Dziecko_w_szkole_kreatywnego_myslenia_dzikre.pdf

(354 KB) Pobierz
Idź do
Przykładowy
rozdział
Spis treści
Dziecko w szkole
kreatywnego myœlenia
Autor: Edward de Bono
Tłumaczenie: Magda Witkowska
ISBN: 978-83-246-2095-1
Tytuł oryginału:
Teach Your Child How to Think
Format: A5, stron: 352
Katalog książek
Nowości
Bestesllery
Myœlę, więc się rozwijam
• Naucz swoje dziecko myœleć w sposób przejrzysty i konstruktywny
• Wyrabiaj w nim umiejętnoœć podejmowania trafnych decyzji i dokonywania
dobrych wyborów
• Pozwól, by przyswoiło sobie nawyki twórczego myœlenia
Wysiłki Edwarda de Bono na rzecz kształtowania umiejętnoœci myœlenia można
zaliczyć do najważniejszych przedsięwzięć realizowanych obecnie na œwiecie
George Gallup
Zamów drukowany
katalog
Twój koszyk
Dodaj do koszyka
Myœlę, ponieważ sprawia mi to przyjemnoœć
Własne doœwiadczenie nauczyło nas, że szkoły nie uczą myœlenia. Zwykle ograniczają
się do podawania dzieciom suchych faktów i bezużytecznych informacji oraz
egzekwowania tej wiedzy. Powodują, że aktywne myœlenie u dzieci jest wypierane
przez myœlenie schematami i rutynę. Tymczasem współczesny œwiat atakuje je
codziennie setkami informacji, które mózg musi przesiać, przetworzyć i zanalizować.
Inteligencja i wiedza to nie wszystko, kluczem do sukcesu jest umiejętnoœć
korzystania z nich w sposób produktywny i twórczy.
Dla swojego dziecka pragniesz wszystkiego, co najlepsze. Z pewnoœcią chcesz,
aby wybiło się ponad tłum pełen sfrustrowanych korporacyjnych zombie. Edward
de Bono przychodzi Ci z pomocą. W prosty i praktyczny sposób wyjaœnia, jak rodzic
może kształtować umiejętnoœci myœlenia i wykorzystywania pełnego potencjału
umysłu dziecka. Dzięki temu Twoja pociecha nie tracąc dziecięcego zapału, będzie
lepiej i sensowniej przygotowana do radzenia sobie w życiu.
• Zachowania i nawyki sprzyjające myœleniu.
• Zastosowanie koncepcji szeœciu myœlowych kapeluszy.
• Umiejętnoœć myœlenia krytycznego, kreatywnego i lateralnego.
• Praktyczne umiejętnoœci rozwiązywania problemów.
Cennik i informacje
Zamów cennik
Zamów informacje
o nowościach
Wydawnictwo Helion SA
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: sensus@sensus.pl
Spis treści
CZĘŚĆ PIERWSZA
7
11
Ta książka nie jest dla Ciebie, jeżeli... 9
Wprowadzenie. Dlaczego trzeba zacząć inaczej myśleć o myśleniu?
O autorze
30
Jak korzystać z tej książki?
40
Wiek i uzdolnienia
55
Zachowania związane z myśleniem
62
Istota procesu myślenia
69
CZĘŚĆ DRUGA
75
Stolarze a myśliciele
77
Postawy
81
Sześć myślowych kapeluszy
87
Biały kapelusz i czerwony kapelusz
94
Czarny kapelusz i
żółty
kapelusz
101
Zielony kapelusz i niebieski kapelusz
107
Sekwencyjne stosowanie sześciu kapeluszy myślowych
Rezultaty i wnioski
119
Liniowo lub równolegle
126
Logika i percepcja
129
CAF — Uwzględnij wszystkie czynniki
131
APC — alternatywy, możliwości, wybór
134
Wartości
137
OPV — opinie innych
141
C&S — skutek i ciąg dalszy
145
114
6
S
PIS
TRE
Ś
CI
PMI — plusy, minusy, ciekawe aspekty
149
Punkt koncentracji i cel
152
AGO — zamierzenia, cele i plany
156
FIP — najpierw kwestie najważniejsze
159
Pierwszy rozdział powtórkowy
162
CZĘŚĆ TRZECIA
173
Ogół i szczegół
175
Podstawowe operacje myślowe
180
Prawda, logika i myślenie krytyczne 188
W jakich okolicznościach?
198
Hipoteza, spekulacja i prowokacja
201
Myślenie lateralne
209
Po i prowokacja
216
Ruch
224
Losowe słowo
230
Drugi rozdział powtórkowy
237
Zasady myślenia
245
CZĘŚĆ CZWARTA
251
Struktury i sytuacje
253
TO/LOPOSO/GO
256
Spory i nieporozumienia
268
Problemy i zadania
282
Decyzje i wybory
295
Trzeci rozdział powtórkowy
309
CZĘŚĆ PIĄTA
319
Ćwiczenia
z gazetą
321
Dziesięciominutowa gra myślowa
326
Metoda rysunkowa
329
Uwagi końcowe
334
Dodatek. Kluby myślowe
336
W
PROWADZENIE
11
Wprowadzenie.
Dlaczego trzeba zaczÈÊ inaczej
my leÊ o my leniu?
Wprowadzenie
INFORMACJE A MY¥LENIE
Informacje sÈ bardzo wa ne. Informacje mo na
ïatwo
wpoiÊ. Informacje
mo na
ïatwo
sprawdziÊ. Nic dziwnego zatem, e proces edukacji w tak du-
ym stopniu koncentruje siÚ na informacjach.
My lenie nie jest substytutem dla informacji, informacje natomiast mogÈ
zastÚpowaÊ my lenie.
WiÚkszo
Ê
koncepcji teologicznych opiera siÚ na zaïo eniu, e Bóg dyspo-
nuje wiedzÈ peïnÈ i doskonaïÈ. Kiedy posiada siÚ wiedzÚ peïnÈ i doskonaïÈ,
my lenie nie jest potrzebne.
Jeste my w stanie posiÈ
Ê
peïnÈ wiedzÚ w niektórych obszarach. Popada-
my wówczas w rutynÚ i nie musimy podejmowaÊ wysiïku my lenia. Nale y
siÚ spodziewaÊ, e w przyszïo ci obsïugÈ tych obszarów zajmowaÊ siÚ bÚdÈ
komputery.
Je eli jednak nie posiadamy peïnej wiedzy, do najlepszego wykorzystania
znanych nam informacji niezbÚdne jest my lenie. Komputery i technolo-
gie informacyjne dostarczajÈ nam coraz to nowych informacji. Informacje
te bÚdÈ nas jednak przerastaÊ i wywoïywaÊ zamÚt w naszych gïowach, je eli
zabraknie nam umiejÚtno ci odpowiedniego my lenia.
Kiedy rzecz dotyczy przyszïo ci, my lenie jest nam niezbÚdne. Nigdy bowiem
nie bÚdziemy dysponowaÊ wiedzÈ doskonaïÈ na temat przyszïych zdarzeñ.
Bez my lenia nie mo e byÊ mowy o kreatywno ci, projektowaniu, przed-
siÚbiorczo ci czy robieniu czegokolwiek innowacyjnego.
12
C
Z
}¥m
I
My lenie jest warunkiem koniecznym optymalnego wykorzystania infor-
macji, które przecie dostÚpne sÈ w równym stopniu dla naszych konku-
rentów.
PodsumowujÈc, informacja to nie wszystko. Potrzebujemy równie my le-
nia. Tu niestety stajemy w obliczu powa nego problemu. Ka da wiedza
jest cenna. Ka da nowa informacja jest ródïem nowej warto ci, poniewa
przyczynia siÚ do poszerzenia zakresu wiedzy ju przez nas posiadanej.
Jak zatem zdobyÊ siÚ na odwagÚ, by ograniczyÊ ilo
Ê
czasu po wiÚcanego
na przyswajanie informacji i znale
Ê
czas na rozwijanie umiejÚtno ci my-
lenia niezbÚdnych do optymalnego wykorzystywania informacji? Z caïÈ
pewno ciÈ potrzebny jest tu pewien kompromis.
INTELIGENCJA A MY¥LENIE
Przekonanie, jakoby inteligencja i my lenie byïy ze sobÈ to same, dopro-
wadziïo do upowszechnienia siÚ w ród ludzi odpowiedzialnych za edukacjÚ
dwóch niezwykle niefortunnych koncepcji:
1. Jakoby nic nie daïo siÚ zrobiÊ dla uczniów wysoce inteligentnych,
poniewa oni sami z siebie wyksztaïcÈ umiejÚtno
Ê
my lenia.
2. Jakoby nic nie daïo siÚ zrobiÊ dla uczniów maïo inteligentnych,
poniewa oni nigdy nie nauczÈ siÚ sprawnie przeprowadzaÊ procesów
my lowych.
Zale no
Ê
miÚdzy inteligencjÈ a my leniem jest tymczasem podobna do
zale no ci wystÚpujÈcej miÚdzy samochodem a jego kierowcÈ. Samochód
o ogromnych mo liwo ciach mo e byÊ prowadzony bardzo kiepsko. Samo-
chód o mniejszych osiÈgach mo e byÊ prowadzony bardzo dobrze. OsiÈgi
samochodu decydujÈ o jego potencjale, podobnie jak inteligencja decyduje
o potencjale umysïu danego czïowieka. Od umiejÚtno ci kierowcy zale y,
w jakim stopniu potencjaï samochodu zostanie wykorzystany. Wykorzy-
stanie potencjaïu intelektualnego zale y natomiast od umiejÚtno ci osoby
my lÈcej.
CzÚsto definiujÚ my lenie jako: „umiejÚtno
Ê
operacyjnÈ decydujÈcÈ o tym,
jaki wpïyw ma inteligencja na do wiadczenie”.
Wysoce inteligentni ludzie czÚsto wyrabiajÈ sobie okre lone przekonanie
na pewien temat i nastÚpnie korzystajÈ ze swojego potencjaïu intelektual-
nego, by swojego stanowiska broniÊ. Poniewa obrona pierwotnie przyjÚtej
Zgłoś jeśli naruszono regulamin