Balonowe_kreacje_e_03eq.pdf

(1831 KB) Pobierz
Jakub B. Bączek
Podstawy
balonowych kreacji
Wydawnictwo:
STAGEMAN POLSKA
©
Copyright: Jakub B. Bączek
Strona
Warszawa 2011
www.stageman.pl
Stageman Polska -> ul. Truchana 49/5, 41-500 Chorzów
NIP: 547-192-01-16 REGON: 214098950
www.stageman.pl
/
biuro@stageman.pl
Kup książkę
1
WPROWADZENIE
Animacja czasu wolnego to jeszcze słabo rozpowszechniony temat
w Polsce. Co ciekawe, według badań socjologów, wśród zawodów, które
w najbliższych 10-20 latach mogą być najbardziej pożądane na rynku
pracy, znajduje się między innymi opiekun osoby starszej i właśnie
animator czasu wolnego. Oznacza to, że w polskim społeczeństwie, w
którym powiększa się tak zwana „klasa średnia”, coraz częściej ludzie
będą wydawali pieniądze w miejscach, gdzie organizuje się czas wolny.
Wynika to zapewne z wielu czynników:
a) Żyjemy w czasach pośpiechu – spieszymy się i pracujemy dużo,
czasu wolnego jest coraz mniej, a więc bardziej zaczynamy go
doceniać;
b) Zarabiamy trochę więcej i mamy więcej możliwości, stać nas więc i
na to, żeby płacić za usługi animacyjne (dzisiaj przeciętny Polak po
kilku miesiącach oszczędzania, może sobie pozwolić na wczasy All-
inclusive w Tunezji czy Turcji, co w latach 90. było dostępne tylko
dla klasy najbogatszej – dzięki Internetowi, tanim liniom lotniczym
oraz olbrzymiej konkurencji na rynku usług turystycznych – a co za
tym idzie, coraz niższym cenom – dostęp do animacji czasu
wolnego staje się powszechny);
c) Rozwój rynku animacyjnego w Polsce (parki i place zabaw,
przedszkola w centrach handlowych, klauni pracujący na
urodzinach dzieci w mieszkaniach prywatnych, firmy i agencje
eventowe itd.) również świadczy o popycie na takie usługi,
ponieważ rodzice mają mniej czasu na zabawę z dziećmi, oddają je
w ręce specjalistów;
d) Animacja staje się „trendy”, ludzie, którzy z niej korzystają czują
się dowartościowani, mają poczucie, że korzystają z usług innych
ludzi i przez to stają się lepiej sytuowani – ich status społeczny
Stageman Polska -> ul. Truchana 49/5, 41-500 Chorzów
NIP: 547-192-01-16 REGON: 214098950
www.stageman.pl
/
biuro@stageman.pl
Kup książkę
Strona
2
rośnie w odczuciach własnych (w latach 90. ubiegłego stulecia,
tylko bogate rodziny stać było na nianię czy pokojówkę, obecnie
opieka nad dzieckiem nie jest już tak droga więc „klasa średnia”
chętnie z niej korzysta).
Te i inne czynniki sprawiają, że animacja czasu wolnego będzie się
w Polsce dynamicznie rozwijać w najbliższym czasie i dla młodych ludzi
jest szansą na zdobycie nowej, atrakcyjnej pracy, która spotka się
wkrótce z potrzebami rynku.
Kolejną kwestią, wartą rozważenia jest specyfika współczesnego
pokolenia młodych ludzi. W socjologii, osoby urodzone w Polsce między
rokiem 1985 a 1995 nazywa się „pokoleniem Y”. Ci młodzi ludzie,
dynamicznie pojawiają się teraz na rynku pracy i przenoszą swoje cechy
do firm swoich pracodawców. Mówi się o tym pokoleniu, że
najważniejszą kwestią jest dla nich SAMOREALIZACJA (a nie – tak jak to
było w przypadku yuppies – pieniądze). Oznacza to, że dzisiejsi
nastolatkowie, 20-latkowie, a nawet niektórzy 30-latkowie, bardziej
skupiają się na własnym rozwoju, poznawaniu świata i realizowaniu
marzeń, niż ich rodzice, którzy wychowywali się w szarej rzeczywistości
Stageman Polska -> ul. Truchana 49/5, 41-500 Chorzów
NIP: 547-192-01-16 REGON: 214098950
www.stageman.pl
/
biuro@stageman.pl
Kup książkę
Strona
3
Polski komunistycznej. Ci młodzi Polacy szukają więc na rynku pracy
posad nowoczesnych, dynamicznych, kreatywnych, gdzie można rozwijać
samego siebie i uczyć się w działaniu, gdzie satysfakcja stanowi silny
czynnik
motywujący.
Jako
że
pracodawcy
najczęściej
przedstawicielami yuppies, „pokolenie Y” nie dogaduje się z nimi i praca
nie sprawia im satysfakcji (tak bardzo przez nich upragnionej). Widać to
na przykładzie 2 zjawisk:
a)
Coraz częściej w ogłoszeniach pracy pojawiają się takie oferty jak:
przedstawiciel handlowy, telemarketer, sprzedawca ubezpieczeń
lub produktów finansowych, pracownik MLM, doradca emerytalny
itd. – dlaczego jest ich tak dużo? Bo „pokolenie Y”, czyli osoby
między 18 a 30 rokiem życia nie chcą na takich stanowiskach
pracować! Pracodawcy długo poszukują (stąd część z tych
ogłoszeń „wisi” w Internecie całymi tygodniami), a w końcu
zatrudniają najczęściej osoby po 30 roku życia.
b)
Nawet jeśli młody człowiek zatrudni się w call center lub w handlu,
nie miną prawdopodobnie nawet 2 lata do momentu, w którym
sam odejdzie z tej pracy (albo go zwolnią, bo nie będzie się starał).
Tak więc, młodzi ludzie wypalają się bardzo szybko w pracach,
które nie prowadzą do samorealizacji (paradoks wypalonego
zawodowo 20-latka staje się coraz powszechniejszy) a oprócz tego,
pogłębia się zjawisko, niespotykanej dotąd skali zmian pracy w
życiu młodego Polaka. Z moich obserwacji wynika, że większość
osób między 20 a 30 rokiem życia zmienia pracę co rok, dwa lata
(podczas, gdy np. moja mama przepracowała całe swoje życie do
emerytury w jednym zakładzie).
Zaobserwowane przeze mnie i opisane powyżej zjawiska, mają
swój silny związek z animacją czasu wolnego! Pewnie zastanawiasz się
czytelniku: jaki?
Stageman Polska -> ul. Truchana 49/5, 41-500 Chorzów
NIP: 547-192-01-16 REGON: 214098950
www.stageman.pl
/
biuro@stageman.pl
Kup książkę
Strona
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin