Sztuka_stosowania_NLP_w_grupie_Ja_moj_zespol_i_ja_jazesp.pdf

(315 KB) Pobierz
Sztuka stosowania NLP
w grupie. Ja, mój zespó³ i ja
Autor: Angus McLeod
T³umaczenie: Monika Szczêsny
ISBN: 978-83-246-1283-3
Tytu³ orygina³u:
Me, Myself, My Team: How to
Become an Effective Team Player Using NLP
Format: A5, stron: 208
Zwyciê¿anie to sport zespo³owy
Psychologia organizacji na co dzieñ
Wzbogacanie EQ w imiê efektywnoœci grupy
Stosowanie NLP od podstaw
Rozwój osobisty a wzmocnienie zespo³u
Zdarzy³o Ci siê kiedyœ, ¿e by³eœ ju¿ prawie gotów podj¹æ wyzwanie, ale jakiœ g³os
w Twojej g³owie radzi³:
„Poczekaj,
to zbyt ryzykowne” albo
„Lepiej
zostaw sprawy ich
biegowi”? To nic innego, jak Twój Wewnêtrzny Zespó³ prowadz¹cy w swoim w³asnym
gronie wieczne negocjacje. A czy zauwa¿y³eœ, jak zmiany w Twoim sposobie myœlenia
i zachowania wp³ywaj¹ na Zewnêtrzny Zespó³, czyli dzia³ czy grupê ludzi, z którymi
przysz³o Ci pracowaæ? Czy próbowa³eœ kiedyœ zastosowaæ wobec nich techniki, których
u¿ywasz do motywowania swojego Wewnêtrznego Zespo³u lub wp³ywania na jego
zachowanie? To w³aœnie Twoje indywidualne rozwi¹zania s¹ najbardziej efektywne!
Naucz siê rozszerzaæ
„ja”
na
„my”
Ksi¹¿ka
„Ja,
mój zespó³ i ja” jest niezapomnian¹ sesj¹ treningow¹ dla indywidualistów,
którzy graj¹ w dru¿ynie. Napisana przyjaznym jêzykiem, operuj¹ca na przydatnych
przyk³adach wykorzystuje wszystkie zdobycze NLP, psychologii organizacji, wiedzy
o inteligencji emocjonalnej i technik trenerskich w celu uczynienia z Ciebie si³y
napêdowej Twojego Zespo³u – zarówno wewnêtrznego, jak i tego, którego czêœci¹ siê
sta³eœ. Dowiedz siê, jak zmotywowaæ do dzia³ania ludzi, którzy bêd¹ pracowaæ na Wasz
wspólny sukces.
Poznaj teoriê efektywnoœci, w której 2+2 = 10
Skup siê na poznaniu sposobów myœlenia wszystkich cz³onków Zespo³u.
Wykorzystuj podobieñstwa, ale ciesz siê te¿ z ró¿nic.
Badaj istniej¹ce postawy i obserwuj relacje miêdzyludzkie.
Szybko rozpoznawaj konflikty i opracuj najw³aœciwsze style komunikacji.
Nie zapominaj o znaczeniu motywacji.
Skupiaj siê na celach i zadaniach.
„Ksi¹¿ka
Angusa McLeoda jest obowi¹zkow¹ lektur¹ dla ka¿dego, kto pracuje
w Zespole. Przedstawia ona potê¿ne narzêdzia, które mo¿e wykorzystaæ zarówno nowy cz³onek Zespo³u,
jak i doœwiadczony przywódca.”
Richard Churches
Spis treści
O autorze ............................................................................................... 7
Podziękowania ....................................................................................... 9
Przedmowa .......................................................................................... 11
Wstęp ................................................................................................... 13
Rozdział 1.
Rozdział 2.
Rozdział 3.
Rozdział 4.
Rozdział 5.
Rozdział 6.
Rozdział 7.
Rozdział 8.
Rozdział 9.
Rozdział 10.
Rozdział 11.
Rozdział 12.
Dodatek A
Dodatek B
Dodatek C
Dodatek D
Dodatek E
Preferencje w sposobie myślenia ................................ 17
Podobieństwa i różnice ............................................... 41
Ja i mój Zespół: jedność czy odmienność? ................. 69
Efektywność postaw ................................................... 81
Mocne oddziaływanie ................................................. 91
Wewnętrzny konflikt i dialog .................................... 101
Konflikt w Zespołach zewnętrznych ........................ 113
Style komunikacji ..................................................... 125
Ocena motywacji i potrzeb ....................................... 133
Od odpowiedzialności do osiągnięć .......................... 145
Cele i zadania ............................................................ 155
Kultura coachingu .................................................... 167
Informacja zwrotna ................................................... 175
Wartości i nastawienie klienta .................................. 177
Wartości i nastawienie coacha .................................. 179
Sesja coachingu ........................................................ 185
Nadawanie priorytetów lub tworzenie rankingu ...... 187
Wnioski: Otwarte umysły i elastyczność ........................................... 171
Słowniczek ......................................................................................... 191
Bibliografia ......................................................................................... 197
Skorowidz .......................................................................................... 199
Rozdzia
ł
3.
Ja i mój Zespół:
jedność czy odmienność?
Podziel cel na mniejsze cele (zobacz strona 64)
Streszczenie
W tym rozdziale sprawdzimy poziom podobieństw i różnic między
Twoimi osobistymi wartościami (i cechami charakteru) a warto-
ściami
reprezentowanymi przez Zespół. Przedstawimy metody szyb-
kiego zdobywania informacji o obszarach właściwego funkcjonowa-
nia Zespołu i strefach, w których występują zaburzenia, co pozwoli
Sztuka stosowania NLP w grupie
na podjęcie nowych działań mających przynieść sukces. Przyjrzymy
się temu zagadnieniu bliżej i zbierzemy nową wiedzę poprzez prze-
analizowanie zachowań.
Ćwiczenie:
cechy zespołowe
Te
ćwiczenia
mają zwiększyć
świadomość
roli, jaką odgrywasz organizacji,
ale również pozwalają na głębsze zrozumienie potrzeb związanych z pracą
w Zespole i rozpoznanie tego, co Ci się nie podoba. Wyobraź sobie,
że
Ze-
spół jest pojedynczą osobą i nazywa się na przykład Jan Ace-Komputer,
Celina Inżyniering, Aleksandra Szkolenia, Paweł IT. Ta osoba ma wiele róż-
nych cech i chciałbym, abyś ocenił cechy, które zostały wymienione w ta-
beli na następnej stronie. Skala punktowa wynosi od 1 do 10 (gdzie 10 jest
oceną najwyższą). Pozostałe kolumny zostaw na razie puste.
Warto przyjrzeć się dokonanej ocenie i ponownie sprawdzić punktację. Czy lubisz
tę osobę? Czy dowiedziałeś się o niej czegoś nowego? Poszukaj różnic i wskaż
obszary, które mogą być dla Ciebie problematyczne w relacjach z tą osobą.
Po dokonaniu oceny spróbujmy się dowiedzieć, czy ta osoba zachowuje się
w sposób, który jest zgodny z wyznawanymi przez nią wartościami, czy też
może są jakieś wartości, których nie uwzględnia w swoim działaniu. Przy-
kładem może być firma, która w bardzo surowy sposób przestrzega czasu
pracy, ale niektórzy starsi menedżerowi ignorują tę zasadę w swoim postę-
powaniu. Ta część
ćwiczenia
może dostarczyć przydatnych informacji, które
pozwolą zdecydować, w jaki sposób możemy się zachować, by usprawnić
relacje w Zespole. W kolumnie „Wartość”, przyjmując perspektywę tej
oso-
by / organizacji,
oceń poszczególne cechy. Możesz sobie wyobrazić,
że
je-
steś tą osobą, wchodzisz w jej
życie
i przejmujesz jej cechy charakteru oraz
sposób oceny. Zrób to teraz i oceń wartość wymienionych cech z punktu
widzenia tej osoby.
Kolumna „Wartość” często dostarcza cennej wiedzy. Aby do niej dotrzeć,
musimy przyjrzeć się różnicom między
wartościami
a
ocenami.
Jeśli różnica
jest duża, w Twoim Zespole istnieje jakiś poważny problem. Warto się nad
tym zastanowić, ponieważ Twoje zachowanie może nigdy nie pasować do
zachowań w Zespole!
70
Ja i mój Zespół: jedność czy odmienność?
Nazwa zespołu
__________________________________________________
Wartość
Cechy
Przykład:
niski (0),
średni
(5), wysoki (10)
Mężczyzna (0), kobieta (10)
Dziecinny (0), dorosły / dojrzały (10)
Posługujący się manipulacją i kontrolujący (0),
spokojny (10)
Słabo zorganizowany (0),
doskonale zorganizowany (10)
Brak wartości (0),
jasno sprecyzowane wartości (10)
Brak tożsamości (0),
silne poczucie tożsamości (10)
Brak wizji (0), czytelna wizja (10)
Strach przed zmianą (0),
otwartość na zmianę (10)
Słaba przyswajalność wiedzy (0),
doskonała przyswajalność wiedzy (10)
Nieelastyczny (0), elastyczny (10)
Bez wyobraźni (0),
kreatywny / innowacyjny (10)
Indywidualista (0), gracz zespołowy (10)
Leniwy (0), bardzo pracowity (10)
Bez motywacji (0), zmotywowany (10)
Pasywny (0), agresywny (10)
Brak umiejętności słuchania (0),
świetny
słuchacz (10)
Unikający wyzwań (0),
otwarty na wyzwania (10)
7
71
Moja
wartość
Ocena
Moja
ocena
Zgłoś jeśli naruszono regulamin