Od_zera_do_ECeDeeLa_Standard_S1_S3_S1_S3_e_00ki.pdf

(2229 KB) Pobierz
PTI S1 – Tabele
Tabele
Tabele
43
Kup książkę
PTI S1 – Tabele
1.3. Tabele
Jako że bazy danych składają się z tabel, musimy nauczyć się jak je zaprojektować,
a następnie stworzyć i zarządzać nimi w programie Microsoft Access 2013. Zajmiemy
się również powiązaniami pomiędzy nimi, czyli relacjami.
1.3.1.
Tworzenie tabeli
Jeśli potrafimy już korzystać z programu Microsoft Access 2013, nadszedł czas, aby
przejść do konkretnej pracy. Zaczniemy ją od stworzenia tabeli. Najprościej jest to
uczynić w widoku projektu. Aby stworzyć tabelę w tym trybie, należy przejść do
zakładki „Tworzenie” znajdującą się w menu górnym programu, a następnie kliknąć
przycisk „Projekt
tabeli”.
Jest to pokazane na
Rysunku 1.3.1.
Zakładka
Tworzenie
Opcja
Projekt tabeli
Rysunek 1.3.1. - Przycisk „Projekt tabeli” w zakładce „Tworzenie”
Naszym oczom ukaże się okno, w którym będziemy mogli tworzyć pola naszej tabeli,
nadawać im typy danych i innego rodzaju właściwości. Zacznijmy jednak od początku.
W głównej części okna możemy dopatrzeć się trzech kolumn. W jednej wpisujemy
nazwę naszego pola, w drugim określamy jego typ danych, a w trzecim możemy dodać
jego opcjonalny opis, bądź komentarz. W tym miejscu przypomnimy, że podczas
tworzenia tabeli musimy brać pod uwagę możliwość wystąpienia redundancji lub
innych wad, więc trzeba stosować się do postaci normalnych. Na
Rysunku 1.3.2.
przedstawiony jest proces tworzenia przykładowej tabeli. Nazwy pól wpisywane są
ręcznie, natomiast ich typy danych będziemy wybierać z listy rozwijalnej.
45
Kup książkę
PTI S1 – Tabele
Pole wyboru
typów danych
Obszar wpisywania
nazw pól
Obszar
Właściwości pola
Rysunek 1.3.2. - Tworzenie tabeli
Po stworzeniu pól tabeli trzeba określić jej klucz podstawy. Jedno z pól, które
w jednoznaczny sposób identyfikuje całą tabelę może stać się takim kluczem. Aby to
uczynić należy przejść do tego pola (w naszym przypadku będzie to pole o nazwie
„ID”)
i z menu górnego klikną przycisk „Klucz
podstawowy”.
Jest to pokazane na
Rysunku 1.3.3.
Opcja
Klucz podstawowy”
Rysunek 1.3.3. - Przycisk „Klucz podstawowy”
Aby dokończyć proces tworzenia tabeli, trzeba ją zapisać pod konkretną nazwą. By tego
dokonać najprościej jest kliknąć prawym przyciskiem myszy na nazwę tabeli na
wstążce pod menu górnym (Rysunek
1.3.4.)
i wybrać opcję „Zapisz”. Program zapyta
nas o nazwę dla naszej tabeli. Wpisujemy ją po czym klikamy „OK” (Rysunek
1.3.5.).
46
Kup książkę
PTI S1 – Tabele
Rysunek 1.3.4. - Opcja „Zapisz”
Rysunek 1.3.5. - Okno nazywania tabeli
1.3.2.
Właściwości pól tabeli
Każde pole tabeli może posiadać swoje właściwości. Niektóre z nich są wspólne dla
wszystkich typów danych, jednak są też takie, które są unikalne dla danego typu.
Właściwości definiujemy w dolnym oknie w projekcie tabeli. Aby to uczynić wystarczy
kliknąć na interesujące nas pole i zarządzać jego właściwościami.
Przykładowo
Rysunek 1.3.6.
pokazuje zmianę
rozmiaru pola
„PESEL”
do 11 znaków,
gdyż więcej nie jest nam po prostu potrzebne.
47
Kup książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin