Zarzadzanie_dla_bystrzakow_Wydanie_II_zazbys.pdf

(514 KB) Pobierz
...Po radę
do książki
IDŹ DO:
Spis treści
Przykładowy rozdział
ZARZĄDZANIE
DLA BYSTRZAKÓW.
WYDANIE II
Autor: Bob Nelson, Peter Economy, Ken Blanchard
T³umaczenie: Anna Kanclerz, Julia Szajkowska,
Magda Witkowska
ISBN: 978-83-246-1713-5
Tytu³ orygina³u:
Managing for Dummies, Second Edition
Format: 180x235, stron: 376
KATALOG KSIĄŻEK:
Katalog online
Zamów drukowany
katalog
CENNIK I INFORMACJE:
Zamów informacje
o nowościach
Zamów cennik
Czytaj, poznawaj, zarz¹dzaj
Nareszcie! Ksi¹¿ka o zarz¹dzaniu, któr¹ czyta siê z niek³aman¹ przyjemnoœci¹.
Jej autorzy postanowili przestrzegaæ jednego przykazania – ¿adnego be³kotu,
przynudzania i frazesów. W zamian za to otrzymujesz wszystkie podstawowe
informacje dotycz¹ce zarz¹dzania, podane profesjonalnie i z humorem. Podstawow¹
zalet¹ tego podrêcznika jest jego praktycznoœæ. Jeœli zmagasz siê z jakimœ problemem,
zaproponuje Ci nie tylko teoretyczne wsparcie, ale i zestawy sprawdzonych rozwi¹zañ.
Zarz¹dzanie dla bystrzaków zosta³o napisane dla mened¿erów wszystkich szczebli.
Przyda siê zarówno osobom z du¿ym doœwiadczeniem, szukaj¹cym œwie¿ych
rozwi¹zañ, jak i zupe³nym ¿ó³todziobom, potrzebuj¹cym wsparcia w codziennej
rzeczywistoœci biznesowej oraz sytuacjach podbramkowych. Bez wzglêdu na to,
na jakim etapie znajduje siê Twoja kariera – b³êdy przytrafiaj¹ siê ka¿demu. Jednak
nie Twoje potkniêcia bêd¹ o Tobie œwiadczyæ, ale to, jak siê z nimi uporasz i jakie
wyci¹gniesz z nich lekcje. Nigdy nie jest za póŸno na naukê.
Obalanie mitów dotycz¹cych delegowania zadañ – sprawne rozdzielanie
obowi¹zków.
Co ambitny lider wiedzieæ powinien – inspirowanie, wsparcie,
podejmowanie decyzji.
Pracownicy – zatrudnianie, udzielanie wsparcia, komunikacja,
ocena efektów pracy.
Zarz¹dzanie zmianami – profesjonalizm w obliczu kryzysu, efektywne rozwi¹zania.
Nowoczesne zarz¹dzanie – organizacja ucz¹ca siê, jawne zarz¹dzanie, szeœæ
sigma. Ponadto: dziesiêæ najczêœciej pope³nianych b³êdów i dziesiêæ klasycznych
ksi¹¿ek, które musisz znaæ.
CZYTELNIA:
Fragmenty książek
online
do przechowalni
Wydawnictwo Helion
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
e-mail:
septem@septem.pl
redakcja:
redakcjawww@septem.pl
informacje:
o księgarni septem.pl
Spis treści
O autorach ........................................................................................................................ 13
Podziękowania od autorów ............................................................................................... 15
Przedmowa ....................................................................................................................... 17
Wprowadzenie .................................................................................................................. 19
O książce ................................................................................................................................ 20
Jak korzystać z tej książki ...................................................................................................... 21
Konwencje zastosowane w książce ....................................................................................... 21
Naiwne założenia .................................................................................................................. 21
Jak podzielona jest książka .................................................................................................... 22
Część I: A zatem chciałbyś zostać menedżerem, tak? ..................................................... 22
Część II: Ludzki aspekt zarządzania ................................................................................. 22
Część III: Realizacja planów ............................................................................................. 22
Część IV: Współpraca z (innymi) ludźmi ........................................................................ 22
Część V: Ciężkie czasy dla twardych menedżerów ........................................................ 23
Część VI: Narzędzia menedżera i sposoby zarządzania ..................................................... 23
Część VII: Dekalogi .......................................................................................................... 23
Ikony wykorzystane w książce .............................................................................................. 23
Co dalej .................................................................................................................................. 24
Część I: A zatem chciałbyś zostać menedżerem, tak? .....25
Rozdział 1: Zostałeś menedżerem. I co dalej? .................................................................. 27
Różne style kierowania ......................................................................................................... 28
Menedżer twardziel .......................................................................................................... 29
Menedżer kumpel ............................................................................................................. 30
Złoty
środek
...................................................................................................................... 30
Proste i szybkie rozwiązania nie są trwałe ........................................................................... 31
Zarządzanie jest wyzwaniem, które trzeba podjąć .............................................................. 33
Stare zasady już się nie sprawdzają ................................................................................... 34
Nowe realia biznesowe ..................................................................................................... 35
Nowa armia ....................................................................................................................... 35
„Zaufanie” to nie jest brzydkie słowo .............................................................................. 37
6
Zarządzanie dla bystrzaków
Nowe funkcje kadry zarządzającej ....................................................................................... 39
Motywowanie do pracy ..................................................................................................... 39
Upełnomocnianie ............................................................................................................. 41
Wspieranie ......................................................................................................................... 42
Komunikowanie się ........................................................................................................... 43
Pierwsze kroki na drodze do stanowiska menedżerskiego ................................................. 45
Obserwuj i słuchaj ............................................................................................................ 45
Działaj i ucz się .................................................................................................................. 46
Rozdział 2: Delegowanie zadań. Jak robić,
żeby
się nie narobić? ....................................49
Delegowanie zadań — najważniejsze narzędzie menedżera ............................................... 50
Mity dotyczące delegowania zadań ....................................................................................... 52
Mit pierwszy. Nie możesz liczyć na to,
że
pracownik będzie zachowywać się
odpowiedzialnie ............................................................................................................. 52
Mit drugi. Delegując zadania, tracisz kontrolę nad przebiegiem i wynikami prac ........ 53
Mit trzeci. Tylko Ty znasz wszystkie odpowiedzi .......................................................... 54
Mit czwarty. Szybciej zrobisz to wszystko sam ............................................................... 54
Mit piąty. Delegowanie ogranicza zakres Twojej władzy ............................................... 55
Mit szósty. Uznanie za dobrze wykonane zadanie
zostanie okazane pracownikowi, a nie Tobie ............................................................... 55
Mit siódmy. Delegowanie zadań zmniejsza Twoją elastyczność ................................... 56
Mit ósmy. Twoi pracownicy mają za dużo zajęć ............................................................. 56
Mit dziewiąty. Twoi pracownicy nie są w stanie zrozumieć ogólnej sytuacji ................... 57
Musisz zaufać swoim pracownikom ................................................................................ 57
Sześć kroków na drodze do delegowania zadań .................................................................. 58
Jakie zadania delegować, a jakich nie? ..................................................................................... 59
Zadania, które można delegować bez obaw ..................................................................... 59
Zadania, których nie należy delegować ............................................................................ 62
Być cały czas na bieżąco ........................................................................................................ 64
Rozdział 3: Wskazuj kierunek, kontroluj i zejdź z drogi .....................................................67
Zarządzanie a przywództwo ................................................................................................. 68
Co naprawdę robią liderzy? .................................................................................................. 69
Inspirują do działania ........................................................................................................ 69
Wspierają i tworzą dogodne warunki ............................................................................... 70
Analiza najważniejszych cech przywódczych ...................................................................... 71
Optymizm ......................................................................................................................... 71
Pewność siebie ................................................................................................................... 71
Moralność .......................................................................................................................... 72
Umiejętność podejmowania decyzji ................................................................................ 72
Przywództwo zespołowe ....................................................................................................... 73
Spis treści
7
Część II: Ludzki aspekt zarządzania ...........................77
Rozdział 4: Zatrudnianie pracowników, czyli najważniejsza decyzja ................................ 79
Definiowanie cech idealnego kandydata .................................................................................... 80
Najpierw opis stanowiska, potem rekrutacja ....................................................................... 82
Poszukiwanie odpowiednich ludzi ...................................................................................... 83
Jak przeprowadzić idealną rozmowę kwalifikacyjną? ......................................................... 86
Wybór odpowiednich pytań ............................................................................................. 86
Idealna rozmowa ............................................................................................................... 88
O co nie należy pytać? ...................................................................................................... 90
Ocenianie kandydatów ......................................................................................................... 91
Weryfikacja referencji ....................................................................................................... 92
Analiza własnych notatek ................................................................................................. 93
Druga (i trzecia) runda pytań ........................................................................................... 93
Ostateczny wybór .................................................................................................................. 94
Zachowaj obiektywizm ..................................................................................................... 95
Zaufaj swoim przeczuciom .............................................................................................. 95
Weryfikacja oczekiwań ...................................................................................................... 96
Rozdział 5: Jak inspirować pracowników do bardziej wydajnej pracy? ........................... 99
Najważniejsza zasada zarządzania ...................................................................................... 100
Wyrażanie uznania nie jest wcale takie proste ............................................................... 101
Każdemu po równo ........................................................................................................ 102
Jak stwierdzić, czego chcą pracownicy? ............................................................................. 103
Przyjazne
środowisko
pracy ........................................................................................... 106
Właściwy plan .................................................................................................................. 107
Co nagradzać? ...................................................................................................................... 108
Najważniejsze jest to, co dobre .......................................................................................... 111
Czy należy robić z igły widły? ............................................................................................ 112
Pieniądze szczęścia nie dają (serio?) ................................................................................... 113
Wynagrodzenie to prawo pracownika ............................................................................ 113
Kiedy zachęty stają się prawem ...................................................................................... 114
Co motywuje do pracy współczesnego pracownika? .................................................... 115
Poziom motywacji Twoich pracowników zależy od Twoich działań ......................... 117
Rozdział 6: Masz wątpliwości? Stosuj coaching! ........................................................... 119
Kto to jest trener? ................................................................................................................ 120
Krótki kurs coachingu ......................................................................................................... 122
Wypatrywanie punktów zwrotnych ................................................................................... 123
Od punktu zwrotnego do wielkiego sukcesu ................................................................ 124
Coaching jako element Twoich codziennych kontaktów ............................................ 124
Narzędzia trenera ................................................................................................................ 126
8
Zarządzanie dla bystrzaków
Część III: Realizacja planów ................................... 129
Rozdział 7: Wyznaczanie celów bez wysiłku ...................................................................131
Jeśli nie wiesz, co chcesz osiągnąć, skąd wiesz, kiedy Ci się to uda? ................................ 132
Określenie celów SMART .................................................................................................. 135
Wyznaczanie celów: mniej znaczy więcej .......................................................................... 137
Przedstawienie celów zespołowi ........................................................................................ 140
Żonglowanie
priorytetami: trzymanie ręki na pulsie ........................................................ 141
Pozytywne wykorzystywanie swojej pozycji i wpływów: realizacja celów ...................... 144
Rozdział 8: Ocena i kontrola działań pracowników oraz realizacji projektów ................147
Trzymaj rękę na pulsie ........................................................................................................ 148
Opracowanie systemu bieżącej oceny wyników pracownika ........................................... 150
Wyznaczenie punktów orientacyjnych: kamienie milowe ............................................ 151
Osiąganie punktów orientacyjnych: zadania ................................................................ 151
Kolejność wykonywania działań: powiązania ................................................................ 152
Ustalenie ram czasowych: harmonogram ...................................................................... 153
Ocena wyników i kontrola postępów w praktyce .............................................................. 154
Przypadek 1. Wyniki na
światowym
poziomie .............................................................. 154
Przypadek 2. Motywowanie pracowników, by dali z siebie wszystko ...................... 156
Gantt, PERT i inne wykresy ............................................................................................... 157
Wykresy słupkowe ........................................................................................................... 158
Organigramy .................................................................................................................... 160
Oprogramowanie ............................................................................................................ 161
Masz już liczby, co teraz? .................................................................................................... 162
Rozdział 9: Okresowa ocena pracownika .......................................................................163
Ocena pracowników — po co zawracać sobie tym głowę? ............................................... 164
Przygotowanie procesu oceny pracownika ........................................................................ 165
Unikanie często popełnianych błędów .............................................................................. 168
Uświadomienie sobie błędów popełnionych w procesie oceny pracownika ................... 170
Nie popełnij błędu .......................................................................................................... 170
Wezwijcie pierwszą pomoc: zostałem napadnięty! ........................................................ 171
Przygotowanie się do oceny bez niespodzianek ................................................................ 172
Część IV: Współpraca z (innymi) ludźmi .................. 175
Rozdział 10: Gra zespołowa ............................................................................................177
Stopniowe wycofywanie starej hierarchii ........................................................................... 178
Zmniejszanie rozmiaru organizacji ................................................................................ 178
Przestawienie się na współpracę ..................................................................................... 180
Upełnomocnienie zespołów ............................................................................................... 181
Znaczenie upełnomocnienia .......................................................................................... 181
Co z jakością? .................................................................................................................. 182
Zgłoś jeśli naruszono regulamin