Excel_Analiza_danych_biznesowych_exanda.pdf

(764 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TREœCI
Excel. Analiza danych
biznesowych
Autor: Gerald Knight
T³umaczenie: Marcin Karbowski
ISBN: 83-246-0506-1
Tytu³ orygina³u:
Analyzing Business Data with Excel
Format: B5, stron: 256
Przyk³ady na ftp: 8001 kB
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Wykorzystaj Excel w swojej firmie
• Przeprowadzaj analizy statystyczne.
• Steruj procesami w firmie.
• Monitoruj obci¹¿enie systemów.
Excel jest jedn¹ z najpopularniejszych aplikacji biurowych, znan¹ niemal wszystkim
posiadaczom komputerów. Jednak wiêkszoœæ u¿ytkowników wykorzystuje jedynie
czêœæ mo¿liwoœci tej aplikacji, nie wiedz¹c, ¿e — oprócz obliczania sum i œrednich
w standardowych arkuszach — mo¿e ona u³atwiæ pracê na wiele sposobów. Narzêdzia
oferowane przez Excel, m.in. te, które s³u¿¹ do analizy i wizualizacji, warto stosowaæ
w znacznie szerszym zakresie, gromadz¹c i przetwarzaj¹c dane z wielu innych systemów.
Ksi¹¿ka „Excel. Analiza danych biznesowych” przedstawia sposoby zastosowania tej
aplikacji do realizacji zadañ zwi¹zanych z kierowaniem przedsiêbiorstwem b¹dŸ
zespo³em produkcyjnym. Czytaj¹c j¹, poznasz przyk³adowe aplikacje Excela i nauczysz
siê korzystaæ z wbudowanych w ten program narzêdzi. Dowiesz siê, jak przeprowadzaæ
analizy za pomoc¹ wykresów i tabel przestawnych, wyznaczaæ trendy na podstawie
danych historycznych, korzystaæ z modu³u Solver oraz tworzyæ w³asne modu³y
obliczeniowe.
• Obliczenia i analizy statystyczne
• Korzystanie z tabel i wykresów przestawnych
• Tworzenie modeli matematycznych
• Prognozowanie obci¹¿enia
• Monitorowanie systemów i procesów
• Optymalizowanie funkcji
• Import danych ze Ÿróde³ zewnêtrznych
• Prezentacja danych
Przekonaj siê, jak bardzo Excel mo¿e usprawniæ dzia³anie Twojej firmy
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOœCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Wstęp .............................................................................................................................. 7
1. Statystyka w Excelu ....................................................................................................... 11
Formuły tablicowe
Pośrednie adresowanie komórek
Funkcje statystyczne
11
13
16
2. Tabele przestawne i rozwiązywanie problemów ...................................................... 33
Podstawowe informacje o tabelach przestawnych
Zmienianie danych
Opcje tabeli przestawnej
34
47
50
3. Prognozowanie obciążenia pracą ............................................................................... 53
Procedura
Tworzenie aplikacji
54
61
4. Tworzenie modeli ......................................................................................................... 79
Regresja
Definiowanie problemu
Dopracowywanie metryk
Analiza
Budowanie modelu
Analiza rezultatów
Testowanie związków nieliniowych
79
83
86
88
93
95
98
5. Mierzenie jakości .........................................................................................................101
Statystyczne Sterowanie Procesami
Uruchamianie aplikacji
102
104
3
Wygląd aplikacji
Dokonywanie zmian w aplikacji
105
115
6. Monitorowanie złożonych systemów ........................................................................ 119
Aplikacja
Dane
Ustawienia
Obszar roboczy
Makra
120
122
123
125
135
7. Kontrola procesów ......................................................................................................141
Dane
Aplikacja
Obliczenia
142
143
146
8. Kontrola przepływu pracy ......................................................................................... 163
Aplikacja
Dane
Obliczenia
VBA
Rozbudowywanie aplikacji
163
167
167
171
175
9. Optymalizacja ..............................................................................................................177
Szukaj wyniku
Solver
177
186
10. Importowanie danych ................................................................................................ 201
Pliki tekstowe
Bazy danych
XML
201
206
213
11. Problemy z danymi ..................................................................................................... 219
Liczby
Daty
Raporty
Równoważność
219
222
223
228
12. Techniki efektywnej prezentacji ............................................................................... 231
Szacunek dla informacji i jej odbiorcy
Duże arkusze
Wykresy
231
232
232
4
|
Spis treści
Obrazy i inne obiekty
Złożoność
Powtarzane elementy
Zagęszczenie informacji
Podkreślanie i wyróżnianie informacji
234
237
237
238
240
Skorowidz ...................................................................................................................245
Spis treści
|
5
ROZDZIAŁ 3.
Prognozowanie polega na wykorzystywaniu informacji dostępnych w danym momencie i prze-
widywaniu na ich podstawie przyszłego rozwoju wypadków. Korzystamy z naszej wiedzy
o przeszłości, decydując, o której godzinie wstać z łóżka, ile jedzenia kupić i gdzie pojechać
na wakacje. Zwykle nie zastanawiamy się nad sposobem, w jaki podejmujemy te decyzje, i nie
oceniamy ich skutków. Prognozowanie w rozumieniu biznesowym ma charakter bardziej
strukturalny. Do dyspozycji mamy specjalistyczne techniki, pozwalające modelować związki
między dostępnymi informacjami a przyszłymi wartościami badanych parametrów.
Prognozy rzadko kiedy idealnie się sprawdzają. Należy się spodziewać pewnej różnicy mię-
dzy prognozą a wartością, którą w rzeczywistości przybierze badany parametr. W większość
przypadków nie wystarczy zatem opracowanie prognozy, trzeba również oszacować jej do-
kładność. Oznacza to, iż przewidywanie polega na wyznaczeniu pewnego zakresu wartości
i przypisaniu im określonego prawdopodobieństwa.
W tym rozdziale zajmiemy się przewidywaniem obciążenia pracą w typowym procesie biz-
nesowym. Opisana przykładowa aplikacja prognozuje ilość telefonów do działu informacji,
jednak wykorzystane w niej narzędzia mogą być również zastosowane w analizie wielu in-
nych problemów. Przewidywane wartości tworzone są z wykorzystaniem danych z przeszło-
ści. W tym przypadku przyszła ilość telefonów szacowana jest na podstawie informacji z kil-
ku ostatnich tygodni.
Niniejszy rozdział opisuje również techniki tworzenia aplikacji w Excelu. Wykorzystuje ona
połączenie organizacji, funkcji skoroszytu, formatowania oraz języka VBA. Na koniec otrzy-
mamy kompletną aplikację prognozującą obciążenie pracą.
Ponieważ jest to pierwsza aplikacja opisywana w tej książce, omówimy w szczegółach cały
proces jej tworzenia, zaczynając od wykorzystywanych funkcji.
Nazwy użytych funkcji widoczne są w tabeli 3.1. Większość z nich zostanie opisana w trakcie
omawiania samej aplikacji. Funkcje
INDEX, ADR.POŚR
oraz
ADRES
będą wykorzystywane
w aplikacjach zamieszczonych w dalszej części książki. Rola wymienionych funkcji jest spe-
cyficzna, a opanowanie zasad ich działania niezbędne do zrozumienia omawianej aplikacji.
Z tego względu przed przejściem do dalszej części rozdziału należy zapoznać się z zawarty-
mi w rozdziale 1. informacjami na ich temat.
W aplikacji wykorzystano również narzędzia opisane w tabeli 3.2.
53
Zgłoś jeśli naruszono regulamin