Python dla zupelnie poczatkujacych Owoce programowania Wydanie IV.pdf

(1411 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Starting Out with Python (4th Edition)
Tłumaczenie: Robert Górczyński
ISBN: 978-83-283-4682-6
Authorized translation from the English language edition, entitled: STARTING OUT
WITH PYTHON, Fourth Edition; ISBN 0134444329; by Tony Gaddis; published by
Pearson Education, Inc. Copyright © 2018, 2015, 2012, 2009 by Pearson Education, Inc.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any
means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage
retrieval system, without permission from Pearson Education, Inc.
Polish language edition published by HELION S.A. Copyright © 2018.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz HELION SA dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie,
ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz
Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody
wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
HELION SA
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Pliki z przykładami omawianymi w książce można znaleźć pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/pyzup4.zip
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/pyzup4
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
Wstęp .................................................................................. 9
Rozdział 1.
Wstępne informacje na temat komputerów
i programowania ............................................................. 19
1.1. Wstęp....................................................................................19
1.2. Sprzęt i oprogramowanie .......................................................20
1.3. W jaki sposób komputer przechowuje dane ............................26
1.4. W jaki sposób działa program ................................................32
1.5. Python ...................................................................................40
Pytania kontrolne .............................................................................44
Rozdział 2.
Dane wejściowe, przetwarzanie i dane wyjściowe ...... 51
2.1. Projektowanie programu ........................................................51
2.2. Dane wejściowe, przetwarzanie i dane wyjściowe ...................57
2.3. Wyświetlanie danych wyjściowych za pomocą funkcji print() ...58
2.4. Komentarze ...........................................................................60
2.5. Zmienne ................................................................................62
2.6. Odczyt danych wejściowych z klawiatury ................................71
2.7. Wykonywanie obliczeń ...........................................................76
2.8. Więcej informacji na temat danych wyjściowych .....................88
2.9. Stałe nazwane........................................................................97
2.10. Grafika
żółwia
— wprowadzenie ............................................98
Pytania kontrolne ...........................................................................123
Ćwiczenia
programistyczne.............................................................128
Rozdział 3.
Struktury warunkowe i logika boolowska................... 133
3.1.
3.2.
3.3.
Konstrukcja if .......................................................................133
Konstrukcja if-else ................................................................142
Porównywanie ciągów tekstowych........................................146
5
Poleć książkę
Kup książkę
6
Spis treści
3.4. Zagnieżdżone struktury warunkowe i konstrukcja if-elif-else ....150
3.5. Operatory logiczne...............................................................158
3.6. Zmienne boolowskie ............................................................165
3.7. Grafika
żółwia
— ustalenie stanu
żółwia...............................166
Pytania kontrolne ...........................................................................175
Ćwiczenia
programistyczne.............................................................178
Rozdział 4.
Struktury cykliczne......................................................... 187
4.1. Wprowadzenie do struktur cyklicznych .................................187
4.2. Oparta na warunku pętla while ............................................189
4.3. Oparta na liczniku pętla for ..................................................196
4.4. Obliczanie sumy bieżącej ......................................................206
4.5. Wartownik...........................................................................210
4.6. Pętle weryfikacji danych wejściowych ....................................212
4.7. Pętle zagnieżdżone ..............................................................217
4.8. Grafika
żółwia
— użycie pętli do rysowania wzorów .............224
Pytania kontrolne ...........................................................................228
Ćwiczenia
programistyczne.............................................................231
Rozdział 5.
Funkcje............................................................................ 237
5.1.
5.2.
5.3.
5.4.
5.5.
5.6.
5.7.
Wprowadzenie do funkcji.....................................................237
Definiowanie i wywoływanie funkcji niezwracającej wartości ....240
Projektowanie programu używającego funkcji.......................246
Zmienne lokalne...................................................................252
Przekazywanie argumentów funkcji ......................................254
Zmienne i stałe globalne.......................................................264
Wprowadzenie do funkcji zwracających wartość
— generowanie liczb losowych.............................................267
5.8. Utworzenie własnej funkcji zwracającej wartość....................278
5.9. Moduł math ........................................................................290
5.10. Przechowywanie funkcji w modułach....................................292
5.11. Grafika
żółwia
— modularyzacja kodu za pomocą funkcji .....297
Pytania kontrolne ...........................................................................303
Ćwiczenia
programistyczne.............................................................308
Rozdział 6.
Pliki i wyjątki.................................................................. 317
6.1. Wprowadzenie do odczytu i zapisu plików ...........................317
6.2. Przetwarzanie plików za pomocą pętli ..................................335
6.3. Przetwarzanie rekordów .......................................................342
6.4. Wyjątki ................................................................................353
Pytania kontrolne ...........................................................................365
Ćwiczenia
programistyczne.............................................................369
Kup książkę
Poleć książkę
Spis treści
7
Rozdział 7.
Listy i krotki.................................................................... 373
7.1. Sekwencje............................................................................373
7.2. Wprowadzenie do list ..........................................................374
7.3. Wycinek listy ........................................................................381
7.4. Wyszukiwanie elementu listy za pomocą operatora in ...........384
7.5. Metody i użyteczne funkcje wbudowane listy........................385
7.6. Kopiowanie listy ...................................................................392
7.7. Przetwarzanie listy................................................................394
7.8. Lista dwuwymiarowa............................................................405
7.9. Krotka..................................................................................409
7.10. Wyświetlanie danych listy za pomocą pakietu matplotlib.......411
Pytania kontrolne ...........................................................................427
Ćwiczenia
programistyczne.............................................................431
Rozdział 8.
Więcej informacji o ciągach tekstowych ...................... 437
8.1. Podstawowe operacje ciągu tekstowego...............................437
8.2. Wycinek ciągu tekstowego ...................................................444
8.3. Testowanie, wyszukiwanie i operacje na ciągu tekstowym .....449
Pytania kontrolne ...........................................................................461
Ćwiczenia
programistyczne.............................................................464
Rozdział 9.
Słownik i zbiór................................................................ 469
9.1. Słownik................................................................................469
9.2. Zbiór....................................................................................493
9.3. Serializacja obiektu...............................................................505
Pytania kontrolne ...........................................................................511
Ćwiczenia
programistyczne.............................................................516
Rozdział 10.
Klasy i programowanie zorientowane obiektowo ...... 521
10.1. Programowanie proceduralne i zorientowane obiektowo ......521
10.2. Klasy ....................................................................................525
10.3. Praca z egzemplarzem..........................................................541
10.4. Techniki stosowane podczas projektowania klas....................562
Pytania kontrolne ...........................................................................573
Ćwiczenia
programistyczne.............................................................576
Rozdział 11.
Dziedziczenie.................................................................. 581
11.1. Wprowadzenie do dziedziczenia...........................................581
11.2. Polimorfizm .........................................................................595
Pytania kontrolne ...........................................................................601
Ćwiczenia
programistyczne.............................................................602
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin