Jak_wychowac_gospodarne_dzieci_Wszystko_o_tym_co_powinny_wiedziec_i_jak_im_to_wytlumaczyc_jawygo.pdf

(293 KB) Pobierz
Jak wychowaæ gospodarne dzieci?
Wszystko o tym, co powinny
wiedzieæ i jak im to wyt³umaczyæ
Autor: Janet Bodnar
T³umaczenie: Anna Zawadzka, Izabela Szybilska
ISBN: 978-83-246-0444-9
Tytu³ orygina³u:
Raising Money Smart Kids:
What They Need to Know about Money
and How to Tell Them
Format: A5, stron: oko³o 450
Naucz dziecko p³ywaæ, zanim rzuci siê na g³êbok¹ wodê
Próba pogodzenia sprzecznych interesów -- nasze i dzieciêce spojrzenie
na pieni¹dze
Pytania i odpowiedzi -- prawdziwe problemy rodziców i gotowe rozwi¹zania
Niebanalny psychotest dla rodziców -- dylematy przy komunikacji finansowej
z dzieæmi
Jako rodzic chcesz uchroniæ dziecko przed roszczeniowym podejœciem do ¿ycia.
Chcesz, by agresywna reklama i markowe gad¿ety nie zawróci³y mu w g³owie. Chcesz,
by jak najwczeœniej uœwiadomi³o sobie, ¿e pieni¹dze nie wyskakuj¹ z bankomatu ot,
tak sobie. Pytanie brzmi:
„Czy
przek³adasz ten zamiar na codzienn¹ praktykê
wychowawcz¹?”.
Czy dasz za wygran¹, gdy dziecko zrobi scenê w sklepie z zabawkami? Jak bardzo
powinieneœ ingerowaæ w to, na co wydaje swoje kieszonkowe i pierwsze zarobione
pieni¹dze? Co, jeœli za¿¹da pieniêdzy za pomaganie w domu czy mycie samochodu?
Jak ocenisz, czy p³acz i proœby o podwy¿szenie kieszonkowego wynikaj¹ z rzeczywistej
potrzeby, czy s¹ to zachcianki? W ka¿dej z takich sytuacji musisz oscylowaæ pomiêdzy
rozs¹dkiem i dobrodusznoœci¹. Jeœli popuœcisz wodze za bardzo, unieszczêœliwisz
dziecko na ca³e ¿ycie. Jeœli bêdziesz zbyt surowy, latoroœl przestanie na Ciebie liczyæ
i stracisz z ni¹ kontakt.
W tej ksi¹¿ce znajdziesz prawdziwe przypadki wychowawcze, opisywane przez
rodziców w listach do jej autorki. Poznasz sprawdzone metody poparte jej wieloletnim
doœwiadczeniem. I samodzielnie zdecydujesz, jak rozstrzygn¹æ problemy wychowania
finansowego Twojego dziecka. Oto kwestie podstawowe:
zak³adanie dziecku konta bankowego na kieszonkowe,
sprawiedliwe dzielenie kosztów:
„Ja
dam tyle, a resztê zaoszczêdzisz sam”,
powierzanie pieniêdzy na pierwsze oszczêdnoœci i inwestycje,
wyk³adanie podstaw kapitalizmu,
pomaganie w znalezieniu pracy na lato,
problem pod tytu³em: "Mam prawo jazdy i chcê samochód",
pokrywanie kosztów edukacji i utrzymania w innym mieœcie podczas studiów.
Spis treści
Nota od wydawcy
...................................................................... 5
Podziękowania
........................................................................... 7
Wstęp
............................................................................................ 9
Test
Sprawdź, jak gospodarujesz pieniędzmi ......... 13
Rozdział 1.
Niełatwo być ekspertem .................................... 21
Rozdział 2.
Dziecięce spojrzenie na pieniądze ................... 35
Rozdział 3.
Nadejście reklamodawców ................................ 49
Rozdział 4.
Niedaleko pada jabłko od jabłoni ................... 65
Rozdział 5.
Drobniaki — lata przedszkolne ......................... 93
Rozdział 6.
Jak przetrwać ze starszymi dziećmi? .............. 107
Rozdział 7.
Dlaczego dolary są zielone? ........................... 129
Rozdział 8.
Kieszonkowe — doświadczenie
z pierwszej ręki .................................................. 143
Rozdział 9.
Grosz do grosza — dzieci i oszczędzanie ...... 181
JAK WYCHOWAĆ GOSPODARNE DZIECI
Rozdział 10.
Twoje dziecko, inwestycyjny guru ...................199
Rozdział 11.
O koszeniu trawy i stoiskach z napojami ........221
Rozdział 12.
Nastolatki — wczesne lata ...............................253
Rozdział 13.
Pracować czy nie pracować? ..........................299
Rozdział 14.
Wyjazd na studia
lub „pójście na swoje” (tak jakby…) ...................323
Rozdział 15.
Dawać z rozsądkiem,
brać z wdzięcznością ........................................347
Rozdział 16.
Zgubione portfele i inne
kłopotliwe sytuacje ............................................377
Rozdział 17.
Gospodarni dziadkowie ...................................401
Rozdział 18.
Misja prawie wykonana ...................................417
Rozdział 19.
Wróciły. Co teraz? ..............................................423
Skorowidz
.................................................................................423
4
Dziecięce
spojrzenie
na pieniądze
Rozdział drugi. Dziecięce spojrzenie na pieniądze
Rozdział drugi
35
rzy tak dużych problemach z brakiem cza-
su uczenie swoich dzieci o pieniądzach ma
urok sprzątania piwnicy: wiesz,
że
należy to
zrobić, ale wciąż to odkładasz.
Czas to niejedyny czynnik. Pieniądze to jedno
z ostatnich wielkich tabu: obecnie rodzicom często
łatwiej
rozmawiać z dziećmi o seksie i narkotykach,
niż przyznać się, ile zarabiają. Aby jeszcze to bar-
dziej skomplikować, nie wszystko, co dotyczy pienię-
dzy, można sprowadzić do zwykłych porad. W ro-
dzinie rodzice mogą posługiwać się pieniędzmi jako
bronią, używać ich jako symbolu władzy lub czegoś,
co ma zastąpić miłość. Sposób, w jaki zarządzasz
pieniędzmi, może ujawnić kilka rzeczy o Twojej oso-
bowości, o których wolałbyś nie wiedzieć. Jeśli jesteś
na przykład niereformowalnym zakupoholikiem, mo-
żesz
odczuwać zrozumiałą niechęć, by przekonywać
swojego nastolatka do nieprzekraczania budżetu prze-
znaczonego na odzież. I tak, jak sprzątanie piwnicy,
zostawiasz to na inny dzień.
Nawet jeśli chcesz podjąć się tego zadania, stajesz
wobec tych samych problemów, co podczas rozmów
o seksie: ile Twoje dzieci już wiedzą? Według wielu
badań o finansowej zaradności młodych ludzi, na
pewno nie tyle, ile powinny. W ostatnim badaniu
JAK WYCHOWAĆ GOSPODARNE DZIECI
przeprowadzonym na grupie uczniów ostatnich klas
liceum przez
Jump$tart Coalition for Personal Finan-
cial Literacy
(grupa rządowych, edukacyjnych i finan-
sowych organizacji),
średni
wynik wynosił 52,3% —
poniżej oceny dostatecznej.
Inne badania wskazują,
że
dzieci mają szczególne
kłopoty ze zrozumieniem zasad inwestowania, oszczę-
dzania z myślą o przyszłości, takiej jak na przykład
studia, a także reguł brania kredytów. W ankiecie
przeprowadzonej przez
Northwestern Mutual
na te-
mat metod, przy użyciu których rodzice uczą dzieci
o finansach, mniej niż 40% rodziców powiedziało,
że
rozmawia ze swoimi dziećmi o kartach kredyto-
wych i pożyczkach. Warto podkreślić,
że
rodzice byli
również zrozumiale niechętni rozmowom o finan-
sach własnej rodziny, ponieważ „dzieci nie muszą
tego wiedzieć”. W tej książce znajdziesz
łatwe
i nie-
groźne metody zajęcia się tymi wszystkimi tematami,
a także wielu innymi. Na razie jednak przyjrzyjmy
się dziecięcemu punktowi patrzenia na finanse.
Przeprowadzam badania
odczas badań, jakie przeprowadzałam, spędzi-
łam
kiedyś cały dzień, prowadząc szeroką dysku-
sję z grupą uczniów szkoły
średniej.
Rozmawia-
liśmy o tym, jak wydają pieniądze i jak oszczędzają;
kim chcą być, gdy dorosną, i ile według nich będą
zarabiać; które reklamy im się podobają i czy ku-
pują potem te produkty. Moja próbka uczniów nie
była dobrana w sposób naukowy, ale reprezentowała
etnicznie i ekonomicznie zróżnicowaną grupę dzieci
z dużego miasta. Dzieci wchodzące dopiero do grupy
„nastolatków” to najmilszy przedmiot badań: są wy-
starczająco duże, by coś wiedzieć o pieniądzach, ale
nie na tyle, by uważać,
że
wiedzą wszystko.
36
P
Zgłoś jeśli naruszono regulamin