Czarno_bialy_kadr_Kreatywna_fotografia_czbika.pdf

(1981 KB) Pobierz
Idź do
• Spis treści
• Przykładowy rozdział
• Skorowidz
Katalog książek
• Katalog online
• Zamów drukowany
katalog
Twój koszyk
• Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
• Zamów informacje
o nowościach
• Zamów cennik
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
Czarno-biały kadr.
Kreatywna fotografia
Autor:
Harold Davis
Tłumaczenie: Paweł Kita
ISBN: 978-83-246-2900-8
Tytuł oryginału:
Creative Black and White:
Digital Photography Tips and Techniques
Format: 200×230, stron: 240
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
© Helion 1991–2011
Spójrz na świat przez pryzmat dwóch kolorów i odkryj jego poruszające piękno!
• Naucz się patrzeć oraz myśleć w czerni i bieli
• Używaj twórczo programów do obróbki zdjęć
• Korzystaj z niebanalnych inspiracji i niezwykłych technik
Otaczający nas świat jest wręcz przesycony kolorami, oślepia ich intensywnością i wszechobecnością,
nic więc dziwnego, że oko tęskni za stonowaną elegancją czarno-białej fotografii. Jej atutem
jest to, że wykorzystuje siłę wyobraźni odbiorcy oraz sięga ku głębi estetycznych doznań,
dlatego fotografowie coraz częściej wybierają ten klasyczny środek wyrazu, tworząc przy tym
monochromatyczne arcydzieła. Jeden z najznamienitszych światowych fotografów zdradzi Ci
sekrety swego warsztatu, ucząc Cię wszystkiego, co powinien wiedzieć artysta poszukujący
nowych środków wyrazu.
Wraz z nadejściem technologii cyfrowej dostałeś do ręki narzędzia, dzięki którym Twoje prace mogą
zyskać zupełnie nowy wymiar. Ta książka może być dla Ciebie towarzyszem, przewodnikiem
i inspiracją w procesie tworzenia czarno-białych obrazów. Poznasz najlepsze sposoby na
wykonanie perfekcyjnej fotografii portretowej, świetnego krajobrazu czy znaczącego zbliżenia.
Dowiesz się, jak pracować przy obróbce tego typu fotografii, jak przetwarzać pliki RAW na czerń
i biel, dokonywać konwersji na podczerwień i stosować efekty specjalne w cyfrowej ciemni.
Znajdziesz tu zarówno inspiracje, jak i porady techniczne, nauczysz się patrzeć na świat w sposób,
który na zawsze zmieni jakość wykonywanych przez Ciebie zdjęć.
• Dobór idealnego oświetlenia oraz kompozycji
• Zastosowanie techniki HDR w czerni i bieli
• Tworzenie czarno-białych zdjęć w programach Lightroom i Photoshop
• Poszukiwanie tematów do zdjęć monochromatycznych
• Stosowanie barwienia, tonowania i innych efektów specjalnych
• Modyfikowanie aparatu z myślą o fotografowaniu w podczerwieni
Naucz się tworzyć intensywne oraz wieloznaczne fotografie w czerni i bieli
W książce tej znajdziesz zarówno inspirację, jak i porady techniczne. Na podstawie swoich własnych
fotografii Harold Davis zapozna Cię z technikami, dzięki którym stworzysz wysokiej jakości obrazy
monochromatyczne. Pokaże Ci, w jaki sposób możesz rozpoznać okazję do zrobienia zapierającego
dech w piersiach, czarno-białego zdjęcia, a także opowie, czym różni się robienie zdjęć
czarno-białych od tworzenia fotografii kolorowych.
Spis treści
8 Wstęp
11 Wizja monochromatyczna
122 Warstwy dopasowania
Black & White (Czarno-biały)
128 Silver Efex Pro
136 Łączenie konwersji w Photoshopie
142 Twórcze możliwości robienia zdjęć
czarno-białych
144 Oświetlenie i zdjęcia
monochromatyczne
148 Tworzenie efektów jasnej tonacji
152 Tworzenie efektów ciemnej tonacji
156 Technika HDR w czerni i bieli
166 Tonowanie i barwienie
174 Kolor selektywny
178 Kolorowanie własnoręczne
182 Używanie koloru LAB
192 Obraz o zmiękczonej ostrości
198 Efekt fotografii otworkowej
202 Solaryzacja
210 Bichromia i trichromia
216 Dodawanie i redukcja szumu
218 Efekty kliszy
220 Modyfikacja aparatu z myślą
o fotografii w podczerwieni
230 Konwersja na podczerwień
bez użycia zmodyfikowanego aparatu
234 Uwagi i zasoby
236 Słowniczek
238 Skorowidz
12 Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość
14 Myślenie w czerni i bieli
22 Postrzeganie świata w czerni i bieli
26 Techniki wstępnej wizualizacji
30 Kompozycja czarno-biała
36 Kształt i forma
40 Fotografowanie w jasnej tonacji
44 Fotografowanie w ciemnej tonacji
48 Odcienie szarości
52 Szukanie monochromatycznych
tematów
56 Czerń i biel w nocy
60 Czarno-białe portrety
67 Fotografia czarno-biała
w epoce cyfrowej
68 Plan tworzenia cyfrowych obrazów
czarno-białych
74 Zalety formatu RAW
76 Czerń i biel w Adobe Camera RAW
82 Czerń i biel w programie Lightroom
98 Praca w Photoshopie z użyciem
wielu warstw i masek
108 Wielokrotne przetwarzanie RAW
114 Czerń i biel w Photoshopie
116 Mieszanie z czernią
118 Mieszanie kanałów (Channel Mixer)
Wizja monochromatyczna
Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość
Kiedy myślimy o najlepszych fotografiach
sprzed epoki cyfrowej, myślimy zazwyczaj
o zdjęciach czarno-białych.
Na myśl przychodzą nam ziarniste obrazy
z czasów II wojny światowej, wspaniałe
krajobrazy amerykańskiego zachodu wyko-
nane przez Ansela Adamsa czy też klasyczne
kompozycje Edwarda Westona wykorzystu-
jące papryki, muszle i nagie modelki. Ten cały
dorobek wpłynął na to, jak ukształtowała się
kolektywna świadomość tematu fotografii
czarno-białej.
Oczywiście wraz z wynalezieniem fotografii
kolorowej zaczęliśmy jej używać, np. podczas
seansów wyświetlania slajdów, ale tak na-
prawdę dopiero niedawno fotografia kolorowa
zaczęła być postrzegana jako forma sztuki.
W czasach, gdy do robienia zdjęć używano
kliszy, można było robić
albo
zdjęcia czarno-
-białe,
albo
kolorowe. Obydwie techniki
dzieliła wielka przepaść. Amatorzy i fotogra-
fowie pracujący w branży reklamowej robili
zdjęcia kolorowe. Artyści pracowali w trybie
monochromatycznym.
To oczywiście pewne uproszczenie, ale fak-
tem jest, że posiadacz aparatu 35 mm musiał
zdecydować, jaką kliszę włoży do urządze-
nia i czy będzie robić zdjęcia kolorowe, czy
czarno-białe.
Wraz z nastaniem epoki fotografii cyfrowej
decyzja ta nie jest już tak istotna w momencie
robienia zdjęcia. Najlepiej jest zrobić w pełni
kolorowe zdjęcie, niezależnie od tego, czy osta-
teczny obraz ma być kolorowy, czy też czarno-
-biały. O najlepszych metodach opowiem
w części „Fotografia czarno-biała w epoce
cyfrowej”, zaczynającej się na stronie 66.
Nasuwa się wniosek, że wybór pomiędzy
obrazem czarno-białym a kolorowym jest
wirtualny. Innymi słowy, wybór jest kwestią
estetyki, podobną w swej naturze do przedsta-
wienia pracy bazującej wyłącznie na kolorze
niebieskim, wykorzystującej określoną war-
tość ogniskowej lub konkretny obiektyw, albo
ograniczonej do specyficznego tematu. Wybór
prezentacji monochromatycznej nie musi być
dokonywany aż do momentu „po fakcie” —
kiedy zdjęcie zostało już zrobione — ale najlep-
sze obrazy czarno-białe są robione specjalnie
z myślą o prezentacji monochromatycznej.
Mówiąc inaczej, swoje zdjęcia danej sceny
możesz przedstawić w kolorze albo w czerni
i bieli. Możesz też podjąć decyzję o przedsta-
wieniu monochromatycznym danej sceny po
sprawdzeniu, jak wyszło dane ujęcie. Obie
omówione metody są poprawne. Ale skoro
obecnie wybór czerni i bieli jest świadomy
i wiąże się z celowym odrzuceniem koloru,
najlepiej podejmować tę decyzję właśnie
w sposób świadomy.
Nieważne jednak, w jaki sposób zdecydu-
jesz się tworzyć obrazy — nauka myślenia
w czerni i bieli to bardzo istotny aspekt pracy.
Strony 10 – 11: Wczesną zimą, chwilę przed zachodem słońca stałem na nadmorskim urwisku na południe od San
Francisco w Kalifornii i fotografowałem nadpływające, długie fale. Chciałem wykorzystać kontrast pomiędzy wyjąt-
kowo jasnymi refleksami tworzonymi przez zachodzące słońce a ciemnymi „dolinami”, które tworzyły się pomiędzy
falami. Mając na uwadze fakt, że usunę kolor z tego ujęcia, celowo zrobiłem ciemne zdjęcie (poprzez niedoświetle-
nie) przy bardzo krótkim czasie naświetlania (1/8000 s), dzięki czemu zatrzymałem ruch fal.
190 mm, 1/8000 s, f/7,1, ISO 400, statyw
12
Czarno-biały kadr. Kreatywna fotografia
Zgłoś jeśli naruszono regulamin