E_sport_Optymalizacja_gracza_esport.pdf

(1475 KB) Pobierz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym
powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi
ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje
były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie,
ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz
Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody
wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Małgorzata Kulik
Projekt okładki: Maciej Grzegorek
Grafika na okładce została wykorzystana za zgodą Shutterstock.com
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/esport
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-283-3765-7
Copyright © Helion 2018
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
SPIS TREŚCI
Przedmowa .............................................................................................................................. 7
Wstęp .......................................................................................................................................9
Trening obecnie ...................................................................................................................13
Ewolucja e-sportu ...............................................................................................................17
Najpopularniejsze gry pod względem wirtualnej rywalizacji ........................................ 19
E-sport w Polsce .........................................................................................................................20
Czy e-sport ma szanse na stanie się prawdziwym sportem? ..................................20
Przykładowe cechy wspólne sportu i e-sportu ............................................................... 21
Trening psychologiczny ..................................................................................................25
Stres przedstartowy .................................................................................................................. 27
Jak pokonać stres przed zawodami? ..................................................................................29
Przemęczenie psychiczne ......................................................................................................... 30
Jak chronić CNS? ..........................................................................................................................31
Następstwa przetrenowania ................................................................................................... 32
Kształtowanie odporności emocjonalnej e-sportowca .................................................. 33
Najefektywniejsze techniki redukowania napięcia u gracza ....................................... 35
Koncentracja uwagi oraz myślenie przestrzenne ............................................................37
Trening mentalny ......................................................................................................................... 39
Ćwiczenia poprawiające sprawność umysłową ................................................................ 44
Trening mięśni oczu ......................................................................................................... 47
Wpływ gier komputerowych na wzrok człowieka ........................................................... 48
Oczyszczamy oczy tlenem ........................................................................................................ 49
Rozgrzewka i ćwiczenia główne ............................................................................................. 49
Trening mięśni oczu .....................................................................................................................51
3
Kup książkę
Poleć książkę
E-sport. Optymalizacja gracza
Trening fizyczny ................................................................................................................55
Trochę fizjologii .............................................................................................................................56
Wpływ aktywności fizycznej na pracę mózgu ..................................................................59
Korzyści wynikające z prowadzenia aktywnego trybu życia ....................................... 61
Formy aktywności fizycznej dla graczy e-sportowych .................................................62
Jaka aktywność fizyczna dla e-sportowców? .................................................................. 63
Dieta i suplementacja w e-sporcie ..............................................................................71
Czym jest zbilansowana dieta? .............................................................................................. 72
Dieta dla gracza ............................................................................................................................73
Wskazówki żywieniowe dla graczy ...................................................................................... 74
Przykładowa dieta podczas zawodów ................................................................................. 75
Przekąski podczas turnieju ...................................................................................................... 76
Witaminy i suplementy .............................................................................................................. 78
Stymulanty mózgu ........................................................................................................................ 81
4
Nawodnienie organizmu .................................................................................................85
Odwodnienie a ciało gracza .....................................................................................................86
Jak rozpoznać symptomy odwodnienia? ............................................................................ 87
Wskazówki dotyczące spożywania płynów dla e-sportowców .................................88
Napoje energetyczne (energy drinki) ..................................................................................89
Naturalne napoje energetyczne .............................................................................................. 91
Inne metody treningowe ................................................................................................ 97
Medytacja ....................................................................................................................................... 97
Joga ..................................................................................................................................................99
Biofeedback ..................................................................................................................................100
Drzemka ........................................................................................................................................... 101
Doping w e-sporcie .........................................................................................................105
Skandal po turnieju IEM Katowice 2015 ...........................................................................106
Słowniczek
Bibliografia
....................................................................................................................... 109
..........................................................................................................................113
Źródła rysunków ............................................................................................................... 115
Skorowidz ............................................................................................................................. 118
Kup książkę
Poleć książkę
DIETA
I SUPLEMENTACJA
W E-SPORCIE
R
YWALIZACJA NA NAJWYŻSZYCH SZCZEBLACH E
-
SPORTU
stawia przed nami
pytanie, czy sam talent bądź skuteczna taktyka wystarczą na pokonanie
przeciwnika. Profesjonalni sportowcy trenujący fizyczne sporty czerpią
inspirację z różnych dziedzin nauki, by zdobyć nawet najmniejszą przewagę
nad swoimi konkurentami. Jedną z tych dziedzin jest żywienie.
Żywność służy jako paliwo dla ciała. Bezpośrednio wpływa na nasz stan
fizyczny i psychiczny. Poprzez odpowiedni dobór tego, co jemy i ile jemy,
możemy zmusić organizm do optymalnego działania. Szczytowa wydajność
umysłowa w sporcie elektronicznym odgrywa pierwszorzędną rolę. Spadek
zdolności funkcji poznawczych po spożyciu przez e-gracza nieodpowiedniego
posiłku czy napoju może mieć dramatyczne konsekwencje w czasie
rozgrywki. Wiele czynników wpływa na wydajność e-sportowca, ale to
właśnie odpowiednio zbilansowane posiłki przed zawodami i w ich trakcie
odgrywają istotną rolę. Zindywidualizowana dieta szczególnie wpłynie na
stan psychiczny e-gracza, jego czujność i refleks oraz sprawi, że jego
mózg wejdzie w oczekiwany tryb pracy. Dlatego zawodnicy powinni mieć
opracowane indywidualne diety, ponieważ dzięki temu będą mogli
konsekwentnie, w skupieniu i bez dyskomfortu osiągać założone
przez trenera cele.
71
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin