Jakosc_projektow_informatycznych_Rozwoj_i_testowanie_oprogramowania_zapeja.pdf

(1105 KB) Pobierz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym
powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje
były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie,
ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz
Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody
wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Opieka redakcyjna: Ewelina Burska
Projekt okładki: Studio Gravite/Olsztyn
Obarek, Pokoński, Pazdrijowski, Zaprucki
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/zapeja
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-283-0156-6
Copyright © Helion 2015
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
Przedmowa ...................................................................................... 7
Rozdzia 1. Wprowadzenie .................................................................................. 9
Rozdzia 2. Koncepcja jako ci .......................................................................... 11
Definicja jako ci ............................................................................................................. 11
Normalizacja .................................................................................................................. 15
Znaczenie jako ci w projektach informatycznych .......................................................... 16
Koszty jako ci ................................................................................................................ 21
Rozdzia 3. Zarz dzanie jako ci ...................................................................... 35
Zarz dzanie procesowe ................................................................................................... 35
Zarz dzanie jako ci ....................................................................................................... 40
Zarz dzanie przez jako ................................................................................................ 56
Koncepcje zarz dzania jako ci ..................................................................................... 63
Zasady Deminga ......................................................................................................... 63
Ko a jako ci ................................................................................................................ 75
Inne koncepcje, narz dzia i techniki zarz dzania jako ci ......................................... 79
Zarz dzanie jako ci oprogramowania ........................................................................... 80
Jako oprogramowania ............................................................................................. 80
Kodeks post powania ................................................................................................. 85
Manifest jako ci ............................................................................................................. 87
Standardy ........................................................................................................................ 88
ISO 9000 Quality Management .................................................................................. 89
ISO 19011: 2011 — Guidelines for auditing management systems ........................... 91
ISO/TS 16949: 2009 — Quality management systems — Particular
requirements for the application of ISO 9001: 2008 for automotive production
and relevant service part organizations .................................................................... 91
TickIT i TickIT plus ................................................................................................... 91
ISO Technical Report 19759 (SWEBOK
®
) ................................................................ 93
Rozdzia 4. Zapewnienie jako ci ...................................................................... 95
Wprowadzenie ................................................................................................................ 95
Planowanie procesu zapewnienia jako ci ....................................................................... 99
Plan zapewnienia jako ci ........................................................................................... 99
Czynniki wp ywu ..................................................................................................... 105
Charakterystyki jako ciowe dla procesu i produktu ................................................. 106
Kup książkę
Poleć książkę
4
Jako
projektów informatycznych
Weryfikacja i walidacja ................................................................................................ 118
Przegl dy .................................................................................................................. 124
Listy kontrolne ......................................................................................................... 137
Metryki ......................................................................................................................... 143
Anomalie — charakterystyka i sposób obs ugi ............................................................. 148
Standardy ...................................................................................................................... 159
ISO/IEC 25000: 2005 — Software Engineering — Software product Quality
Requirements and Evaluation (SQuaRE) — Guide to SQuaRE ............................ 159
ISO 9241 — Ergonomics of Human System Interaction .......................................... 159
ISO 31000: 2009 — Risk Management — Principles and guidelines ...................... 160
IEEE 610.12: 1990 — Standard Glossary of Software Engineering Terminology ... 160
IEEE 828: 2012 — Standard for Configuration Management in Systems
and Software Engineering ...................................................................................... 160
IEEE 830: 1998 — Recommended Practice for Software Requirements
Specifications ......................................................................................................... 161
IEEE 1233: 1996 — Guide for Developing of System Requirements
Specifications ......................................................................................................... 161
IEEE 1362: 1998 — Guide for Information Technology — System Definition
— Concept of Operations (ConOps) Document .................................................... 161
IEEE 29148: 2011 — Systems and software engineering — Life cycle
processes — Requirements engineering ................................................................ 161
IEEE 730: 2002 — Standard for Software Quality Assurance Plans ....................... 162
IEEE 1012: 1986 — Standard for Software Verification and Validation Plans ....... 162
IEEE 1028: 2008 — Standard for Software Reviews and Audits ............................ 162
IEEE 1044: 2009 — Standard Classification for Software Anomalies .................... 162
IEEE 1061: 1998 — Standard for a Software Quality Metrics Methodology .......... 162
Rozdzia 5. Testowanie .................................................................................. 163
Podstawy testowania .................................................................................................... 167
Organizacja testów ....................................................................................................... 170
Niezale no testowania .......................................................................................... 170
Kontekst testowania ................................................................................................. 173
Strategia testów ........................................................................................................ 174
Poziomy testów ........................................................................................................ 179
Cele testowania ........................................................................................................ 183
Techniki testowe ........................................................................................................... 184
Techniki oparte na intuicji i do wiadczeniu ............................................................. 186
Techniki oparte na specyfikacji ................................................................................ 187
Techniki oparte na kodzie ........................................................................................ 195
Techniki oparte na usterkach .................................................................................... 201
Techniki oparte na u yciu ........................................................................................ 202
Techniki oparte na charakterze systemu ................................................................... 202
Proces testowy .............................................................................................................. 203
Podstawowy proces testowy ..................................................................................... 203
Metryki zwi zane z testowaniem .................................................................................. 214
Ocena produktu poddawanego testom ...................................................................... 215
Ocena wykonywanych testów .................................................................................. 216
Dokumentacja testów ................................................................................................... 217
Dokumentacja zarz dcza .......................................................................................... 220
Dokumentacja specyfikacji testów ........................................................................... 226
Dokumentacja wykonania testów ............................................................................. 232
Dokumentacja raportów z testów ............................................................................. 233
Kup książkę
Poleć książkę
Spis tre ci
5
Wsparcie narz dziowe .................................................................................................. 236
Standardy w testowaniu ................................................................................................ 237
BS 7925-1: 1998 — Software testing — Vocabulary .............................................. 237
BS 7925-2: 1998 — Software testing — Software component testing .................... 237
IEEE 1008: 1987 — Standard for Software Unit Testing ........................................ 237
IEEE 829: 1998 — Standard for Test Documentation ............................................. 237
ISO/IEC/IEEE 29119 — Software Testing .............................................................. 238
Normy procesowe .................................................................................................... 244
Inne standardy .......................................................................................................... 244
Rozdzia 6. Doskonalenie jako ci ................................................................... 247
Doskonalenie procesów organizacyjnych ..................................................................... 248
CMMI
®
.................................................................................................................... 248
TickITplus ................................................................................................................ 254
ISO/IEC 15504 — Software Process Improvement and Capability
Determination (SPICE) .......................................................................................... 254
Doskonalenie procesu testowego .................................................................................. 256
IDEAL ...................................................................................................................... 257
TMMi
®
..................................................................................................................... 258
TPI
®
Next ................................................................................................................. 269
CTP .......................................................................................................................... 271
Inne modele doskonalenia procesu testowego .......................................................... 274
Lean Software Development (LSD) ............................................................................. 275
Zasady LSD .............................................................................................................. 276
Rozdzia 7. Podsumowanie ............................................................................. 281
Literatura ..................................................................................... 283
Skorowidz .................................................................................... 291
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin