ale-urwal.pdf

(2464 KB) Pobierz
Ten ebook zawiera darmowy fragment publikacji
"Ale urwał!"
Darmowa publikacja dostarczona przez
ZloteMysli.pl
Copyright by Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki, rok 2010
Autor: Andrzej Bubrowiecki
Tytuł: Ale urwał!
Data: 13.04.2020
Złote Myśli Sp. z o.o.
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
www.zlotemysli.pl
email:
kontakt@zlotemysli.pl
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie rozprowadzana tylko i wyłącznie
w formie dostarczonej przez Wydawcę. Zabronione są jakiekolwiek zmiany w zawartości
publikacji bez pisemnej zgody Wydawcy. Zabrania się jej odsprzedaży, zgodnie
z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli.
Autor oraz Wydawnictwo Złote Myśli dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce
informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za
ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub
autorskich. Autor oraz Wydawnictwo Złote Myśli nie ponoszą również żadnej
odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych
w książce.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Spis treści
Wstęp.....................................................................................7
Obszary, w jakich funkcjonujemy
..........................................11
Obszar duchowy...............................................................12
Obszar mentalny...............................................................14
Obszar emocjonalny.........................................................18
Obszar fizyczny.................................................................24
Kiedy uczenie się może być problemem...............................29
Rozpoznawanie własnego stylu uczenia się.........................41
Test określający dominujące systemy reprezentacji
(hierarchię zmysłów).........................................................42
Test określający dominującą półkulę mózgową
.................47
Dominujące style uczenia się............................................51
Warunki środowiskowe, fizyczne i społeczne
....................55
Środowisko sprzyjające uczeniu się..................................57
Teoria inteligencji wielorakiej.................................................59
Test określający rodzaje inteligencji..................................59
Charakterystyka poszczególnych rodzajów inteligencji.....63
Skuteczna strategia uczenia się...........................................71
Etap I. Przygotowanie.......................................................73
Etap II. Lektura właściwa..................................................78
Etap III. Kolejne powtórki..................................................84
„Flow” — radosny stan uczenia się.....................................101
Uczenie się przy muzyce....................................................107
Uczenie się „równoległe”.....................................................109
Jak uczyć się jednocześnie dwóch rzeczy?.....................109
Jak słuchać na wykładach...................................................113
Dieta dla uczącego się mózgu............................................117
Uwagi ogólne o diecie
.....................................................120
Codzienne „ładowanie akumulatorów”................................121
Ochrona umysłu przed złymi emocjami...........................123
Negatywne oddziaływanie mass mediów........................124
Odpowiednie towarzystwo...............................................125
Sztuka wybaczania.........................................................126
Postawa wdzięczności....................................................127
Dlaczego warto rozwijać kreatywność................................129
„Idea killers”....................................................................133
Iloraz inteligencji twórczej...................................................137
Codzienny trening kreatywności.........................................141
Etapy kreatywnego myślenia..............................................149
Znaczenie percepcji............................................................157
ZWI, czyli Zalety, Wady i to, co Interesujące
...................159
Myślenie lateralne...............................................................163
Zasada pierwsza.............................................................164
Zasada druga..................................................................165
Zasada trzecia................................................................167
Zasada czwarta...............................................................168
Zasada piąta...................................................................170
Wybrane techniki myślenia kreatywnego............................171
Technika przypadkowego bodźca...................................171
Prywatna burza mózgów.................................................172
Technika analogii.............................................................173
Gospodarowanie czasem...................................................177
Ustalanie priorytetów.......................................................179
Podsumowanie...................................................................181
Podstawowe zasady dla posiadacza „uczącego się umysłu”
........................................................................................181
Bibliografia..........................................................................185
Ale urwał! :: Andrzej Bubrowiecki
::
Złote Myśli
Rozpoznawanie własnego stylu uczenia
się
Każdy człowiek ma osobisty styl uczenia się. To najskuteczniejszy
sposób odbierania, przetwarzania i zapamiętywania informacji,
stworzony na podstawie naszych talentów i pewnej wrodzonej
specyfice całej osobowości. Inaczej mówiąc, każdy z nas ma swoje
mocne strony, które w jak najszerszym zakresie powinien
wykorzystywać
w procesie
nauki.
Większość
szkolnych
niepowodzeń wynika z faktu, że ta różnorodność stylów uczenia się
niestety nie jest uwzględniana w dominujących w szkole programach
nauczania. Większość z nich działa tak, jakby wszyscy ludzie w taki
sam sposób myśleli i postępowali.
Istnieje bardzo wiele metod określania stylu nauki. Jedną
z najbardziej wyczerpujących i funkcjonalnych jest ta, którą
proponują profesorowie Ken i Rita Dunnowie z St. Johns University
w Nowym Jorku. Uważają oni, że nasz styl uczenia się zależy od
kombinacji następujących czynników:
W j a ki s p o s ó b n a j ł a t w i e j pr z y s w a j a m y i n f or m a c j e —
czy najłatwiej uczymy się, patrząc, słuchając, poruszając się?
W j a ki s p o s ó b p o r z ą d k u j e m y i pr z e t w a r z a m y i n f o r -
m a c j e — czy dominuje prawa czy lewa półkula?
Jakie warunki środowiskowe, fizyczne i społeczne pomagają nam
w przyswajaniu i zapamiętywaniu informacji?
Cennym uzupełnieniem powyższej propozycji metodologicznej
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin