen Sangharakszhita
Madhyamaloka, Birmingham, Wlk. Brytania
3 czerwca 2012
1. Zasady, na których opiera się Wspólnota
Buddyjska Triratna
Wspólnota Buddyjska Triratna została założona przez Urgjena Sangharakszitę w
Londynie w 1967 roku, w odpowiedzi na wyzwania, jakie stawia współczesny świat –
pod wieloma względami tak odmienny od tego, z którymi buddyści mieli
dotychczas do
czynienia. Poniżej przedstawiłem główne zasady, na podwalinie których zainicjowany
został ten nowy ruch buddyjski, i które przyświecają mu do tej pory. Ten tekst jest w
założeniu streszczeniem, omawiającym te zasady ledwie w zarysach, bez szczegółowego
ich przedstawienia
– tak by możliwie jasno pokazać cały ich zakres.
Potrzeba odnowy buddyzmu
Dzisiejszy świat różni się bardzo od tego, w którym buddyzm się pojawił i rozkwitł.
Buddyści praktykują i nauczają dziś Dharmy w erze urbanizacji, globalizacji,
masowej
komunikacji oraz szybkiego postępu technologicznego –
w erze, w której
rozpowszechnione jest naukowe podejście do wszelkich zagadnień oraz idee praw
demokratycznych. Ponadto wpływy buddyzmu w krajach tradycyjnie z nim związanych,
skurczyły
się drastycznie, szczególnie w XX wieku. Jednak szanse na rozprzestrzenienie
się Dharmy pojawiają się w nowych regionach, co najwyraźniej widać w Indiach i na
Zachodzie, oraz wszędzie tam, gdzie są ludzie o kosmopolitycznym podejściu i
badawczych umysłach
– ludzie w naturalny sposób odczuwający pokrewieństwo z
buddyjską perspektywą na życie. Dzisiejsi buddyści mierzą się z wyzwaniem, w jaki
sposób przekazywać i praktykować Dharmę, tak by było to efektywne w zaistniałych
warunkach.
Wiele wskazuje na to,
że świat buddyjski wymaga odnowy –
odnowy
wiernej nauce samego Buddy, lecz jednocześnie biorącej pod uwagę okoliczności, w
których się znajdujemy.
To dzieło odnowienia buddyzmu jest bliskie sercu praktykujących we Wspólnocie
Buddyjskiej Triratna, lecz oczywiście
to zadanie nie tylko dla nas. Zdajemy sobie
sprawę, że wielu innych buddystów na całym świecie boryka się z tymi samymi
zagadnieniami, pragniemy więc wspólnie z nimi podjąć się tego zadania. Jak wszystkie
inne grupy i szkoły buddyzmu, mamy swoje charakterystyczne podejście do nauki i
praktyki Dharmy, które zaczerpnęliśmy z nauk Urgjena Sangharakszity, naszego
nauczyciela i założyciela Triratny. Jednocześnie, postrzegamy się jako część światowej
Mahasanghi wszystkich tych, którzy idą po Schronienie
do Buddy, Dharmy i Sanghi,
niezależnie od tego, w jaki sposób czy w jakim stopniu to czynią.
Nasz nauczyciel dotarł do pewnych wniosków i sformułował zasady, które legły u
podstaw naszego podejścia do praktyki buddyzmu w dzisiejszych czasach. Choć nawet
nam
samym udało się je dotąd wcielić w życie tylko częściowo lub niedoskonale,
uważamy, że te zasady odnowy mogą się spotkać z szerszym zainteresowaniem i
zastosowaniem. Dlatego też chcielibyśmy podzielić się nimi z naszymi buddyjskim
siostrami i braćmi, czyniąc w ten sposób wkład we wspólne dzieło zakorzenienia Dharmy
we współczesnym świecie. Będziemy się cieszyć, jeśli te zasady okażą się przynajmniej
bodźcem stymulującym refleksję i ciekawi jesteśmy wszystkich komentarzy.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin