Serwis_Web_2_0_Od_pomyslu_do_realizacji_serwe2.pdf

(1080 KB) Pobierz
Serwis Web 2.0. Od
pomys³u do realizacji
Autorzy: Gottfried Vossen, Stephan Hagemann
T³umaczenie: Tomasz Walczak
ISBN: 978-83-246-1605-3
Tytu³ orygina³u:
Unleashing Web 2.0:
From Concepts to Creativity
Format: 170230, stron: 424
Wszystko, co powinieneœ wiedzieæ o Web 2.0
• Jak poznaæ, czy serwis jest zbudowany w nurcie Web 2.0?
• Jakie technologie stosowaæ?
• Jak wykorzystaæ sieæ WWW do zwiêkszenia dochodów?
„Web 2.0 – okreœlenie serwisów internetowych powsta³ych po 2001 roku, w których
dzia³aniu podstawow¹ rolê odgrywa treœæ generowana przez u¿ytkowników danego
serwisu. Ten termin zosta³ spopularyzowany dziêki firmie O'Reilly Media, która
w 2004 roku zorganizowa³a szereg konferencji poœwiêconych temu nowemu trendowi
internetowemu” – tak o Web 2.0 pisz¹ u¿ytkownicy serwisu Wikipedia, który niew¹tpliwie
sam tak¿e wpisuje siê w ten nurt. Dodatkowo serwisy tego typu charakteryzuj¹ siê
niezwyk³¹ interaktywnoœci¹, osi¹gniêt¹ dziêki wykorzystaniu technologii AJAX.
W ksi¹¿ce "Serwis Web 2.0. Od pomys³u do realizacji" przedstawiona zosta³a historia
sieci WWW oraz zasady funkcjonowania serwisów spo³ecznoœciowych i handlu elektro-
nicznego. Dziêki niej dowiesz siê wiêcej o technologiach takich, jak AJAX, RSS, Atom.
Stanie siê równie¿ dla Ciebie jasne, jak¹ rolê w tym wszystkim odgrywa XML. Podczas
lektury tej ksi¹¿ki zdobêdziesz wiedzê na temat najpopularniejszych platform, s³u¿¹cych
do rozwoju aplikacji internetowych, takich jak Ruby on Rails, OpenLaszlo czy AjaxTK.
Ponadto zyskasz wytyczne odnoœnie tego, jak skutecznie reklamowaæ siê w sieci.
• Historia sieci WWW
• Technologie wykorzystywane w sieci WWW
• Wykorzystanie jêzyka XML
• Zastosowania technologii AJAX
• Platformy przeznaczone do tworzenia rozwi¹zañ zgodnych z Web 2.0
• Reklama w sieci
• Handel elektroniczny
Korzystaj z potêgi Web 2.0!
Spis tre ci
Przedmowa
................................................................................................... 9
1.
Krótka historia sieci WWW
1.1.
1.1.1.
1.1.2.
1.1.3.
1.1.4.
1.1.5.
............................................................... 15
Nowy gatunek aplikacji — narodziny sieci WWW
.................................. 16
Pojawienie siÚ przeglÈdarek ................................................... 17
Wypïaszczanie wiata ............................................................ 22
Od odno ników do wyszukiwania ........................................... 25
Komercjalizacja internetu ..................................................... 38
Sieci P2P i bezpïatna wymiana plików ................................... 52
1.2.
OsiÈgniÚcia technologiczne w piguïce
.................................................. 56
1.2.1. Sieci IP ................................................................................ 58
1.2.2. HTML i XML ..................................................................... 61
1.2.3. Usïugi sieciowe i ródïa RSS ................................................. 66
1.3.
Zaanga owanie i wkïad u ytkowników — uspoïecznianie sieci WWW
..... 68
1.3.1. Blogi i wiki .......................................................................... 69
1.3.2. Sieci spoïeczno ciowe ............................................................ 78
1.4.
Èczenie strumieni — narodziny „Web 2.0”
......................................... 86
6 __________________________________________________________________________________
2.
PrzeglÈd strumienia technologicznego
.......................................... 91
2.1.
OsiÈgniÚcia w obszarze technologii sieciowych
.................................... 91
2.1.1.
2.1.2.
2.1.3.
2.1.4.
HTML ................................................................................ 93
XML ................................................................................... 99
CSS ................................................................................... 104
Technologie skryptowe ........................................................ 110
2.2.
Sieciowe zastosowania jÚzyka XML
................................................... 127
2.2.1. Usïugi sieciowe ................................................................... 127
2.2.2. Formaty ródeï internetowych ............................................. 141
2.3.
P2P
................................................................................................ 152
2.3.1. Sieci P2P do wymiany plików ............................................. 152
2.3.2. Inne zastosowania modelu P2P ........................................... 156
2.4.
Podsumowanie
................................................................................ 160
............................................. 163
3.
Techniki i technologie podstawowe
3.1.
Bogate aplikacje internetowe
............................................................ 164
3.1.1. Przykïadowe aplikacje RIA — programy do obsïugi
poczty elektronicznej .......................................................... 166
3.1.2. XMLHttpRequest — niezbÚdny skïadnik Ajaksa .................. 175
3.1.3. NastÚpne aplikacje RIA — programy biurowe i mapy ........... 185
3.2.
Interfejsy API, wywoïania WPC i aplikacje hybrydowe
......................... 192
3.2.1. Sytuacja w czasach Web 1.0 ................................................ 193
3.2.2. Rozpowszechnianie tre ci przy u yciu ródeï internetowych ...... 199
3.2.3. Aplikacje hybrydowe oparte na wywoïaniach WPC ................ 204
3.3.
Oznaczenia
..................................................................................... 216
3.3.1. Serwis Flickr i oznaczenia ................................................... 218
3.3.2. Zakïadki grupowe ............................................................... 230
3.3.3. Folksonomie ...................................................................... 236
3.4.
Podsumowanie
................................................................................ 238
........ 241
4.
Przykïadowe platformy do rozwoju aplikacji sieciowych
4.1.
4.2.
Metodologie rozwoju
........................................................................ 243
Platformy ajaksowe dziaïajÈce po stronie klienta
................................ 248
4.2.1. Platforma Kabuki Ajax Toolkit ........................................... 248
4.2.2. Tworzenie Zimletów przy u yciu platformy AjaxTK ............. 253
Spis tre ci
__________________________________________________________________________________ 7
4.3.
Platformy dziaïajÈce po stronie serwera
............................................ 260
4.3.1. Ruby on Rails .................................................................... 261
4.3.2. Tworzenie aplikacji sieciowej przy u yciu platformy Rails .... 263
4.4.
Platformy dla innych technologii rozwoju aplikacji RIA
........................ 271
4.4.1. Rozwój aplikacji RIA przy u yciu platformy OpenLaszlo ...... 272
4.4.2. Flash a Ajax ....................................................................... 277
4.5.
Podsumowanie
................................................................................ 280
............................... 283
5.
Oddziaïywanie sieci WWW nowej generacji
5.1.
5.1.1.
5.1.2.
5.1.3.
5.1.4.
5.1.5.
Modele biznesowe w internecie i sieci WWW
..................................... 284
Brokerzy i handlowcy pobierajÈcy prowizjÚ ........................... 285
Reklama ............................................................................ 287
Po rednicy informacyjni ..................................................... 291
Model spoïeczno ciowy i model subskrypcji .......................... 292
Podsumowanie ................................................................... 293
5.2.
5.3.
Wïasno Ê danych
............................................................................ 294
Oprogramowanie jako usïuga (SaaS)
................................................. 298
5.3.1. Spojrzenie w przeszïo Ê — model ASP ................................. 299
5.3.2. Usïugi z perspektywy dostawcy ............................................ 301
5.3.3. Dostosowywanie usïugi i spojrzenie na nie
z perspektywy klienta ......................................................... 307
5.4.
Socjalizacja i wspóïtworzenie tre ci
.................................................. 311
5.4.1.
5.4.2.
5.4.3.
5.4.4.
Wyszukiwanie spoïeczne ..................................................... 311
Spoïeczne aspekty oprogramowania ..................................... 316
Zmiany w internetowych sieciach spoïeczno ciowych ............ 319
Wykorzystanie w reklamach tre ci
generowanych przez u ytkowników ...................................... 321
5.4.5. Second Life ........................................................................ 322
5.5.
Podsumowanie
................................................................................ 325
6.
SieÊ semantyczna i Web 2.0
........................................................... 327
6.1.
Podstawy
........................................................................................ 329
6.1.1.
6.1.2.
6.1.3.
6.1.4.
Ponownie o wyszukiwaniu ................................................... 330
Integracja danych i informacji ............................................. 334
Podstawy sieci semantycznej ............................................... 336
Struktura sieci semantycznej ............................................... 339
Spis tre ci
8 __________________________________________________________________________________
6.2.
JÚzyki sieci semantycznej
................................................................. 342
6.2.1. JÚzyk RDF ......................................................................... 343
6.2.2. JÚzyk RDF Schema (RDFS) ................................................ 345
6.2.3. JÚzyk OWL ......................................................................... 352
6.3.
Ontologie
........................................................................................ 357
6.3.1. Wprowadzenie .................................................................... 358
6.3.2. Projektowanie ontologii ...................................................... 360
6.3.3. OntoMedia — oparty na ontologii system zarzÈdzania
zbiorami multimediów ........................................................ 370
6.4.
Od oznaczania do ontologii i z powrotem
............................................ 373
6.4.1. Mikroformaty ..................................................................... 376
6.4.2. Grupowe oznaczanie i folksonomie ...................................... 379
6.5.
Podsumowanie
................................................................................ 387
Literatura cytowana
................................................................................... 391
Skorowidz
................................................................................................. 399
Spis tre ci
Zgłoś jeśli naruszono regulamin