Terapia pedagogiczna tom 2 - Zagadnienia praktyczne.pdf

(4202 KB) Pobierz
Terapia pedagogiczna
Zagadnienia praktyczne
i propozycje zajęć
pod re d a k cją n a u ko w ą
E w y M ałg o rzaty Skorek
im puls
K ra k ó w 2 0 1 0
R ecenzja:
prof. drhab. Aleksandra M aciarz
A diustacja:
M ałgorzata Haduch
Ilustracje:
Agata Fuks
P ro je k t okładki:
E w a Tatiana Beniak
IS B N 978-83-7587-361-0
O ficyna W ydaw nicza „ Im p u ls ”
30-619 Kraków , ul. T u rn ie jo w a 59/5
tel. (12) 422-41-80, fax (12) 422-59-47
w w w .im pulsoficyna.com .pl
e-m ail: im puls@ im pulsoficyna.com .pl
W yd an ie IV, K raków 2010
Spis treści
W prowadzenie ................................................................................................................... 9
L id ia K a ta ry ń czu k-M a n ia
Wybrane zagadnienia z terapii m uzy cznej...................................................................11
B arbara M ilcza rek
M uzykoterapia i trening relaksacyjny w pracy z d zieć m i........................................ 17
D anuta Wróbel
M etoda R uchu R ozw ijającego .................................................................................. 22
B eata G ord zelew ska
K inezjologia edukacyjna jako wsparcie dla uczniów o specjalnych
potrzebach edukacyjnych ............................................................................................ 27
R enata H ływ a
Terapia dzieci z zaburzoną neurodynam iką przez kontakt
ze zw ierzętam i ............................................................................................................... 37
D anuta Wróbel
Usprawnianie percepcji wzrokowej ........................................................................ 41
A licja L isow ska
Usprawnianie percepcji wzrokowej na materiale lite ro w y m ................................ 46
E lżbieta K a lino w ska
Usprawnianie funkcji analizatora w zrokowego na m ateriale lite ro w y m
Barbara K rem pa
Usprawnianie funkcji analizatora wzrokowego na m ateriale lite ro w y m
51
55
E w a R enke
U spraw nianie analizy i syntezy wzrokowej na m ateriale literowym ,
sylabow ym i w yrazow ym .......................................................................................... 60
E lżb ieta K o za k
Ć w iczenia analizy i syntezy wzrokowej na m ateriale sło w n y m ........................... 65
E w a Z alew ska
Ć w iczenia analizy i syntezy wzrokowej .................................................................. 69
D anuta W róbel
U spraw nianie percepcji słuchowej ........................................................................... 73
A n n a M y sia k
U kładanie zdań i dzielenie ich na w y ra z y ................................................................75
A n n a M y sia k
D zielenie w yrazów na sylaby ................................................................................... 78
A n n a B ielec ka
Podział na sam ogłoski i spółgłoski .......................................................................... 81
Ż erm ena S id orczu k-B rzozow ska , A n eta Z na jo m ska-G rocho la
Ć w iczenia uspraw niające percepcję w zrokową i s łu c h o w ą ................................. 86
M a łg o rza ta N iżnik, B arbara M ilczarek
U trw alanie praw idłow ej wym owy głoski
s z
........................................................... 90
M a łg o rza ta N iżnik, B arbara M ilczarek
R óżnicow anie głosek
sz - s
...................................................................................... 94
Iza b e la O lszań ska
Ć w iczenia orientacji przestrzennej .......................................................................... 99
Iza b e la O lsza ńska
Ć w iczenia orientacji przestrzennej. Strona lewa i p ra w a .................................... 103
M arcin Ł o kciew icz
K ierow ca ........................................................................................................................ 107
Yioletta Loba
Ćw iczenia utrw alające określenia słowne dotyczące stosunków
przestrzennych ............................................................................................................. 112
E ug en ia Z a rzyń ska
Ć w iczenia utrw alające k ie ru n k i.............................................................................. 116
Jo la n ta P ilińska
Ćwiczenie orientacji przestrzennej. Usprawnianie percepcji w zro k o w ej
120
Teresa M a rcin ia k
Rozw ijanie orientacji w schemacie ciała i p rzestrzen i..........................................124
A nna G órecka, D o ro ta L askow ska-K abała
Propozycje tekstów do ćw iczeń w orientacji p rzestrzenn ej................................. 129
E ugen ia Z a rzyń ska
U spraw nianie la te ra liz a c ji........................................................................................ 132
M a łg o rza ta R a czy ko w ska
H erbata w hotelu ...........................................................................
136
R enata H lyw a
Ć w iczenia regulujące prawidłow e ustawienie głowy w przestrzeni
w stosunku do ciała .................................................................................................. 141
R enata H lyw a
Ćw iczenia w yrabiające odruch ró w n o w ag i.......................................................... 144
D orota C zajkow ska, E lżbieta Tymińska
Żabki -
uspraw nianie ogólnej koordynacji ru c h ó w ............................................ 148
M irosław a M a rkiew icz
Zajęcia uspraw niające funkcjonow anie analizatora
kinestetyczno -ru ch ow ego ......................................................................................... 150
D orota C zajkow ska, E lżbieta Tymińska
Spacer p o lesie
- ćw iczenia koordynacji ruchów ze szczególnym
uwzględnieniem problem ów dzieci z zaburzeniami rów no w ag i........................... 152
Zgłoś jeśli naruszono regulamin