Estrada I Studio 5-2021.pdf

(13471 KB) Pobierz
BLA Revolution
Najwyższej jakości
interfejs audio 2x2
28
Neuratron
PhotoScore
Spiritual Sounds
Zmień grafikę z nutami
Warped Moments
40
na aranżację MIDI!
Ponad
3 GB
sampli!
86
Sampli, filmów
i programów
120 GB
media.avt.pl
46
As The Love Continues
Dave Fridmann
Mogwai
24
Arturia
Pigments 3
z wykorzystaniem
darmowych wtyczek
...i jak je uzyskać
34
Focal
Alpha EVO
w małym studiu
Index
345369
ISSN
1427-0404
|
estradaistudio.pl
techniki stereo
Mikrofonowe
klasyczny album
20 lat później
Kolejny Krok
28
Universal Audio
UA FX Pedals
05/2021
| nr
296,
rok
XXV
|
16,50 zł
(8% VAT)
WSTĘP
Smutek
lockdownu
P
ewien człowiek dużo lata samolotami
po świecie i robi to już od kilku dekad.
Poza tradycyjnym zagubieniem bagażu na
Heathrow, turbulencjami, zatruciem pokarmo-
wym w jednej z egzotycznych linii, kilkoma spóź-
nieniami samolotów i odwołanymi lotami, nigdy
nie wydarzyło się nic dramatycznego.
Jednak któregoś dnia pięć samolotów pasa-
żerskich nagle spadło na ziemię, o wielu innych
mówi się, że nie wiadomo, czy wystartują, zaś
w tym, którym nasz człowiek akurat leci, jeden
silnik przestał działać, a drugi przerywa. Lądo-
wanie przebiegło fatalnie – wstrząs był taki,
że wypadły wszystkie bagaże podręczne, a przy
podjeździe do rękawa w kabinie pojawił się dym.
W wiadomościach podano, że takie, a nawet
dużo gorsze incydenty wystąpiły na całym świe-
cie. W efekcie uziemiono wszystkie samoloty
pasażerskie i ludzie przestali latać.
Pytanie brzmi: co musi się stać, aby z ludzkiej
świadomości zniknął strach przed ponowną ku-
mulacją tragicznych wydarzeń, których źródła
nigdy nie znaleziono i które na zawsze pozosta-
nie okryte tajemnicą?
Przytaczając powyższe ćwiczenie na wy-
obraźnię chciałem pokazać, do czego może
doprowadzić stan aktualny, znany jako pan-
demia, którą można wytłumaczyć wszystko.
W warunkach prawdziwego zagrożenia najle-
piej jest je uświadamiać na przykładzie innego,
bo to obecne staje się już naszą codziennością,
w której trudno dostrzegać inną perspektywę
niż najbliższa.
To, co wokół nas się dzieje, a co wszyscy
w różnej skali odczuwamy, dokona daleko głęb-
szego przeorania rzeczywistości i przyszłości,
niż nam się teraz wydaje. Zaskakuje mnie nato-
miast totalne zagubienie artystów. W czasach,
w których trzeba się wydzierać w niebogłosy,
dokonywać rewolucji, wynajdywać adekwatne
do sytuacji środki wyrazu, szukać ujścia dla
skrajnych emocji i pokazywać odbiorcom,
że świat naprawdę znalazł się w miejscu, którym
straszono w najmroczniejszych thrillerach, wielu
twórców snuje opowieści o smutku lockdownu.
Jakby brak możliwości pójścia do kina czy si-
łowni był największym problemem ludzkości.
Jakby od tego, kiedy pozwolą otworzyć fryzje-
rów i salony kosmetyczne albo zdjąć maseczki
podczas joggingu, zależał nasz byt.
Natomiast o tym, że w ogóle je zamknięto,
że jednym pstryczkiem zgaszono wszystkie osią-
gnięcia nowoczesnej demokracji w dziedzinie
wolności i swobód człowieka, nie mówi się wiele
albo wcale. Ludzie setkami tysięcy wychodzili na
ulicę, a artyści nagrywali protest-songi i organi-
zowali wielkie spektakle z dużo mniej istotnych
powodów. Teraz, gdy decyzjami administra-
cyjnym i „bez żadnego trybu” pozbawiono ich
wszystkiego oprócz internetowej i telewizyjnej
dziurki od klucza, siedzą i cicho popiskują o utra-
conych dochodach, nie wiedząc nawet, przeciw
czemu trzeba się buntować.
„W czasach, w których trzeba pokazywać odbiorcom, 
że świat naprawdę znalazł się na krawędzi, wielu 
twórców snuje opowieści o smutku lockdownu”
Nie lekceważąc niebezpieczeństwa, jakie
niesie obecnie nam panująca pandemia, trzeba
się buntować przeciwko innej pandemii – pan-
demii strachu. Przeciwko nie zawsze racjo-
nalnym decyzjom, przeciwko brakowi rzeczo-
wych informacji i przeciwko temu, jak łatwo
i bez konsekwencji można zniszczyć poczucie
bezpieczeństwa – podstawę funkcjonowania
społeczeństw.
Szanowni artyści, stoicie przed jedyną
w swoim rodzaju szansą opisania czasów praw-
dziwego przełomu, rozdarcia, zmiany reguł,
nadejścia nowego porządku, a wyśpiewujecie
rzewne piosenki o smutku czterech ścian? Do
stu tysięcy skrakowanych wtyczek, litości!!!
Tomasz Wróblewski
redaktor naczelny
PRENUMERATA
naprawdę warto
Estrada i Studio /
05
2021
3
W NUMERZE
46
Dave Fridmann:
„Moim zadaniem było przenie-
sienie klimatu koncertów Mogwai na to, co sły-
chać z pary głośników stereo, głośników kompu-
tera i małych słuchawek dousznych”
68
ROZMOWY
46
72
80
83
Dave Fridmann
Electric Rudeboyz
Penera
wh0wh0
Materiały multimedialne
do pobrania ze strony
www.media.avt.pl
Szczegóły na
str. 77
54
TECHNOLOGIA
54
Wzięliśmy pod lupę 15 barw, aby pokazać Ci, jak odtworzyć
każdą z nich, używając syntezatorów, które możesz pobrać
za darmo ze strony www.media.avt.pl
1
5 najwspanialszych brzmień
syntezatorowych wszech czasów
68
Dokonywanie nagrań stereofonicznych w warunkach nie-
wielkiego studia nagrań nie jest rzeczą łatwą, ale nie jest też
niemożliwe do wykonania. Na rynku znajdziemy szereg mi-
krofonów w relatywnie niskiej cenie, które można do takich
nagrań wykorzystać
Mikrofonowe techniki stereo
w małym studiu
4
Estrada i Studio /
05
2021
NOWE
MONITORY STUDYJNE IN-5
Z WYJĄTKOWO NISKIM SZUMEM WŁASNYM
Kali Audio wychodzi naprzeciw oczekiwaniom wielu użytkowników i wprowadza nowe 3-drożne monitory
studyjne IN-5 wyposażone w 5-calowy głośnik niskotonowy, koncentryczny 4-calowy głośnik średniotonowy
z 1-calowym głośnikiem wysokotonowym.
Model IN-5 uzupełnia linię 3-drożnych monitorów studyjnych Kali Audio „Independence”, w skład której
wchodzi również większy model IN-8. W obu systemach podział pasma pomiędzy głośnikiem niskotonowym,
a koncentrycznymi przetwornikami średnio-wysokotonowymi sprawia, że monitory są akustycznie punktowym
źródłem dźwięku. Taka konfiguracja eliminuje przestrzenną separację elementów wysokotonowych
i niskotonowych, dając monitorom bardzo szczegółową scenę dźwiękową.
Jesteśmy dumni z innowacyjności, jaką
wnosimy do tych głośników. To była nasza
pierwsza okazja, aby zbudować systemy
na podstawie opinii użytkowników
i uważamy, że wykonaliśmy świetną robotę
wdrażając zmiany i ulepszenia w oparciu
o te opinie.
Nate Baglyos
dyrektor ds. marketingu w firmie Kali Audio
ul. Graniczna 17, 05-092 Łomianki, www.EssAudio.pl | www.facebook.com/EssAudio
Zgłoś jeśli naruszono regulamin