Czarno_biala_fotografia_cyfrowa_e_0s8l.pdf

(7783 KB) Pobierz
CZARNO-BIAŁA
Kup książkę
PR AK T YCZNY
PORADNIK
F O T O G R A FA
Czarno-
fotografia cyfrowa
M I C H A E L
F R E E M A N
-biała
Kup książkę
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE
Tytuł oryginału:
The Complete Guide to Black & White Digital Photography
First published in the United Kingdom in 2009 by:
6
I LE X
210 High Street, Lewes
East Sussex BN7 2NS
www.ilex-press.com
Copyright © 2009 The Ilex Press Limited
Publisher: Alastair Campbell
Creative Director: Peter Bridgewater
Rights Director: Roly Allen
Managing Editor: Chris Gatcum
Senior Editor: Adam Juniper
Art Director: Julie Weir
Designers: Chris and Jane Lanaway
Senior Designer: Emily Harbison
Wydanie polskie:
Wydawnictwo G+J RBA
Sp. z o.o. & Co. Spółka Komandytowa
Licencjobiorca National Geographic Society
ul. Wynalazek 4, 02-677 Warszawa
Dział handlowy: tel. 022 640 07 25
e-mail: handlowy@nationalgeographic.pl
Sprzedaż wysyłkowa: tel. 022 607 02 62
Tłumaczenie:
Kalina Iwanek, Maciej Jabłoński / Quendi
Redakcja:
Anna Stawińska / Quendi
Konsultacja:
Marcin Trzciński / Quendi
Koordynacja:
Anna Gimlewicz / Quendi
Korekta:
Marcin Żuk
Projekt okładki:
Natalia Baranowska
Redaktor prowadzący:
Małgorzata Zemsta
Redaktor techniczny:
Mariusz Teler
Skład i łamanie:
TYPO
Marek Ugorowski
Copyright for Polish edition © 2010 National Geographic Society. All rights reserved.
National Geographic i żółta ramka są zarejestrowanymi znakami towarowymi
National Geographic Society.
ISBN 978-83-7596-245-1
Zdjęcia na okładce: (przód) Getty Images / FPM, (skrzydełko) Shutterstock, Getty
Images / FPM; (tył) Getty Images / FPM (4), (skrzydełko) Horst P Horst / Corbis (2)
.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Reprodukowanie, kopiowanie w urządzeniach
przetwarzania danych, odtwarzanie w jakiejkolwiek formie oraz wykorzystywanie
w wystąpieniach publicznych – również częściowe – tylko za wyłącznym
zezwoleniem właściciela praw autorskich.
www.nationalgeographic.pl
ROZDZIAŁ 1
TRADYCJA FOTOGRAFII
CZARNO-BIAŁEJ
8
MONOCHROMATYZM W SZTUKACH
PIĘKNYCH
TRADYCJA FOTOGRAFII
DŁUGOŚĆ FALI I CZUŁOŚĆ OKA
CZERŃ I BIEL JAKO NORMA
MONOCHROMATYZM W FOTOGRAFII
I W MALARSTWIE
WYBÓR FOTOGRAFA
USUWANIE KOLORU
KSZTAŁT
STRUKTURA
NIUANSE TONALNE
OBJĘTOŚĆ I FORMA
FAKTURA
INTERPRETACJA
WŁAŚCIWOŚCI FILMU
10
16
22
24
32
36
44
46
48
50
52
54
58
62
ROZDZIAŁ 2
CYFROWA FOTOGRAFIA
CZARNO-BIAŁA
68
MATRYCA MONOCHROMATYCZNA
70
Kup książkę
NAŚWIETLANIE LINIOWE
PROBLEM PRZYCIĘCIA HISTOGRAMU
SZUM, GŁĘBIA KOLORU I CIENIOWANIE
PODCZERWIEŃ
OBRÓBKA ZDJĘĆ: ORGANIZACJA PRACY
SILVER EFEX PRO
PODSTAWOWA OBRÓBKA
72
74
76
82
90
94
96
PÓŁTONY
WYSOKI KONTRAST
NISKI KONTRAST
W STRONĘ CIENIA: BILL BRANDT
I DON MCCULLIN
NISKA TONACJA
WYSOKA TONACJA I GRAFIKA:
HARRY CALLAHAN I EIKOH HOSOE
WYSOKA TONACJA
CYFROWY SYSTEM STREFOWY
HDR W FOTOGRAFII CZARNO-BIAŁEJ
MAPOWANIE TONÓW BEZ HDR
DOMINANTY
148
150
154
156
158
160
162
166
174
182
184
186
KONWERSJA BARW NA ODCIENIE SZAROŚCI 104
CZEGO UCZĄ NAS FILTRY
DOMYŚLNE KONWERSJE
REGULACJA BARWY
ODWRACANIE JASNOŚCI
REGULOWANIE KONTRASTU
ZA POMOCĄ BARWY
BARWA A GŁĘBIA I ATMOSFERA
BARWA W ZDJĘCIACH ROŚLINNOŚCI
SKÓRA
KONKRETNE KOLORY
PRACA Z BARWAMI DOPEŁNIAJĄCYMI
PRACA Z BARWAMI SĄSIADUJĄCYMI
PRACA Z NIUANSAMI
106
108
110
112
114
116
120
122
126
128
130
136
DAWNE TECHNIKI OBRÓBKI
ROZDZIAŁ 4
ODBITKI I ICH
PREZENTACJA
MISTRZOWIE ODBITEK
188
190
KONTROLA ZA WSZELKĄ CENĘ: W. EUGENE SMITH 194
DRUK CYFROWY
OPRAWA I RAMY
196
198
202
ROZDZIAŁ 3
TWÓRCZE WYBORY
CZARNO-BIAŁE SPOJRZENIE
ZAKRES ŚWIATŁA: ANSEL ADAMS
I WESTONOWIE
DŁUGI ZAKRES SZAROŚCI:
PAUL STRAND
WIESZANIE I OŚWIETLANIE ZDJĘĆ
138
140
144
146
ROZWIĄZANIE DOPASOWANE DO POTRZEB 208
LIMITOWANE EDYCJE KSIĄŻEK
FOTOGRAFIA CZARNO-BIAŁA
NA STRONIE INTERNETOWEJ
210
214
SŁOWNICZEK
218
INDEKS
220
BIBLIOGRAFIA I PRZYDATNE ADRESY 224
Kup książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin