Alain Besançon - Święta Ruś.docx

(1751 KB) Pobierz

 

4

             


 

 

Alain Besançon

ŚWIĘTA RUŚ

Tłumaczenie

Łukasz Maślanka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teologia Polityczna

Warszawa 2012

 


Tytuł oryginału

Sainte Russie

 

 

Redaktor prowadząca

Magdalena Horodeńska-Ostaszewska

 

 

Redakcja merytoryczna

Agnieszka Kołakowska

prof. Włodzimierz Marciniak

 

 

Redakcja

dr Marzena Stępień

 

 

Korekta

Katarzyna Szajowska

 

 

Projekt graficzny

Maciej Masłowski

 

Skład i łamanie

Anter - Poligrafia

ul. Jaracza 8/18, 00-378 Warszawa

 

Projekt okładki

Maciej Masłowski, Marcin Ostaszewski

 

Zdjęcie na okładce

Ulf Andersen/BE&W

 

ISBN 978-83-62884-16-2

 

Copyright © Editions de Fallois 2012

 

Wydawca

Fundacja Świętego Mikołaja

Redakcja „Teologii Politycznej”

Adres korespondencyjny: ul. Marszałkowska 87 lok. 5, 00-683 Warszawa

tel. (48 22) 408 84 10, tel./faks (48 22) 625 17 14

e-mail: redakcja@teologiapolityczna.pl

www.teologiapolityczna.pl

 

Druk

Drukarnia GS

drukamiags.com

Wydanie I, dodruk

 


 

Spis treści:

 

 

Wstęp

5

Rozdział I Kłamstwo

8

Rozdział II Prawosławie

13

 

1. Prawosławie rosyjskie

20

 

2. Życie prawosławne

25

Rozdział III Historia

29

 

1. Święta Ruś

29

 

2. Cesarstwo Rosyjskie

35

Rozdział IV Słowianofilstwo

39

 

1. Literatura

40

 

 

1.1. Puszkin

40

 

 

1.2. Gogol

42

 

 

1.3. Dostojewski

47

 

2. Filozofia

54

 

 

2.1. Kirejewski

55

 

 

2.2. Podsumowanie

60

Rozdział V Oponenci

64

 

1. Liberałowie

64

 

2. Rewolucjoniści

66

 

3. Lenin

67

Rozdział VI Dwie interpretacje

70

Rozdział VII Francuskie złudzenia

78

Biografia

100


 

 

WSTĘP

 

Karol Marks napisał w 1857 roku:

Ogromny wpływ, jaki Rosja wywarła niespodziewanie na Europę w różnych epokach, zaskoczył ludy Zachodu, które poddały się mu niczym jakiemuś fatum lub stawiały wyłącznie incydentalny opór. Obok fascynacji widać jednak wciąż odradzający się sceptycyzm, podążający za tą pierwszą niczym cień, dodający lekką nutę ironii do krzyku umierających narodów, kpiący z prawdziwej wielkości rosyjskiej potęgi jak z maniery kabotyna, przyjętej, aby olśniewać i wprowadzać w błąd. Inne imperia również budziły podobne wątpliwości w okresie swojego dzieciństwa; tymczasem Rosja stała się kolosem, wcale ich nie rozwiewając. Stanowi przykład jedynego w swoim rodzaju ogromnego mocarstwa, które, nawet po podjęciu działań na skalę światową, nadal jest uważane za przedmiot kontrowersyjnych opinii, nie zaś traktowane jako fakt[1].

Zachód zafascynował się Rosją. Odkąd ją spotkał, zadawał sobie pytanie, kim ona jest. Pociągała go, wzbudzała lęk. Starał się wpuścić ją do swojego świata, chciał ją także z niego wygnać; nie udało się ani jedno, ani drugie.

„Od początku XVIII wieku aż do dzisiaj - dodawał Marks - nie było autora, który uznałby za możliwe posunięcie się do jej krytyki lub gloryfikacji bez uprzedniego udowodnienia jej istnienia”.

Jednakże i sami Rosjanie stawiają sobie to pytanie. Czym jest Rosja, co znaczy być Rosjaninem? Jakie ma Rosja znaczenie w historii powszechnej? Jakie jest jej przeznaczenie? Od Puszkina aż do Sołżenicyna pytała o to gorliwie spora część literatury, często się temu zagadnieniu poświęcając, a czasami wręcz do niego się ograniczając. Na długo przed powstaniem tej literatury nieznani mnisi wygłaszali przepowiednie, których echo jeszcze nie wygasło.

A przecież historia Rosji jest dostatecznie dobrze znana. W wieku XIX historycy rosyjscy, ale także niemieccy, francuscy, angielscy napisali solidne prace, zebrali materiały, skompilowali źródła zgodnie z metodologią historiografii europejskiej. Rewolucja bolszewicka pracę historyczną niemal unicestwiła albo włożyła w gorset ideologiczny, który uczynił ją bezużyteczną. Jednak badania były nadal prowadzone za granicą. Zważywszy na palącą aktualność problemu sowieckiego i konieczność zorientowania się w nim, zdobyto się na znaczącą inwestycję intelektualną. Dociekania prowadzono w sposób metodyczny i ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin