Fotografia_portretowa_w_naturalnym_swietle_Jak_to_robia_najlepsi_fotpon.pdf

(5931 KB) Pobierz
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
F O T O G R A F I A P O R T R E T O WA W N AT U R A L N Y M Ś W I E T L E
Spis treści
Rozdział 1.
001
OBIEKTYWY PORTRETOWE
Od nich wszystko się zaczyna
Obiektyw zmiennoogniskowy 70 – 200 f/2,8 lub f/4................................................................................................ 002
Obiektyw 85 mm f/1,8 ......................................................................................................................................................... 003
Jasny obiektyw portretowy 135 mm.............................................................................................................................. 004
Unikaj obiektywów szerokokątnych przy większości portretów ......................................................................... 005
Czy warto w ogóle robić portrety obiektywem szerokokątnym?........................................................................ 006
Dlaczego unikam obiektywów 50 mm przy fotografowaniu z bliska ................................................................ 007
Osłona tulipanowa naprawdę się przydaje ................................................................................................................. 008
Trzy czynniki pozwalające uzyskać rozmyte tło ......................................................................................................... 009
Minimalna odległość ostrzenia ........................................................................................................................................ 010
Jak wybór obiektywu wpływa na wygląd tła .............................................................................................................. 011
Korzystaj z tego, za co zapłaciłeś! .................................................................................................................................... 012
Czy warto kupić obiektyw z systemem stabilizacji? To zależy….......................................................................... 013
Rozdział 2.
015
USTAWIENIA APARATU
Przysłona, czas naświetlania i czułość ISO
Przestaw aparat na tryb RAW ............................................................................................................................................ 016
Wybór trybu fotografowania ............................................................................................................................................ 017
Jaką wartość przysłony ustawić ....................................................................................................................................... 018
Dlaczego czas naświetlania jest tak istotny ................................................................................................................. 019
Jak przestać się martwić długimi czasami naświetlania ......................................................................................... 020
Kiedy fotografować przy najniższej czułości ISO ....................................................................................................... 021
Co, jeśli aparat dobierze niewłaściwą ekspozycję? ................................................................................................... 022
Jak uniknąć przepalenia jasnych partii obrazu........................................................................................................... 023
Dobór właściwego balansu bieli...................................................................................................................................... 024
Ustawianie ostrości na zdjęciach portretowych ........................................................................................................ 025
Jak ustawiać ostrość w przypadku obiektywów f/1,8 i jaśniejszych ................................................................... 026
Na którym oku ustawić ostrość ........................................................................................................................................ 027
Genialna sprawa — automatyczne ustawianie ostrości na oczach .................................................................... 028
Zdjęcia grupowe przy szeroko otwartej przysłonie.................................................................................................. 029
Gdzie ustawić ostrość w przypadku zdjęć grupowych z kilkoma rzędami osób ........................................... 030
Stabilizacja obrazu — włączać czy nie? ........................................................................................................................ 031
Kup książkę
vi
Poleć książkę
F O T O G R A F I A P O R T R E T O WA W N AT U R A L N Y M Ś W I E T L E
Spis treści
Rozdział 3.
033
PORTRETY W ŚWIETLE Z OKNA
Tropem flamandzkich mistrzów
Dlaczego bezpośrednie światło z okna czasem bywa złe ...................................................................................... 034
Wyłącz światła w pomieszczeniu ..................................................................................................................................... 035
Odsuń się od okna ................................................................................................................................................................036
Przesuń się za okno lub drzwi........................................................................................................................................... 037
Niech stanie się światłość (z północnego okna)......................................................................................................... 038
Użyj zasłonki do prysznica ................................................................................................................................................. 039
Zaciągnij firany, żeby otrzymać jeszcze lepsze światło............................................................................................ 040
Jak ustawić modela lub modelkę do zdjęcia w świetle z okna ............................................................................. 041
Oświetlenie w stylu Rembrandta..................................................................................................................................... 042
Kontrastowy portret ............................................................................................................................................................. 043
A jeśli nie chcesz klasycznego portretu w świetle okiennym?.............................................................................. 044
Portretowanie osoby stojącej przodem do okna....................................................................................................... 045
Jakiego rodzaju okna szukać?........................................................................................................................................... 046
Uważaj na zmieniające się światło z okna .................................................................................................................... 047
Wykorzystaj otwarte drzwi ................................................................................................................................................ 048
Zastosowanie ostrych cieni ............................................................................................................................................... 049
Fotografowanie na malowanych tłach .......................................................................................................................... 050
Zastosowanie blendy ........................................................................................................................................................... 051
Wybór właściwego balansu bieli ..................................................................................................................................... 052
Czasami przydaje się statyw.............................................................................................................................................. 053
Rozdział 4.
055
FOTOGRAFOWANIE W PLENERZE
Jasne, że piękne
Moja tajemna broń na sesjach plenerowych .............................................................................................................. 056
Mały dyfuzor TriGrip i statyw............................................................................................................................................. 057
Kiedy warto użyć złotej blendy ........................................................................................................................................ 058
Kiedy użyć białej blendy ..................................................................................................................................................... 059
Zastosowanie czarnej blendy w pochmurne dni....................................................................................................... 060
Gdzie ustawić blendę........................................................................................................................................................... 061
Blenda jako źródło cienia ................................................................................................................................................... 062
Rozpraszanie światła w przypadku zdjęć grupowych ............................................................................................. 063
Unikaj plam światła .............................................................................................................................................................. 064
Znajdź cień w pobliżu jasno oświetlonego miejsca ................................................................................................. 065
Inne świetne rozwiązanie: fotografowanie w głębokim cieniu ............................................................................ 066
Fotografowanie w pochmurne dni ................................................................................................................................. 067
Pozowanie z myślą o wykorzystaniu kierunkowego światła ................................................................................. 068
Precyzyjne korygowanie balansu bieli na zdjęciach plenerowych ..................................................................... 069
Kup książkę
vii
Poleć książkę
F O T O G R A F I A P O R T R E T O WA W N AT U R A L N Y M Ś W I E T L E
Spis treści
Rozdział 5.
071
FOTOGRAFOWANIE W BEZPOŚREDNIM SŁOŃCU
Ujarzmianie bestii
Zalety fotografowania w oświetleniu tylnym ............................................................................................................. 072
Uważaj na światło „rozlewające” się po twarzy ........................................................................................................... 073
Słońce w roli światła okalającego lub doświetlającego włosy .............................................................................. 074
Efekt flary..................................................................................................................................................................................075
Trik z prześwietlaniem o jeden stopień ekspozycji (albo kilka) ............................................................................ 076
Bezdyskusyjnie najlepsza pora do robienia zdjęć ..................................................................................................... 077
Szukaj kontrastowego tła ................................................................................................................................................... 078
O ubraniu modeli słów kilka .............................................................................................................................................. 079
Rozdział 6.
081
KOMPOZYCJA
Jak to ująć
Komponowanie kadru z myślą o intymnym portrecie ............................................................................................ 082
Oczy na wysokości dwóch trzecich kadru .................................................................................................................... 083
Unikaj uwieczniania osób pośrodku kadru.................................................................................................................. 084
„Odetnij” czubek głowy....................................................................................................................................................... 085
Nie pozostawiaj zbyt dużo wolnego miejsca nad głową ........................................................................................ 086
Uwzględnij przestrzeń na spojrzenie ............................................................................................................................. 087
Pokaż iskierki w oczach ....................................................................................................................................................... 088
Unikaj dekoncentrujących obiektów w tle .................................................................................................................. 089
Scena powinna być prosta ................................................................................................................................................. 090
Unikaj jaskrawych elementów w tle ............................................................................................................................... 091
Zdjęcia całej sylwetki rób z żabiej perspektywy ........................................................................................................ 092
Fotografuj odrobinę z góry................................................................................................................................................ 093
Unikaj tego błędu kadrowania… .................................................................................................................................... 094
Nie obcinaj stóp .....................................................................................................................................................................095
Portrety środowiskowe ....................................................................................................................................................... 096
Fotografowanie dzieci ......................................................................................................................................................... 097
Rozdział 7.
099
POZOWANIE
Jak być pozerem
Co sprawia, że portret zapada w pamięć na długo? ................................................................................................. 100
Fotografowanie fotogenicznych ludzi ........................................................................................................................... 101
Tworzenie listy póz ............................................................................................................................................................... 102
Nawiąż kontakt.......................................................................................................................................................................103
W co powinni najpierw się ubrać? .................................................................................................................................. 104
Przegląd sytuacji po pięciu minutach sesji .................................................................................................................. 105
Zdjęcia między pozami ....................................................................................................................................................... 106
Kierowanie modelem w trakcie sesji .............................................................................................................................. 107
Spojrzenie wprost w obiektyw ......................................................................................................................................... 108
Kup książkę
viii
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin