cwiczenia_na_gitare_dla_bystrzakow_cwgiby.pdf

(601 KB) Pobierz
Idź do
• Spis treści
• Przykładowy rozdział
• Skorowidz
Katalog książek
• Katalog online
• Zamów drukowany
katalog
Twój koszyk
• Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
• Zamów informacje
o nowościach
• Zamów cennik
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
Ćwiczenia na gitarę
dla bystrzaków
Autorzy:
Jon Chappel, Mark Phillips
Tłumaczenie: Marcin Machnik
ISBN: 978-83-246-3009-7
Tytuł oryginału:•
Guitar Exercises For Dummies
Format: 170×230, stron: 240
Chwyć za gryf
• Język obowiązujący w codziennym kontakcie z muzyką gitarową
• Rozwój siły palców i umiejętności jednolitej artykulacji
• Rozgrzewki oraz skale, arpeggia i akordy
• Seria ćwiczeń z pełnymi utworami i piosenkami
• Możliwości szlifowania techniki
• Doskonalenie warsztatu przy użyciu nagrań z płyty
Wyślij na trening swoje palce
Gra na gitarze ma wiele fantastycznych zalet. Pobudza kreatywność, jest ekspresyjna, inspirująca,
a nawet terapeutyczna. Nie ma lepszego leku na smutek, niż pograć bluesa. Zastosowanie ma tu
jednak ta sama reguła, która obowiązuje w przypadku wszystkich aktywności fizycznych,
wymagających siły, szybkości, wytrzymałości i koordynacji: im więcej ćwiczysz, tym lepiej sobie
radzisz. A cała tajemnica tkwi w Twoich palcach.
• Zacznij od podstaw – utrzymuj właściwą postawę i dobrze trzymaj gitarę
• Graj jak z nut – odczytuj tabulatury, diagramy akordów i gryfu oraz rozszyfrowuj ukośniki rytmu
• Rozgrzewka "na sucho" – rozluźnij się, popraw sposób oddychania, przygotuj umysł i ciało do gry
• Rozruszaj palce – ćwicz systematycznie, dokładnie i uczciwie
• Rozwijaj siłę, szybkość i niezależność – zafunduj dłoniom mistrzowski trening
Wstęp do gitarowej wirtuozerii:
• ponad 300 ćwiczeń w różnych tonacjach, pozycjach i rytmach;
• treningi i wskazówki pomagające w doskonaleniu gry oraz efektywnym wykorzystaniu
czasu przeznaczonego na ćwiczenie;
• skale, arpeggia i ich przebiegi oraz akordy;
• piosenki do wykonania na końcu każdego rozdziału;
• pełne utwory z akompaniamentem, do którego możesz zagrać;
• sposoby na polepszenie swojej świadomości muzycznej.
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
© Helion 1991–2011
Spis tre ci
O autorach ....................................................................................................................11
PodziÚkowania od autorów ...........................................................................................13
Wprowadzenie ...............................................................................................................15
O ksiÈ ce .........................................................................................................................................15
Konwencje u yte w tej ksiÈ ce ............................................................................................................16
Czego nie musisz czytaÊ .....................................................................................................................17
Naiwne zaïo enia ..............................................................................................................................18
Jak podzielona jest ksiÈ ka .................................................................................................................18
CzÚ Ê I. Przygotowanie do Êwiczeñ ................................................................................................18
CzÚ Ê II. Skale i zbudowane na nich przebiegi ................................................................................18
CzÚ Ê III. Arpeggia i zbudowane na nich przebiegi .........................................................................19
CzÚ Ê IV. Akordy i dodatkowe Êwiczenia .......................................................................................19
CzÚ Ê V. Dekalogi ........................................................................................................................19
Ikony wykorzystane w ksiÈ ce .............................................................................................................19
Co dalej ...........................................................................................................................................20
CzÚ Ê I: Przygotowanie do Êwiczeñ .......................... 21
Rozdziaï 1: Od wie enie podstaw gry na gitarze .........................................................23
Doskonalenie postawy Êwiczeniowej ...................................................................................................23
Kilka uwag na temat zapisu gitarowych d wiÚków ...............................................................................24
Dekodowanie tabulatury ................................................................................................................24
Rozszyfrowywanie diagramów akordów ..........................................................................................25
Interpretowanie diagramów gryfu ...................................................................................................26
Odczytywanie uko ników rytmu .....................................................................................................26
Rozdziaï 2: Rozgrzewka przed rozpoczÚciem Êwiczeñ ..................................................29
Przygotowanie ciaïa i umysïu do gry ...................................................................................................29
Rozgrzewanie palców ...................................................................................................................30
Oddychanie, relaksacja i koncentracja .................................................................................................30
Kilka schematów na rozbudzenie palców ............................................................................................31
mwiczenia na pojedynczych d wiÚkach ...........................................................................................32
mwiczenia z akordami ...................................................................................................................33
6
mwiczenia na gitarÚ dla bystrzaków
CzÚ Ê II: Skale i zbudowane na nich przebiegi ..........35
Rozdziaï 3: Skale durowe w grze gitarowej .................................................................. 37
Zagraj piÚÊ schematów skali durowej ..................................................................................................37
Schemat skali durowej nr 1 ...........................................................................................................38
Schemat skali durowej nr 2 ...........................................................................................................40
Schemat skali durowej nr 3 ...........................................................................................................41
Schemat skali durowej nr 4 ...........................................................................................................42
Schemat skali durowej nr 5 ...........................................................................................................43
Zastosuj wyuczone skale w utworach muzycznych ...............................................................................45
„First Noël” .................................................................................................................................45
„Menuet G-dur” Bacha ................................................................................................................46
Rozdziaï 4: Wzbogacanie repertuaru o przebiegi zbudowane na skalach durowych ........ 49
Zagraj przebiegi na skalach durowych ................................................................................................49
Przebieg na skali durowej z wykorzystaniem schematu nr 1 ..............................................................50
Przebieg na skali durowej z wykorzystaniem schematu nr 2 ..............................................................52
Przebieg na skali durowej z wykorzystaniem schematu nr 3 ..............................................................53
Przebieg na skali durowej z wykorzystaniem schematu nr 4 ..............................................................54
Przebieg na skali durowej z wykorzystaniem schematu nr 5 ..............................................................56
Wykorzystaj znajomo Ê przebiegów w kilku piosenkach ........................................................................57
„Oh, Them Golden Slippers” .......................................................................................................57
„We Wish You a Merry Christmas” ..............................................................................................59
Rozdziaï 5: Konfrontacja ze skalami molowymi ............................................................ 61
Poznaj naturalne skale molowe ...........................................................................................................61
Schemat naturalnej skali molowej nr 1 ............................................................................................62
Schemat naturalnej skali molowej nr 2 ............................................................................................63
Schemat naturalnej skali molowej nr 3 ............................................................................................64
Schemat naturalnej skali molowej nr 4 ............................................................................................66
Schemat naturalnej skali molowej nr 5 ............................................................................................67
Podnie poprzeczkÚ i poznaj skale melodyczne ....................................................................................68
Schemat melodycznej skali molowej nr 1 ........................................................................................69
Schemat melodycznej skali molowej nr 2 ........................................................................................70
Schemat melodycznej skali molowej nr 3 ........................................................................................71
Schemat melodycznej skali molowej nr 4 ........................................................................................73
Schemat melodycznej skali molowej nr 5 ........................................................................................74
Rozbuduj harmoniÚ ze skalami harmonicznymi ...................................................................................75
Schemat harmonicznej skali molowej nr 1 .......................................................................................75
Schemat harmonicznej skali molowej nr 2 .......................................................................................77
Schemat harmonicznej skali molowej nr 3 .......................................................................................78
Schemat harmonicznej skali molowej nr 4 .......................................................................................79
Schemat harmonicznej skali molowej nr 5 .......................................................................................80
Trzy rodzaje skal molowych w utworach .............................................................................................81
„God Rest Ye Merry, Gentlemen” ................................................................................................82
„Allegro” Haendla .......................................................................................................................82
„The Three Ravens” ....................................................................................................................83
Spis tre ci
Rozdziaï 6: Eksplorowanie przebiegów na skalach molowych ......................................85
BÈd naturalny, czyli Êwiczenie przebiegów na naturalnej skali molowej ................................................85
Przebieg na naturalnej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 1 ..............................................86
Przebieg na naturalnej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 2 ..............................................87
Przebieg na naturalnej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 3 ..............................................88
Przebieg na naturalnej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 4 ..............................................88
Przebieg na naturalnej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 5 ..............................................89
Raz w górÚ, raz w dóï, czyli trenowanie przebiegów na melodycznej skali molowej .................................90
Przebieg na melodycznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 1 ..........................................90
Przebieg na melodycznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 2 ..........................................91
Przebieg na melodycznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 3 ..........................................92
Przebieg na melodycznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 4 ..........................................93
Przebieg na melodycznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 5 ..........................................93
Odkrywanie gïÚbszego brzmienia, czyli przebiegi na harmonicznych skalach molowych ..........................94
Przebieg na harmonicznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 1 .........................................95
Przebieg na harmonicznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 2 .........................................96
Przebieg na harmonicznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 3 .........................................97
Przebieg na harmonicznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 4 .........................................98
Przebieg na harmonicznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 5 .........................................99
Kilka utworów z wykorzystaniem przebiegów na skalach molowych .......................................................99
„To Work upon the Railroad” ....................................................................................................100
„Bourrée e-moll” Bacha ..............................................................................................................101
„The Full Little Jug” ..................................................................................................................102
7
CzÚ Ê III: Arpeggia i zbudowane na nich przebiegi .... 103
Rozdziaï 7: Na dobry poczÈtek — arpeggia durowe ...................................................105
Przygotuj siÚ do akordów durowych i poÊwicz arpeggia durowe ..........................................................105
Schemat arpeggia durowego nr 1 .................................................................................................106
Schemat arpeggia durowego nr 2 .................................................................................................107
Schemat arpeggia durowego nr 3 .................................................................................................108
Schemat arpeggia durowego nr 4 .................................................................................................109
Schemat arpeggia durowego nr 5 .................................................................................................110
Arpeggio w praktyce, czyli przykïadowe utwory .................................................................................111
„To the Colors” .........................................................................................................................111
„Retreat” ...................................................................................................................................112
Rozdziaï 8: Odkrywanie przebiegów zbudowanych na arpeggiach durowych .............115
Naucz siÚ przebiegów na arpeggiach durowych .................................................................................115
Przebiegi na arpeggiu durowym z wykorzystaniem schematu nr 1 ...................................................116
Przebiegi na arpeggiu durowym z wykorzystaniem schematu nr 2 ...................................................117
Przebiegi na arpeggiu durowym z wykorzystaniem schematu nr 3 ...................................................119
Przebiegi na arpeggiu durowym z wykorzystaniem schematu nr 4 ...................................................120
Przebiegi na arpeggiu durowym z wykorzystaniem schematu nr 5 ...................................................121
Zagraj utwory z przebiegami na arpeggiach durowych .......................................................................122
„Riff bluesowy w B-dur” .............................................................................................................122
„Doo-Wop Groove w A-dur” ......................................................................................................123
Zgłoś jeśli naruszono regulamin