Turbo_Pascal_Zadania_z_programowania_z_przykladowymi_rozwiazaniami_tpzada.pdf

(213 KB) Pobierz
Idź do
• Spis treści
• Przykładowy rozdział
Katalog książek
• Katalog online
• Zamów drukowany
katalog
Twój koszyk
• Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
• Zamów informacje
o nowościach
• Zamów cennik
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
Turbo Pascal. Zadania
z programowania
z przykładowymi
rozwiązaniami
Autor: Mirosław Kubiak
ISBN: 978-83-246-2942-8
Format: 140×208, stron: 128
Turbo Pascal w analizie konkretnych przykładów
• Proste operacje wejścia/wyjścia
• Tablice, iteracje oraz instrukcje warunkowe
• Programowanie obiektowe i pliki tekstowe
Turbo Pascal to wciąż popularny proceduralny język programowania, który doskonale nadaje się
do nauki programowania strukturalnego. Dobry programista, student lub nauczyciel informatyki,
a także każdy człowiek zainteresowany programowaniem powinien znać podstawy tego języka
i umieć rozwiązywać konkretne zadania. Podobnie zresztą powinien opanować najważniejsze
zagadnienia dotyczące programowania w językach Java i C++ – i stosować je w praktyce.
Trzyczęściowy zbiór, w którym zamieszczono te same lub bardzo zbliżone zadania wraz
z rozwiązaniami w każdym z wyżej wymienionych języków, pozwala sprawdzić i uzupełnić wiedzę
poprzez analizę podanego kodu.
Książka „Turbo Pascal. Zadania z programowania z przykładowymi rozwiązaniami” to jedna
z trzech części zbioru zadań programistycznych, zawierająca zadania w języku Turbo Pascal. Dzięki
ich analizie zrozumiesz, na czym polegają operacje wejścia/wyjścia, do czego można używać
instrukcji warunkowych oraz iteracji, jak wykorzystać tablice jedno ¬ i dwuwymiarowe. Nauczysz
się stosować elementy programowania obiektowego w tym języku oraz dowiesz się więcej
o plikach tekstowych. Taki układ książki ułatwi Ci przyswojenie sobie najważniejszych zagadnień
z Turbo Pascala w najlepszy możliwy sposób – na prostych, konkretnych przykładach.
• Proste operacje wejścia/wyjścia
• Instrukcje warunkowe i instrukcje wyboru
• Iteracje
• Tablice jedno- i dwuwymiarowe
• Programowanie obiektowe
• Rekurencja
• Pliki tekstowe
Praktycznie opanuj podstawy języka Turbo Pascal
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
© Helion 1991–2011
Spis tre ci
Od autora
Rozdziaï 1. Proste operacje wej cia-wyj cia
Instrukcje wyj cia
Instrukcje wej cia
5
7
7
8
Rozdziaï 2. Podejmujemy decyzje w programie
Rozdziaï 3. Iteracje
Rozdziaï 4. Tablice
Tablice jednowymiarowe
Tablice dwuwymiarowe
17
29
57
57
61
Rozdziaï 5. Podprogramy
Procedury
Funkcje
81
81
101
Rozdziaï 6. Programowanie obiektowe
Rozdziaï 7. Pliki tekstowe
105
117
1
Proste operacje
wej cia-wyj cia
W tym rozdziale zamieszczono proste zadania z przykïadowymi rozwiÈ-
zaniami ilustrujÈce, w jaki sposób komputer komunikuje siÚ z u yt-
kownikiem w jÚzyku Turbo Pascal.
Ka da aplikacja powinna posiadaÊ mo liwo Ê komunikowania siÚ
z u ytkownikiem. WykorzystujÈc prosty przykïad poka emy, w jaki
sposób program napisany w jÚzyku Turbo Pascal komunikuje siÚ z nim
poprzez standardowe operacje wej cia-wyj cia.
Instrukcje wyj cia
Do wyprowadzania danych na ekran sïu È dwie instrukcje (procedury
1
standardowe):
Writeln
i
Write
. Instrukcja
Writeln
powoduje wyprowa-
dzenie danych na ekran monitora i automatyczne przej cie kursora
do nowej linii. Jej ogólna postaÊ jest nastÚpujÈca:
Writeln(lista
argumentów);
gdzie
lista argumentów
mo e byÊ ciÈgiem znaków staïych, zmiennych
lub wyra eñ oddzielonych od siebie przecinkami.
1
WiÚcej informacji o procedurach znajdzie czytelnik w rozdziale 5.
8
Turbo Pascal. Zadania z programowania z przykïadowymi rozwiÈzaniami
Instrukcja
Write
umo liwia wyprowadzenie danych na ekran monito-
ra, nie powodujÈc automatycznego przej cia kursora do nowej linii.
Jej ogólna postaÊ to:
Write(lista
argumentów);
gdzie
lista argumentów
równie mo e byÊ ciÈgiem znaków staïych,
zmiennych lub wyra eñ oddzielonych za pomocÈ przecinków.
Instrukcje wyj cia
Writeln
i
Write
umo liwiajÈ przedstawienie liczb
w postaci sformatowanej, tj. z okre lonÈ liczbÈ miejsc przed i po krop-
ce dziesiÚtnej. Aby uzyskaÊ sformatowanÈ postaÊ liczby rzeczywistej,
nale y argument tych funkcji uzupeïniÊ o okre lenie szeroko ci pól
w nastÚpujÈcej postaci:
:
szeroko è pola: liczba miejsc po kropce
Zapis
Write(suma:6:2)
oznacza, e warto Ê zmiennej
suma
zostanie
wy wietlona w polu o szeroko ci sze ciu znaków z dwoma cyframi
po kropce.
Instrukcje wej cia
Do wprowadzania zmiennych do uruchomionego programu w Turbo
Pascalu sïu È dwie instrukcje (procedury standardowe):
Read
i
Readln
.
Instrukcja
Read
umo liwia wprowadzenie do uruchomionego pro-
gramu warto ci zmiennych z klawiatury, nie powodujÈc automa-
tycznego przej cia kursora do nowej linii. Jej ogólna postaÊ jest na-
stÚpujÈca:
Read(lista
argumentów);
gdzie
lista argumentów
mo e byÊ ciÈgiem znaków staïych, zmiennych
lub wyra eñ oddzielonych od siebie przecinkami.
Readln
równie jest instrukcjÈ umo liwiajÈcÈ wprowadzenie do uru-
chomionego programu warto ci zmiennych z klawiatury, powoduje
ona jednak (po wprowadzeniu danych) automatyczne przej cie kur-
sora do nowej linii. Jej ogólna postaÊ jest nastÚpujÈca:
Readln(lista
argumentów);
gdzie
lista argumentów
mo e byÊ ciÈgiem znaków staïych, zmiennych
lub wyra eñ oddzielonych od siebie przecinkami.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin