Od_matematyki_do_programowania_Wszystko_co_kazdy_programista_wiedziec_powinien_maalpr.pdf

(1125 KB) Pobierz
Idź do
• Spis treści
• Przykładowy rozdział
• Skorowidz
Katalog książek
• Katalog online
• Zamów drukowany
katalog
Twój koszyk
• Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
• Zamów informacje
o nowościach
• Zamów cennik
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
Od matematyki do programowania.
Wszystko, co każdy programista
wiedzieć powinien
Autor: Wiesław Rychlicki
ISBN: 978-83-246-3210-7
Format: 168×237, stron: 320
„Wędrówka do źródła kodu”
Popularna definicja programowania określa je jako „proces
projektowania, tworzenia, testowania
i utrzymywania kodu źródłowego programów komputerowych lub urządzeń mikroprocesorowych”.
Wspomniany kod źródłowy może być napisany w różnych językach programowania, z użyciem
określonych reguł. Każdy z języków pozwala na wykorzystanie odpowiednich stylów programowania,
a wybór konkretnego języka może zależeć od indywidualnych upodobań, polityki firmy lub
funkcji, jakie końcowa aplikacja ma realizować. W zasadzie nie istnieje odpowiedź na pytanie,
który z języków jest najlepszy.
Dlatego w tej książce nie znajdziesz typowego abecadła. Zapoznasz się za to z danym problemem,
a następnie programem komputerowym służącym do jego rozwiązania. Jeśli chcesz wreszcie
rozpocząć przygodę z programowaniem i nawiązać dialog ze swoim komputerem, ta publikacja
jest właśnie dla Ciebie! Różnorodne obliczenia, mniej lub bardziej skomplikowane, znane Ci z lekcji
matematyki lub nieznacznie wykraczające poza program nauczania, stanowią tutaj podstawę do
zdobywania informacji na temat programowania w wybranych językach.
Wybrane zadania zaprezentowane są w popularnych językach programowania: Pascal, C i C++.
Stosowane algorytmy wymagają także sięgnięcia po różne funkcje matematyczne, dostępne
standardowo w bibliotekach języków programowania oraz konstruowane na podstawie wzorów.
Zostań informatycznym poliglotą. Programuj każdego dnia!
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
© Helion 1991–2011
SpiS treści
Wstęp
rozdział 1. podstawowe pojęcia, czyli mały elementarz…
Co wiemy o liczbach?
Systemy zapisu liczb
Od problemu do programu… — słownik początkującego programisty
Kilka zdań o językach programowania
Pierwszy program — klasyczne przykłady w popularnych językach
Edycja, kompilacja i uruchomienie programu
6
9
9
16
21
27
32
36
rozdział 2. proste obliczenia
— pola i obwody figur geometrycznych
Programy o strukturze liniowej
Instrukcje warunkowe i sprawdzanie poprawności danych
Pętle, czyli powtarzanie sekwencji wykonywanych czynności
Porównania, operatory logiczne i budowanie warunków złożonych
Stosowanie wybranych funkcji matematycznych
i definiowanie własnych funkcji
40
40
49
52
59
70
rozdział 3. podejmowanie decyzji,
czyli nieco więcej o instrukcjach warunkowych
Różne przypadki w prostych równaniach
Algorytm rozwiązywania równania kwadratowego
Rozwiązywanie równań wyższych stopni
Wybór jednej z wielu opcji…
Dialog programu z użytkownikiem — dane tekstowe
75
75
79
85
98
106
Spis treści
rozdział 4. instrukcje iteracyjne bez tajemnic
Pętle o stałej liczbie powtórzeń — przykłady tablicowania funkcji
Pętle ze sprawdzaniem warunku na końcu
Pętla ze sprawdzaniem warunku na początku
Która pętla lepsza, czyli krótkie porównanie instrukcji
Przerywanie działania pętli
112
112
120
123
124
127
rozdział 5. Budujemy własne funkcje i procedury
Zmienne globalne i lokalne
Przekazywanie danych do procedur i funkcji, zwracanie wyników
Obliczanie potęg o wykładniku całkowitym
Konwersja jednostek miary kątów
Funkcje trygonometryczne i funkcje do nich odwrotne
To się jeszcze może przydać, czyli jak stworzyć własny moduł lub bibliotekę
131
131
132
142
145
151
156
rozdział 6. Funkcje i procedury rekurencyjne
Kilka funkcji znanych ze szkoły
Symbol Newtona i trójkąt Pascala
Algorytm Euklidesa — wersja rekurencyjna
Liczby Fibonacciego
Koniec świata i wieże Hanoi
Rekurencja zamiast iteracji…
163
163
168
170
172
173
174
rozdział 7. Liczby w matematyce i komputerze
Liczby naturalne i całkowite
Ułamki zwykłe — cztery podstawowe działania
Ułamki łańcuchowe
Liczby zmiennoprzecinkowe
178
178
187
196
199
Spis treści
rozdział 8. Strukturalne typy danych — tablice i rekordy
Działania na tekstach — łańcuchowy typ danych
Tablicowe typy danych — tablice jedno- i wielowymiarowe
Rekordy i struktury
Tablica struktur
208
208
217
223
232
rozdział 9. Liczby niewymierne
i ich przybliżenia dziesiętne
Pierwiastek drugiego stopnia z 2
Sposoby obliczania pierwiastków drugiego stopnia
Obliczanie pierwiastków trzeciego stopnia
Obliczanie pierwiastków wyższych stopni
Złoty podział odcinka, liczba φ i ciąg Fibonacciego
Rozwinięcie dziesiętne liczby pi
Podstawa logarytmu naturalnego — liczba e
236
236
245
247
251
252
258
265
rozdział 10. ciągi i szeregi liczbowe
Sumowanie wyrazów ciągu liczbowego
Rozwinięcie funkcji w szereg liczbowy — szeregi funkcyjne
268
268
276
rozdział 11. podstawowe operacje na plikach
Zapisywanie i odczytywanie plików tekstowych
Sformatowane dane liczbowe w plikach tekstowych
Zapisywanie danych liczbowych w plikach binarnych
Modyfikacja danych w pliku binarnym
287
287
295
298
305
rozdział 12. co dalej?
Bibliografia
Skorowidz
312
314
315
Zgłoś jeśli naruszono regulamin