ASAP_Jak_nauczyc_sie_jezyka_obcego_tak_szybko_jak_to_mozliwe_asapja.pdf

(558 KB) Pobierz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu
niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą
kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym,
magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź
towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce
informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za
ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub
autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności
za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Barbara Gancarz-Wójcicka
Projekt okładki: Jan Paluch
Fotografia na okładce została wykorzystana za zgodą Shutterstock.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
onepress@onepress.pl
WWW:
http://onepress.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://onepress.pl/user/opinie?asapja
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-283-3663-6
Copyright © Bartosz Oczko 2018
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
Wstęp ................................................................................ 9
Rozdział 1. Uczenie się języka obcego ......................... 15
Po co w ogóle się komunikujesz? .............................................................15
Czy język angielski to język obcy? ............................................................18
Nauka języków obcych w szkole ..............................................................21
Specyfika języka rodzimego a uczenie się języka obcego ......................28
Cztery płaszczyzny znajomości języka obcego .......................................33
Rozdział 2. Cel, czyli dlaczego chcesz nauczyć się
języka obcego ............................................................ 39
Turystyka .....................................................................................................40
Biznes ...........................................................................................................44
Wyzwania osobiste .....................................................................................48
Rozdział 3. Motywacja,
czyli skąd wziąć chęci do nauki języka obcego ....... 53
Jeśli będziesz się zmuszać, nigdy się nie nauczysz .................................54
Do czego jest Ci potrzebny język obcy,
czyli hierarchia płaszczyzn .....................................................................56
Nie od razu Kraków zbudowano .............................................................57
Kup książkę
Poleć książkę
6
ASAP. Jak nauczy si j zyka obcego tak szybko, jak to mo liwe
Ty to masz talent do języków, ja się nigdy nie nauczę,
czyli potęga przekonań .......................................................................... 61
Nie daj się przytłoczyć — chłoń .............................................................. 65
Naprawdę chcesz czy tylko tak mówisz? ................................................ 69
Pasja = ciekawość do kwadratu — jednak nie musisz być
pasjonatem, możesz być dobrym rzemieślnikiem ............................. 70
Rozdział 4. Proces uczenia się, metody i narzędzia .....73
Badania nad pamięcią i procesem uczenia się
w kontekście nauki języków obcych .................................................... 73
Kodowanie informacji .............................................................................. 78
Bez praktyki każda teoria jest bezwartościowa
— zacznij JUŻ używać języka, którego się uczysz ............................. 90
Myśl na głos w obcym języku
— opisuj to, co robisz, słyszysz, widzisz i czujesz ......................... 90
Przyrządź swoje ulubione danie w języku obcym ............................. 93
Wykorzystaj media społecznościowe ................................................ 96
Poznaj swoją ulubioną lub dowolnie wybraną piosenkę
w języku obcym ............................................................................... 98
Opisz zasady gry karcianej lub planszowej .................................... 101
Aktywny język, czyli uczenie się mowy ................................................ 106
Głoski ................................................................................................ 110
Sylaby ............................................................................................... 118
Narzędzia ułatwiające przyswajanie wymowy .............................. 121
Słownictwo, czyli gromadzenie budulca .............................................. 134
Pierwsze słówka ............................................................................... 136
Rankingi popularności .................................................................... 138
Pierwsze zestawy .............................................................................. 146
Rozmówki i słowniki ....................................................................... 150
Fiszki, narzędzia sieciowe i aplikacje do nauki słownictwa ......... 163
Metody mnemotechniczne w nauce słówek ........................................ 177
Recytowanie kontra metoda łańcuchowa ...................................... 178
Skojarzenia audialno-wizualne ...................................................... 180
Kup książkę
Poleć książkę
Spis tre ci
7
Grupowanie i mapy myśli ................................................................184
Pisanie 2.0, czyli tabele tematyczne
i budowanie własnych zdań .........................................................186
Gramatyka, czyli zaprawa łącząca budulec .......................................... 187
Gramatyka to matematyka języka obcego .....................................188
Teraźniejszość nie istnieje, czyli jak pojąć czasy gramatyczne ......189
Ratunku!!! Osoby, rodzaje, liczby, rodzajniki, zaimki,
przyimki, imiesłowy… Co jeszcze? ...............................................192
Zdanie POD kontrolą, czyli kręgosłup zdania ...............................194
Łączymy wszystko w całość — trzy zasady .......................................... 197
Upraszczaj ........................................................................................198
Pytaj ..................................................................................................201
Pamiętaj o kontekście .......................................................................202
Immersja, czyli zanurzenie .................................................................... 203
Wyjdź do ludzi — znajdź partnera do konwersacji ...........................204
BBC, TVE, CCTV, a może TV5 Monde? ........................................205
Zacznij czytać książkę w języku, którego się uczysz .....................205
Wsłuchaj się w teksty utworów muzycznych ..................................206
Opisz rzeczywistość swoimi słowami ..............................................206
Buszuj w internecie ..........................................................................207
Skorzystaj z pomocy nauczyciela ....................................................207
Jedź na wakacje ................................................................................208
Kiedy i jak to wszystko ogarnąć, czyli zarządzanie czasem
i warunkami w nauce języków obcych .............................................. 209
Zakończenie ................................................................. 223
Dodatek ........................................................................ 227
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin