Doktryna_jakosci_Rzecz_o_skutecznym_zarzadzaniu_dojako.pdf

(626 KB) Pobierz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane
z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION
nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji
zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Barbara Gancarz-Wójcicka
Korekta językowa: Marta Banaś
Projekt okładki: Jan Paluch
Skład: Aneta Ryzińska
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: onepress@onepress.pl
WWW: http://onepress.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://onepress.pl/user/opinie?dojako
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-246-3556-6
Copyright © Andrzej Jacek Blikle 2014
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
Co sk ada si na ksi
k ......................................................................................15
Podzi kowania .....................................................................................................17
Jak powstawa a moja ksi
ka ..............................................................................19
Cz
I. Wprowadzenie ................................................................... 23
1.1. Dla kogo jest ta ksi ka ................................................................................................... 25
1.2. Cele organizacji gospodarczej ....................................................................................... 26
1.3. Spo ecze stwo wiedzy .....................................................................................................28
1.4. Obywatelska przedsi biorczo .................................................................................... 32
Rozdzia 1. Wst p ................................................................................................25
Rozdzia 2. Zarys doktryny jako ci ......................................................................37
2.1. Edwards Deming w Japonii ........................................................................................... 38
2.2. Wady s jak zarazki ......................................................................................................... 41
2.3. Doktryna jako ci ............................................................................................................. 43
2.3.1. Zasada sta ego doskonalenia ............................................................................... 43
2.3.2. Zasada wspó pracy ...............................................................................................44
2.3.3. Zasada racjonalno ci ............................................................................................ 45
2.4. Czym jest jako .............................................................................................................. 46
2.5. Jako a warto ...............................................................................................................48
2.6. Niska jako kosztuje .....................................................................................................49
2.7. Dobra praca to lekka praca ........................................................................................... 53
2.8. Nie oczekuj perfekcji oczekuj post pu ................................................................... 53
2.9. Zarz dzanie bez kija i marchewki ................................................................................ 54
2.10. Wspó praca zamiast wspó zawodnictwa ................................................................... 54
2.11. My lenie systemowe ...................................................................................................... 58
2.12. Ksi ga standardów ........................................................................................................ 61
2.13. Czterna cie zasad Edwardsa Deminga ....................................................................... 62
2.14. Sze miertelnych chorób .......................................................................................... 64
2.14.1. Brak wytrwa o ci w konsekwentnym d eniu do celu ................................. 64
2.14.2. Nacisk na zyski w krótkim okresie ................................................................. 67
2.14.3. Przegl dy kadrowe, wynagrodzenie zale ne od wydajno ci ....................... 68
2.14.4. Mobilno cz onków kierownictwa ............................................................... 71
2.14.5. Zarz dzanie firm jedynie na podstawie widocznych liczb .......................72
2.14.6. Twarda kultura zarz dzania ............................................................................74
5
6
Doktryna jako ci. Rzecz o skutecznym zarz dzaniu
2.15. Cztery zasady Henry’ego Forda .................................................................................. 76
2.16. Zbigniew Bujak o policji drogowej i s u bach celnych ...........................................77
2.16.1. Policja drogowa .................................................................................................77
2.16.2. Celnicy ................................................................................................................79
2.17. Od czego zacz ............................................................................................................84
Cz
II. Przywództwo ....................................................................89
3.1. Nowa wiedza .................................................................................................................... 91
3.2. Koszty przemocy ............................................................................................................92
3.3. Koszty partnerstwa .........................................................................................................94
3.4. Czym s przemoc i partnerstwo ...................................................................................94
3.5. Dlaczego jedne firmy odnosz sukces, a inne nie ...................................................... 95
Rozdzia 3. Dylemat lidera
przemoc czy partnerstwo? .................................... 91
Rozdzia 4. Rodzaje i ród a motywacji ............................................................... 99
4.1. Korzy ci i warto ci ..........................................................................................................99
4.2. Dysonans godno ciowy ............................................................................................... 105
4.3. Motywacja wewn trzna i zewn trzna ......................................................................... 107
4.4. Zarz dzanie podmiotowe i przedmiotowe ............................................................... 109
4.5. Organizacja zaanga owana ..........................................................................................112
Rozdzia 5. Przemoc .......................................................................................... 115
5.1. Archetyp kija i marchewki ............................................................................................115
5.2. Postawa a zachowanie .................................................................................................. 122
5.3. S abi i silni przeciwnicy ........................................................................................... 125
5.4. Premia za jako i wydajno ...................................................................................... 129
5.5. Premia a prawo Pareto .................................................................................................. 129
5.6. D wignia premiowa zach canie do stwarzania pozorów .................................. 130
5.7. Zarz dzanie przez cele pu apka specjalna ............................................................ 137
5.7.1. Stan wyj ciowy .................................................................................................... 137
5.7.2. Motywacja pierwsza próba ........................................................................... 138
5.7.3. Potrzebny konsultant ........................................................................................ 139
5.7.4. MBO w „Jutrzni SA” ......................................................................................... 139
5.7.5. Pierwsze wyzwanie dla dyrektora Kowalskiego ...............................................141
5.7.6. Drugie wyzwanie dla dyrektora Kowalskiego ................................................ 142
5.7.7. Ocena systemu po roku ..................................................................................... 144
5.7.8. Czy mo na by o unikn tych problemów? ................................................... 145
5.7.9. Premia dla rady nadzorczej ............................................................................... 146
5.7.10. Nierówne szanse w grze ................................................................................... 146
5.7.11. Opinia niezale nego eksperta ......................................................................... 148
5.7.12. MBO w oczach Edwardsa Deminga .............................................................. 149
5.8. Zarz dzanie przez cele a cele w zarz dzaniu ............................................................. 150
5.9. Wina czy przyczyna ....................................................................................................... 151
Spis tre ci
7
5.10. Podsumowanie modelu przemocy ........................................................................... 154
5.10.1. Samosprawdzaj ca si przepowiednia ......................................................... 154
5.10.2. Gry wojenne .................................................................................................... 155
5.10.3. Kto z kim prowadzi gr wojenn ................................................................. 159
5.10.4. Trzy prawa dualno ci ..................................................................................... 162
Rozdzia 6. Partnerstwo ..................................................................................... 165
6.1. Je eli nie marchewkij, to co? ........................................................................................ 165
6.2. Zasada 4W ...................................................................................................................... 166
6.2.1. Wspó praca .......................................................................................................... 167
6.2.2. Warto ................................................................................................................ 168
6.2.3. Wybór .................................................................................................................. 170
6.3. Z czego trzeba zrezygnowa ......................................................................................... 172
6.3.1. W sprawie lenistwa ............................................................................................. 173
6.3.2. M odsi i starsi
partnerzy .............................................................................. 174
6.3.3. Wynagrodzenie niezale ne od jako ci i wydajno ci pracy ........................... 175
6.3.4. Rezygnacja z przegl dów rocznych ................................................................. 180
6.4. Pu apki zarz dzania bez kija i marchewki .................................................................181
6.5. Archetyp s o ca i deszczu ............................................................................................ 182
6.6. Pochwa y a wyrazy uznania ......................................................................................... 184
6.7. Upominek wraz z wyrazami uznania ........................................................................ 187
6.8. Premia roczna
miseczka .......................................................................................... 187
6.9. Reforma systemu wynagrodze sprzedawców ..........................................................191
6.9.1. Sytuacja wyj ciowa ...............................................................................................191
6.9.2. Lepsi nie s lepsi ................................................................................................. 193
6.9.3. Lepsi s lepsi ........................................................................................................ 193
6.9.4. Sposobu lepszych nie da si powieli .............................................................. 193
6.9.5. Sposób lepszych da si powieli ....................................................................... 193
6.10. Nieporozumienia w sprawie partnerstwa i zaufania ............................................. 196
6.10.1. Partnerstwo to nie kumplostwo .................................................................... 196
6.10.2. Partnerstwo nie wyklucza dowodzenia? ...................................................... 197
6.10.3. Partnerstwo nie wyklucza monitoringu ...................................................... 197
6.10.4. Partnerstwo to nie demokracja ate ska ....................................................... 198
6.11. Przemoc a etyka w biznesie ........................................................................................ 199
Rozdzia 7. Zarz dzanie bez bud etu ................................................................ 201
7.1. Jak to si zacz o ............................................................................................................ 201
7.2. Bud et kontraktowy .....................................................................................................204
7.3. Prognoza nawigacyjna ..................................................................................................206
7.4. Porównanie modeli ......................................................................................................208
7.5. Kilka wniosków ..............................................................................................................211
Rozdzia 8. System wynagrodze
...................................................................... 213
8.1. Kszta towanie systemu wynagrodze ........................................................................ 213
8.2. Przyk adowy system wynagrodze ............................................................................. 215
Zgłoś jeśli naruszono regulamin