Jak_stac_sie_lepszym_programista_Przewodnik_jakpro.pdf

(802 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Becoming a Better Programmer
Tłumaczenie: Tomasz Walczak
ISBN: 978-83-283-0239-6
© 2015 Helion S.A.
Authorized Polish translation of the English edition of Becoming a Better Programmer,
ISBN 9781491905531 © 2015 Pete Goodliffe.
This translation is published and sold by permission of O’Reilly Media, Inc., which owns or controls all
rights to publish and sell the same.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane
z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie
ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji
zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/jakpro
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
Wprowadzenie ........................................................................................................................ 11
1. Troska o jako kodu ................................................................................................... 15
O w a ciwym podej ciu i nastawieniu do kodu
I ty.piszesz(kod); ...............................................................................19
2. Utrzymywanie pozorów ............................................................................................. 21
Prezentacja kodu — uk ad i nazwy
3. Pisz mniej kodu! ........................................................................................................... 31
Unikanie zb dnych wierszy kodu
4. Ulepszanie kodu przez jego usuwanie .......................................................................43
Identyfikowanie i usuwanie martwego kodu
5. Duch minionego kodu bazowego ............................................................................... 51
Jak si uczy na podstawie w asnego starszego kodu?
6. Odnajdowanie si w kodzie ........................................................................................ 59
Jak si porusza po nieznanym kodzie?
7. Po uszy w bagnie ......................................................................................................... 69
Jak radzi sobie z chaotycznym kodem?
8. Nie ignoruj tego b du! ................................................................................................ 77
Zalecane podej cie do obs ugi b dów
9. Oczekuj nieoczekiwanego ..........................................................................................83
O pisaniu niezawodnego kodu odpornego na wszelkie okoliczno ci
10. Polowanie na b dy ..................................................................................................... 87
Jak wyszukiwa i naprawia b dy?
7
Kup książkę
Poleć książkę
11. Czas na testy ................................................................................................................99
Testy wykonywane przez programistów: jednostkowe, integracyjne i systemowe
12. Radzenie sobie ze z o ono ci ..................................................................................113
Jak dobrze projektowa kod i unikn
zb dnej z o ono ci?
13. Historia dwóch systemów ......................................................................................... 123
Konsekwencje dobrych i z ych projektów
II Praktyka czyni mistrza ..................................................................137
14. Tworzenie oprogramowania to… ............................................................................. 139
Czym jest to ca e programowanie?
15. Zgodnie z regu ami gry .............................................................................................. 149
Ustalanie regu , wed ug ktorych funkcjonuje zespó programistyczny
16. Zachowaj prostot ..................................................................................................... 153
Twórz proste oprogramowanie
17. U yj g owy ................................................................................................................. 159
Programi ci mog i powinni u ywa g owy — nie b d g upi!
18. Nic nie jest niezmienne .............................................................................................. 163
aden kod nie jest wi ty, a wszystko si zmienia
19. Ponowne wykorzystanie kodu .................................................................................. 169
W a ciwe sposoby powtórnego wykorzystania kodu
20. Skuteczna kontrola wersji ......................................................................................... 175
Poprawna kontrola wersji
21. Jak umie ci pi k w bramce? .................................................................................... 187
Skuteczna wspó praca z dzia em kontroli jako ci
22. Ciekawy przypadek zamro onego kodu .................................................................. 199
Zamra anie kodu — czym jest i dlaczego jest niezb dne?
23. Prosz o wydanie .......................................................................................................207
Udost pnianie oprogramowania
III Sprawy osobiste ............................................................................ 215
24.
yj tak, aby kocha si uczy ..................................................................................... 217
Jak uczy si skutecznie?
25. Programi ci sterowani testami .................................................................................227
Programowanie jest jak prowadzenie samochodu — jak si tego nauczy i zda egzamin?
8
Spis tre ci
Kup książkę
Poleć książkę
26. Zagustuj w wyzwaniach ........................................................................................... 233
Stawianie sobie wyzwa , aby zachowa motywacj i rozwija umiej tno ci
27. Unikaj stagnacji ......................................................................................................... 239
Co mo esz zrobi , aby Twoje umiej tno ci programistyczne nie sta y si przestarza e?
28. Etyczny programista ..................................................................................................245
Kwestie etyczne w yciu programisty
29. Mi o do j zyków ..................................................................................................... 253
Poznaj wiele j zyków programowania i pokochaj te, których u ywasz
30. Postawa programisty ................................................................................................ 261
Dbanie o zdrowie programisty: postawa cia a, zm czenie oczu i morale
IV Doprowadzanie rzeczy do ko ca ................................................ 269
31. Pracuj m drzej, a nie ci ej ........................................................................................271
Skuteczna praca — unikanie zb dnych zada i rozwi zywanie w a ciwych problemów
32. Kiedy kod jest gotowy? ............................................................................................. 281
Zdefiniuj swoje zadania i ustal, kiedy uznasz je za wykonane
33. Tym razem na pewno b dzie dobrze… .....................................................................289
Zdejmij klapki z oczu — znajd najlepszy sposób rozwi zania problemu
V Kwestie mi dzyludzkie ................................................................ 295
34. Presja spo eczna ........................................................................................................ 297
Jak znale
si w zespole wietnych programistów i dobrze z nimi wspó pracowa ?
35. Liczy si my lenie ......................................................................................................303
Bycie odpowiedzialnym wp ywa pozytywnie na Ciebie i Twoj prac
36. Komunikuj si ! ...........................................................................................................309
Umiej tno ci komunikowania si dla programistów
37. Manifesty ................................................................................................................... 319
Manifesty w wiecie oprogramowania — czym s i do czego s u ?
38. Oda do kodu ...............................................................................................................325
Historia z mora em o nieumiej tnym zarz dzaniu oprogramowaniem
Epilog .................................................................................................................................... 329
Skorowidz ............................................................................................................................. 332
Spis tre ci
9
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin