I_Ty_zostaniesz_Pitagorasem-Klasa_7-Cwiczenia-Łęska,Łęski.pdf

(4750 KB) Pobierz
ITv
zostaniesz
Pitagorasa
DAM
W ANDA ŁĘSKA
S TE F A N ŁĘSK I
MATERIAŁY
POMOCNICZE
DO NAUKI
MATEMATYKI
DLA KLASY
j
Przedstawiamy
w nowej szacie graficznej
zbiór zadań z matema­
tyki do klasy VII. Jest on kolejną proponowaną przez autorów pozycją z se­
rii „I Ty zostaniesz Pitagorasem”. Adresujemy go do nauczycieli i uczniów
w celu wykorzystania w pracy lekcyjnej przy realizacji bieżącego materiału
programowego. Może być również pomocny dla ucznia pracującego indywidu­
alnym tokiem nauczania lub nadrabiającego zaległości.
Zbiór zawiera zestaw ćwiczeń i zadań oraz krótką część teoretyczną odno­
szącą się do wszystkich jednostek m.etodycznych przewidzianych w realizacji
aktualnie obowiązującego programu nauczania matematyki w klasie siódmej.
Układ rozdziałów jest podobny, jak w zbiorach klasy piątej i szóstej. Zada­
nia ułożone są zgodnie z zasadą stopniowania trudności. Część teoretyczna
jest wyraźnie oddzielona od zestawu zadań, zawiera ona najistotniejsze wia­
domości poparte przykładami. Odpowiedzi, na prośbę wielu nauczycieli, prze­
niesiono na koniec zbioru. Wszystkie zadania zaopatrzone gwiazdką przezna­
czone są dla uczniów zdolnych, interesujących się matematyką.
Sześć pierwszych działów zawiera tematy obowiązkowe, stanowią one pełną
konstrukcję programową. Ostatni dział to zestaw zadań do realizacji dwóch
tematów nadobowiązkowych, które uważamy za ważne i bardzo kształcące.
Trzy pierwsze działy należy zrealizować w I, a trzy kolejne w II semestrze.
Wszystkie działy, paragrafy i zadania obejmujące materiał nadobowiąz­
kowy oznaczone są literą
Pragniemy ponadto zwrócić uwagę, że niniejsze wydanie zostało przejrzane
i poprawione, lecz nie wprowadza żadnych zmian merytorycznych. Wprowa­
dzono jedynie dodatkowy kolor, by wyróżnić ważniejsze treści i wzory mate­
matyczne oraz poprawić estetykę rysunków. Jednak układ zadań na stronach
mógł idee zmianie; w kilku przypadkach zmieniła się też numeracja zadań.
Za wynikające stąd trudności przepraszamy uczniów i nauczycieli.
Autorzy niniejszej pracy proszą nauczycieli o uwagi i opinie, które należy
kierować na adres Oficyny.
U czni om ż y c z y m y sukcesów, a naucz yciel om satysfakcji!
WANDA ŁĘSKA, STEFAN ŁĘSKI
I T Y ZO STA N IESZ
PITAGORASEM
M ATER IAŁY POM OCNICZE
DO NAUKI M A TEM A TYK I
DLA KLASY 7
DOSTOSOWANE
DO AKTUALNYCH ZMIAN PROGRAMOWYCH
OFICYNA WYDAWNICZO-POLIGRAFICZNA
I REKLAMOWO-HANDLOWA „ADAM”
WARSZAWA
Projekt okładki
LESZEK RUDNICKI
Redaktor naczelny
ADAM MAZUREK
„Książka zalecana przez Ministra Edukacji Narodowej do użytku szkolnego
i wpisana do zestawu książek pomocniczych do nauki matematyki w klasie
siódmej szkoły podstawowej.
Numer w zestawie 133/92”.
ISB N 83-85207-16-3
Znak firmowy i tytuł zastrzeżone w Urzędzie Patentowym
Copyright © by Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „ADAM”
WARSZAWA loo-
OFICYNA WYDAWNICZO-POLIGRAFICZNA
I REKLAMOWO-HANDLOWA „ADAM”
ul. Rolna 191, 02-729 Warszawa
tel./fax 43-20-52, tel. 43-37-23
Księgarnia Firmowa tel. 43-47-91, 43-08-79
Skład: „SCRIPT” , Warszawa, tel. 641-47-70
D ru k poUOfaflO S półka z o.o. w Sieradzu
I.
W Y R A Ż E N IA A L G E B R A IC Z N E
1.1.
ZAPISYWANIE I ODCZYTYWANIE WYRAŻEŃ
ALGEBRAICZNYCH
W yrażeniem algebraicznym będziem y nazywać zarówno pojedyn­
czy znak liczby, litery, jak i bardziej złożony zapis pow stały z sym ­
boli liczb i liter połączonych znakami działań i nawiasami.
— W yrażenia, które są iloczynem czynników cyfrowych, litero­
wych lub pojedynczym znakiem liczby, nazywam y jednom ianam i,
-ab3,
150mn, ...
O
— wyrażenia, które są sum ą jednom ianów , nazywam y sum am i al­
gebraicznym i,
np.:
3x + 5a,
a2 - b2,
4x - 5b + c,
0,7x3 -
^ y 2 -
2,2z + 44, . ..
np.:
-5 ,
a,
- 3
ab,
7x1
2.
4,5xyz2,
Gdy do wyrażenia algebraicznego zam iast liter (zm iennych) w sta­
wim y konkretne liczby i wykonam y wskazane działania, to nazwa
ostatniego działania określi nazwę całego wyrażenia.
Np.:
o2 +
b2
( x - l
)2
a2 — b2
5
3(x +
y)3
— to suma kwadratów liczb
a
i
b,
— to kwadrat różnicy liczby
x
i liczby 1,
— to iloraz różnicy kwadratów liczb
a
i
b
przez liczbę 5,
— to iloczyn liczby 3 i sześcianu sumy liczb
x
i
y.
1. Podaj po cztery dowolne wyrażenia algebraiczne, które będą:
a) jednomianami,
b) sumami algebraicznymi.
2. Dane są liczby — 7 oraz litery
a
2;
a) sumę iloczynów,
h)
b) iloczyn sumy i różnicy,
i)
c) iloraz różnicy przez sumę,
d) różnicę ilorazów,
j)
e) kwadrat dowolnej sumy,
k)
f) kwadrat dowolnej różnicy, l)
g) sześcian dowolnej różnicy,
i
b.
Utwórz z nich:
sześcian dowolnej sumy,
różnicę sześcianu i iloczynu
dowolnych liczb,
sumę sześcianu i dowolnego ilorazu,
różnicę sześcianów dowolnych liczb,
sumę sześcianów dowolnych liczb.
-3 -
Zgłoś jeśli naruszono regulamin