Raspberry_Pi_Receptury_raspre.pdf

(1568 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Raspberry Pi Cookbook
Tłumaczenie: Konrad Matuk
ISBN: 978-83-246-9622-2
© 2014 Helion S.A.
Authorized Polish translation of the English edition of Raspberry Pi Cookbook, ISBN 9781449365226 ©
2014 Simon Monk.
This translation is published and sold by permission of O’Reilly Media, Inc., which owns or controls all
rights to publish and sell the same.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane
z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie
ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji
zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/raspre
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
Wst p ............................................................................................................................11
1. Pod czanie i konfiguracja .......................................................................................... 15
1.0. Wprowadzenie
1.1. Wybór modelu Raspberry Pi
1.2. Zamkni cie Raspberry Pi w obudowie
1.3. Wybór zasilacza
1.4. Wybór dystrybucji systemu operacyjnego
1.5. NOOBS — zapis na kart SD
1.6. R czny zapis karty SD (komputery Macintosh)
1.7. R czny zapis karty SD (system Windows)
1.8. R czny zapis karty SD (Linux)
1.9. Pod czanie urz dze zewn trznych do Raspberry Pi
1.10. Pod czanie monitora wyposa onego w interfejs DVI lub VGA
1.11. Korzystanie z telewizora lub monitora pod czonego
za po rednictwem z cza composite video
1.12. Korzystanie z ca ej pojemno ci karty SD
1.13. Zmiana rozmiaru obrazu wy wietlanego na monitorze
1.14. Maksymalizacja wydajno ci
1.15. Zmiana has a
1.16. Uruchamianie Raspberry Pi bezpo rednio w trybie graficznego
interfejsu u ytkownika
1.17. Wy czanie Raspberry Pi
1.18. Instalacja modu u kamery
15
15
17
18
19
20
22
23
25
26
27
28
29
30
32
34
35
36
37
2. Praca w sieci ................................................................................................................. 41
2.0. Wprowadzenie
2.1. czenie z sieci przewodow
2.2. Ustalanie w asnego adresu IP
2.3. czenie z sieci przewodow
41
41
43
44
3
Kup książkę
Poleć książkę
2.4. Zmiana nazwy, pod któr Raspberry Pi jest widoczne w sieci
2.5. Nawi zywanie po czenia z sieci bezprzewodow
2.6. Korzystanie z kabla konsolowego
2.7. Zdalne sterowanie Raspberry Pi za pomoc protoko u SSH
2.8. Sterowanie Raspberry Pi za pomoc VNC
2.9. Udost pnianie plików w sieci komputerów Macintosh
2.10. Udost pnianie ekranu Raspberry Pi na komputerze Macintosh
2.11. U ywanie Raspberry Pi jako magazynu NAS
2.12. Drukowanie sieciowe
45
46
48
50
51
52
54
56
59
3. System operacyjny ....................................................................................................... 61
3.0. Wprowadzenie
3.1. Przenoszenie plików w interfejsie graficznym
3.2. Uruchamianie sesji Terminala
3.3. Przegl danie plików i folderów za pomoc Terminala
3.4. Kopiowanie plików i folderów
3.5. Zmiana nazwy pliku lub folderu
3.6. Edycja pliku
3.7. Ogl danie zawarto ci pliku
3.8. Tworzenie plików bez u ycia edytora
3.9. Tworzenie katalogów
3.10. Kasowanie plików i katalogów
3.11. Wykonywanie zada z uprawnieniami administratora
3.12. Co oznaczaj atrybuty plików?
3.13. Modyfikacja atrybutów plików
3.14. Zmiana w a ciciela pliku
3.15. Wykonywanie zrzutów ekranu
3.16. Instalacja oprogramowania za pomoc polecenia apt-get
3.17. Usuwanie zainstalowanego oprogramowania za pomoc polecenia apt-get
3.18. Pobieranie plików za pomoc wiersza polece
3.19. Pobieranie kodu ród owego za pomoc polecenia git
3.20. Automatyczne uruchamianie programu lub skryptu podczas startu Raspberry Pi
3.21. Automatyczne uruchamianie programu lub skryptu w regularnych odst pach czasu
3.22. Wyszukiwanie
3.23. Korzystanie z historii wiersza polece
3.24. Monitorowanie aktywno ci procesora
3.25. Obs uga archiwów
3.26. Wy wietlanie listy pod czonych urz dze USB
3.27. Zapisywanie w pliku komunikatów wy wietlanych w wierszu polece
3.28. Obs uga archiwów
3.29. Korzystanie z potoków
61
61
63
64
66
67
68
70
71
71
72
73
74
75
76
77
78
79
79
80
81
83
84
85
86
88
89
89
90
90
4
Spis tre ci
Kup książkę
Poleć książkę
3.30. Ukrywanie danych wyj ciowych wy wietlanych w oknie Terminala
3.31. Uruchamianie programów w tle
3.32. Tworzenie aliasów polece
3.33. Ustawianie daty i godziny
3.34. Ustalanie ilo ci wolnego miejsca na karcie pami ci
91
92
93
93
94
4. Oprogramowanie ........................................................................................................95
4.0. Wprowadzenie
4.1. Tworzenie multimedialnego centrum rozrywki
4.2. Instalowanie oprogramowania biurowego
4.3. Instalowanie innych przegl darek internetowych
4.4. Korzystanie z Pi Store
4.5. Uruchamianie serwera kamery internetowej
4.6. Uruchamianie emulatora klasycznej konsoli do gier
4.7. Uruchamianie gry Minecraft
4.8. Uruchamianie gry Open Arena
4.9. Raspberry Pi jako nadajnik radiowy
4.10. Uruchamianie edytora grafiki GIMP
4.11. Radio internetowe
95
95
98
99
101
102
104
105
106
107
109
110
5. Podstawy Pythona ......................................................................................................113
5.0. Wprowadzenie
5.1. Wybór pomi dzy Pythonem 2 a 3
5.2. Pisanie aplikacji Pythona za pomoc IDLE
5.3. Korzystanie z konsoli Pythona
5.4. Uruchamianie programów napisanych w Pythonie za pomoc Terminala
5.5. Zmienne
5.6. Wy wietlanie danych generowanych przez program
5.7. Wczytywanie danych wprowadzonych przez u ytkownika
5.8. Dzia ania arytmetyczne
5.9. Tworzenie a cuchów
5.10. Scalanie ( czenie) a cuchów
5.11. Konwersja liczb na a cuchy
5.12. Konwersja a cuchów na liczby
5.13. Ustalanie d ugo ci a cucha
5.14. Ustalanie pozycji a cucha w a cuchu
5.15. Wydobywanie fragmentu a cucha
5.16. Zast powanie fragmentu a cucha innym a cuchem
5.17. Zamiana znaków a cucha na wielkie lub ma e litery
5.18. Uruchamianie polece po spe nieniu okre lonych warunków
5.19. Porównywanie warto ci
5.20. Operatory logiczne
Spis tre ci
113
113
114
116
117
117
118
119
119
120
121
122
122
123
124
124
125
126
127
128
129
5
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin