Mozg_na_zakupach_Neuromarketing_w_sprzedazy_mozaku.pdf

(610 KB) Pobierz
IDŹ DO:
Spis treści
Przykładowy rozdział
Mózg na zakupach.
Neuromarketing w sprzedaży
Autor:
A.K. Pradeep
Tłumaczenie: Magda Witkowska
ISBN: 978-83-246-3297-8
Tytuł oryginału:
The Buying Brain:
Secrets for Selling to the Subconscious Mind
Format: 158 × 235, stron: 256
W głowie klienta
KATALOG KSIĄŻEK:
Katalog online
Bestsellery
Nowe książki
Zapowiedzi
CENNIK I INFORMACJE:
Zamów informacje
o nowościach
Zamów cennik
Jak działa mózg i jak można wpływać na jego decyzje?
Jak poznać prawdziwe oczekiwania i potrzeby klientów?
Jak tworzyć przekazy reklamowe, produkty i marki, które pokochają klienci?
Techniki „neuro” w sprzedaży i marketingu
Tradycyjny marketing jest jak wróżenie z fusów. Możesz przeprowadzać najściślejsze analizy,
zatrudniać najwybitniejszych specjalistów i stosować najskuteczniejsze znane Ci marketingowe
narzędzia, jednak wynik tych działań jest zwykle jedną wielką niewiadomą. Zamiast siedzieć
nad pustą filiżanką po kawie i liczyć, że może zadziała kreatywna zgadywanka lub nieskuteczne
oraz przestarzałe techniki badawcze, skorzystaj z doświadczeń liderów rynku i pozwól, by działała
moc neuromarketingu! Dzięki niemu zyskasz dostęp do konkretnych i rzeczywistych potrzeb
oraz oczekiwań konsumentów i zdobędziesz realną przewagę konkurencyjną na zatłoczonym
i zaśmieconym rynku.
Niniejsza książka zdradza tajemnicę dotyczącą tego, w jaki sposób i dlaczego mózg kupuje.
Czerpie ona ze źródła najnowszej wiedzy neurobiologicznej i zawiera praktyczne wskazówki
dla przedstawicieli świata biznesu, specjalistów ds. marketingu, projektantów, twórców stron
internetowych, copywriterów i grafików. Wreszcie zyskujesz dostęp do informacji, które kryją
się głęboko w umysłach Twoich klientów — tak głęboko, że oni sami często nie potrafią
wytłumaczyć swoich decyzji. Dowiedz się, jak wykorzystać założenia neuromarketingu
do kształtowania strategii Twojej marki, jak zmieniać produkt i modyfikować ceny, jakie metody
analizy zastosować, żeby opakowania wyróżniały się na półkach, oraz jak nakłonić klientów,
by podczas zakupów sięgnęli po Twój produkt.
CZYTELNIA:
Fragmenty książek
online
Do koszyka
Do przechowalni
Nowość
Promocja
Onepress.pl Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
e-mail:
onepress@onepress.pl
redakcja:
redakcjawww@onepress.pl
informacje:
o księgarni onepress.pl
Jak stworzyć komunikat, który trafi do mózgu dzięki zaangażowaniu
wszystkich pięciu zmysłów?
Jakie strategie efektywnie działają na konsumentów po sześćdziesiątce?
Jak wykorzystywać preferencje kobiecego mózgu?
Jakie konkretnie zachowania konsumenckie cechują mózg matki?
Jak nakłonić do współpracy neurony lustrzane?
Jak zwiększyć szanse na sukces i obniżyć ryzyko porażki przy wdrażaniu nowego
produktu?
Jak podświadomość reaguje na przekaz emitowany przez telewizję, internet
i platformy mobilne?
Jak stworzyć neurologicznie najskuteczniejszą treść dla portali społecznościowych?
Spis tre ci
Przedmowa
PodziÚkowania
9
11
CzÚ Ê I Poznajemy mózg na zakupach
Rozdziaï 1.
Bilion dolarów, by przekonaÊ mózg
Rozdziaï 2.
Technologia neuromarketingu
Rozdziaï 3.
Mózg Twojego klienta ma 100 tysiÚcy lat
Rozdziaï 4.
Podstawowe informacje o mózgu
Rozdziaï 5.
PiÚÊ zmysïów a mózg na zakupach
Rozdziaï 6.
Mózg przedstawiciela wy u demograficznego na zakupach
Rozdziaï 7.
Kobiecy mózg na zakupach
Rozdziaï 8.
Mózg matki na zakupach
Rozdziaï 9.
Mózg empatyczny na zakupach
15
19
27
41
49
63
73
87
101
CzÚ Ê II Odwoïujemy siÚ do mózgu na zakupach
Rozdziaï 10.
Mierniki i wska niki neuromarketingowe
Rozdziaï 11.
Podró konsumenta
Rozdziaï 12.
Mózg na zakupach a marki
Rozdziaï 13.
Mózg na zakupach a produkty
Rozdziaï 14.
Mózg na zakupach a opakowanie
Rozdziaï 15.
Mózg na zakupach a alejka sklepowa
Rozdziaï 16.
Mózg na zakupach a reklama
Rozdziaï 17.
Mózg na zakupach a ekrany i media spoïeczno ciowe
Rozdziaï 18.
Wizja przyszïo ci
Przypisy i bibliografia
Skorowidz
111
121
127
141
159
175
197
221
233
237
245
7
Rozdziaï 5.
PiÚÊ zmysïów
a mózg na zakupach
DziÚki lekturze tego rozdziaïu dowiesz siÚ:
x
x
x
x
Jak funkcjonuje ka dy z piÚciu zmysïów.
Jak stworzyÊ komunikat, produkt, do wiadczenie lub koncepcjÚ, które trafiïyby
do mózgu za po rednictwem piÚciu zmysïów.
Jak piÚÊ zmysïów na co dzieñ oddziaïuje na siebie nawzajem.
Jakie sÈ istotne, nowe informacje na temat ka dego z piÚciu zmysïów.
Na jakim e wspaniaïym, kolorowym, smakowitym, melodyjnym, aromatycznym i zmy-
sïowym wiecie yjemy! Ludzki mózg tak wspaniale wyewoluowaï, e mo emy w peïni
cieszyÊ siÚ zmysïowymi rozkoszami, których dostarcza nam BïÚkitna Planeta. Nie ulega
wÈtpliwo ci, e inne zwierzÚta dysponujÈ bardziej wyczulonymi zmysïami. Pod wzglÚdem
jako ci wzroku nie mo emy siÚ w aden sposób równaÊ z sokoïem wÚdrownym, a pies
dysponuje dalece wra liwszym nosem. Delfiny sïyszÈ znacznie wiÚcej ni my, podobnie
zresztÈ jak koty czy gryzonie mieszkajÈce w Twoim domu lub jego okolicy.
SkÈd zatem ten zachwyt nad ludzkimi piÚcioma zmysïami? O niezwykïo ci naszej
zdolno ci do odbierania bod ców zmysïowych decyduje przede wszystkim to, e mo emy
swobodnie korzystaÊ ze wszystkich piÚciu zmysïów. U wielu zwierzÈt wysoka wra liwo Ê
na bod ce pewnego rodzaju stanowi rekompensatÚ za brak jednego lub kilku pozostaïych
zmysïów. Sokóï mo e „dotykaÊ” wyïÈcznie wïasnym dziobem i szponami, a koci jÚzyk musi
siÚ zadowoliÊ znacznie ubo szym wachlarzem smaków ni nasz.
Wszechstronno Ê mo na zatem uznaÊ za pierwszy z powodów, dla których powinni my
siÚ cieszyÊ z posiadania takich, a nie innych zmysïów. Drugi powód ma zwiÈzek z przy-
jemno ciÈ, jakÈ czerpiemy z doznañ zmysïowych. Nasze zmysïy dostarczajÈ nam rozrywki
— tworzymy sztukÚ i muzykÚ, eby siÚ nimi cieszyÊ, a nastÚpnie zachwycamy siÚ ich piÚk-
nem. To oczywi cie swego rodzaju samonapÚdzajÈcy siÚ mechanizm. Im czÚ ciej sprawia-
my sobie tego rodzaju przyjemno Ê, tym wiÚcej powstaje zwiÈzanych z tym cie ek ner-
wowych, a im wiÚcej cudownych rzeczy potrafimy stworzyÊ i doceniÊ, tym wiÚcej rado ci
przynosi nam odbieranie doznañ zmysïowych.
49
50
Mózg na zakupach. Neuromarketing w sprzeda y
DEFINICJA ¥WIADOMO¥CI
CaïÈ wiedzÚ i wszystkie wnioski gromadzimy za po rednictwem zmysïów. Zmysïów u y-
wamy równie do wyra ania emocji i uczuÊ.
Nasze zmysïy nadajÈ sens temu wszystkiemu, z czym siÚ stykamy.
Teraz zajmiemy siÚ omawianiem po kolei (rozpoczynajÈc od najwa niejszego) piÚciu
zmysïów, którymi dysponuje czïowiek. Wyja nimy sobie, jak funkcjonujÈ i jakÈ rolÚ od-
grywajÈ podczas zakupów.
WZROK
O tym, e przywiÈzujemy tak du È wagÚ do rzeczy, które
widzimy,
zadecydowaïy oczywi cie
wzglÚdy ewolucyjne.
Mniej wiÚcej jedna czwarta ludzkiego mózgu bierze udziaï w przetwa-
rzaniu bod ców wzrokowych.
To znacznie wiÚcej ni w przypadku któregokolwiek z po-
zostaïych zmysïów.
Okoïo 70 procent ludzkich receptorów zmysïowych znajduje siÚ w oczach. W naszym
postrzeganiu i pojmowaniu wiata wzrok odgrywa bardzo istotnÈ rolÚ. Najprostszym i naj-
skuteczniejszym sposobem na zwrócenie uwagi mózgu na zakupach jest zatem zastosowa-
nie bod ców wzrokowych. Na skutek ewolucji wzrok staï siÚ najwa niejszym spo ród na-
szych zmysïów, a bod ce wzrokowe na ogóï majÈ przewagÚ nad wszystkimi pozostaïymi.
Na przykïad w przypadku zestawienia elementów wizualnych i d wiÚkowych te pierwsze
mózg uzna za bardziej wiarygodne i istotne. Wïa nie z tego powodu tekst mówiony, który
towarzyszy reklamie wizualnej, ale nie jest zsynchronizowany z obrazem, zostanie przez
mózg zignorowany.
Co ciekawe, odbiór bod ców wzrokowych dokonuje siÚ nie na poziomie oczu, lecz na po-
ziomie mózgu.
Oczy wychwytujÈ wiatïo i poprawiajÈ ostro Ê obrazu. Niemniej to mózg interpretuje
kolory, ksztaïty, wyrazy twarzy i krajobrazy, które siÚ na ten obraz skïadajÈ. Wïa nie dlate-
go potrafimy sobie szczegóïowo przypomnieÊ obrazy sprzed miesiÚcy, a nawet lat; dlatego
marzenia na jawie majÈ tak realistyczny charakter; dlatego te w nocy nimy kolorowe,
szczegóïowe obrazy, czÚsto bardziej „realistyczne” ni sama rzeczywisto Ê.
Szczyt intensywno ci odbioru bod ców wzrokowych przypada na wiek od piÚtnastu
do trzydziestu lat. Gdy naukowcy pytajÈ ludzi po siedemdziesiÈtce o wspomnienia kojarzÈ-
ce im siÚ z okre lonym zbiorem sïów czy obrazów, badani na ogóï przywoïujÈ zdarzenia, które
miaïy miejsce wïa nie w tym okresie ich ycia. Wynika to po czÚ ci z faktu, e w yciu
wiÚkszo ci ludzi miÚdzy piÚtnastym a trzydziestym rokiem ich ycia bardzo wiele siÚ dzieje.
To wïa nie w tym okresie wiele osób wyprowadza siÚ z domu rodziców, po raz pierwszy
wstÚpuje w zwiÈzek maï eñski, ksztaïtuje wïasnÈ to samo Ê oraz gusta, w szczególno ci
muzyczne czy literackie.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin