Adobe_Premiere_6_cwiczenia_praktyczne_cwapr6.pdf

(495 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TRE CI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
Adobe Premiere 6.
Æwiczenia praktyczne
Autor: Maciej Gdula
ISBN: 83-7197-965-7
Format: B5, stron: 140
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Masz kamerê cyfrow¹, a jednak Twoim filmom czego brakuje? Chcesz profesjonalnie
je zmontowaæ, dodaæ efekty i ud wiêkowiæ? Poznaj Adobe Premiere 6, jeden
z najlepszych programów do nieliniowej edycji cyfrowego materia³u wideo. Choæ jest to
program profesjonalny, ksi¹¿ka, któr¹ trzymasz w rêku, przeznaczona jest tak¿e dla
amatorów, którzy chc¹ zg³êbiæ jego niesamowite mo¿liwo ci. Dziêki serii æwiczeñ krok
po kroku poznasz arkana komputerowej obróbki filmów wideo.
Ogl¹danie dobrze zmontowanych filmów dostarcza o wiele wiêcej rado ci ni¿ ogl¹danie
surowego materia³u. Wytnij d³u¿yzny, dodaj efekty, pochwal siê przed znajomymi!
W ksi¹¿ce przedstawiono:
Podstawowe informacje o obróbce wideo
Konfigurowanie Adobe Premiere
Import i przechwytywanie obrazu
Podstawy monta¿u wideo
Dodawanie efektów i przej æ
Dodawanie tytu³ów
Podk³adanie d wiêku
Zaawansowan¹ edycjê
Eksport zmontowanych materia³ów i sposób ich publikacji w Internecie
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWO CIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Spis treści
Wstęp ......................................................................................................................................................5
Rozdział 1. Kilka podstawowych wiadomości ............................................................................................7
Podstawowe wiadomości o edycji wideo......................................................................7
Podstawowe pojęcia ................................................................................................................. 7
Edycja online i offline.............................................................................................................. 8
Ście ki edycyjne ...................................................................................................................... 9
Przebieg typowego procesu edycyjnego ................................................................................ 10
Sprzęt...........................................................................................................................11
Rozdział 2. Parametry projektu i preferencje programu ...................................................................13
Wybór sposobu edycji.................................................................................................13
Definiowanie parametrów projektu.............................................................................14
Definiowanie preferencji programu ............................................................................23
Rozdział 3. Import materiałów źródłowych i zarządzanie nimi............................................................27
Proces importu.............................................................................................................27
Import klipów wideo .............................................................................................................. 27
Import plików dźwiękowych ................................................................................................. 30
Import obrazów nieruchomych .............................................................................................. 31
Zarządzanie składnikami projektu ..............................................................................36
Rozdział 4. Przechwytywanie klipów wideo .............................................................................................41
Sprzęt...........................................................................................................................41
Połączenie urządzeń ....................................................................................................42
Przygotowanie do przechwytywania...........................................................................42
Przechwytywanie ........................................................................................................45
Rozdział 5. Podstawowe operacje edycyjne........................................................................................... 49
Okno Timeline.............................................................................................................49
Okno Monitor ..............................................................................................................53
Umieszczanie klipów na ście kach .............................................................................55
4
Adobe Premiere 6. Ćwiczenia praktyczne
Rozdział 6. Przejścia .............................................................................................................................................65
Paleta Transitions ........................................................................................................65
Umieszczanie przejść w montowanym materiale ......................................................67
Rozdział 7. Efekty wideo.......................................................................................................................................73
Palety Video Effects i Effect Controls ........................................................................74
Nakładanie efektów na klipy.......................................................................................75
Animowanie efektów ..................................................................................................80
Rozdział 8. Nakładanie tytułów i klipów....................................................................................................85
Tworzenie i nakładanie tytułów ..................................................................................85
Rozdział 9. Podstawowe zasady pracy z dźwiękiem...........................................................................101
Ście ki dźwiękowe....................................................................................................101
Klipy dźwiękowe.......................................................................................................102
Paleta Audio Mixer ...................................................................................................107
Modyfikacje kanałów dźwięku stereo.......................................................................109
Klipy wideo z dźwiękiem..........................................................................................109
Efekty dźwiękowe .....................................................................................................111
Rozdział 10. Zaawansowane operacje edycyjne....................................................................................113
Tworzenie składników projektu ................................................................................113
Edycja klipów wideo.................................................................................................115
Wirtualne klipy..........................................................................................................121
Rozdział 11. Eksport............................................................................................................................................... 123
Eksport całego materiału...........................................................................................123
Eksport pojedynczego klipu ......................................................................................127
Eksport pojedynczej klatki ........................................................................................128
Eksport ście ki dźwiękowej ......................................................................................129
Dodatek A Przegląd przejść z palety Transitions................................................................................131
8.
Nakładanie
tytułów i klipów
Rozdział
Po lekturze poprzedniego rozdziału wiesz, jak przypisywać do klipów ró ne efekty. Istnieje
jednak jeszcze inny rodzaj efektów, które mo na uzyskać w Adobe Premiere. Efekty te
opierają się na mo liwości sterowania przezroczystością, wielkością i poło eniem klipu
w kadrze. Dzięki tym mo liwościom mo esz tworzyć efekty typu „kadr w kadrze” i „po-
dzielony ekran” lub efekty przenikania klipów. Mo esz te , co w wielu przypadkach jest
niezbędne, nakładać na klip napisy i elementy graficzne, na przykład logo. W czasie lektury
tego rozdziału poznasz podstawowe zasady tworzenia takich efektów.
Tworzenie i nakładanie tytułów
Pierwszym zagadnieniem, jakie omówimy, jest tworzenie tytułów. Adobe Premiere posiada
wbudowane narzędzie, przeznaczone do tworzenia napisów i prostych elementów graficz-
nych, noszące nazwę
Title
(rysunek 8.1).
Jak widać na rysunku, okno
Title
przypomina wyglądem prosty edytor graficzny. W oknie
tym znajduje się paleta narzędziowa, próbki kolorów i obszar roboczy.
Narzędzia do tworzenia kształtów geometrycznych umo liwiają tworzenie zarówno figur
wypełnionych, jak i niewypełnionych. Rodzaj tworzonego kształtu określa się poprzez
kliknięcie odpowiedniej połowy ikony narzędzia. Kliknięcie lewej połowy narzędzia
umo liwia tworzenie kształtów niewypełnionych, a kliknięcie prawej — kształtów wy-
pełnionych.
86
Rysunek 8.1.
Okno Title
Adobe Premiere 6. Ćwiczenia praktyczne
Zaznaczenie opcji
Draft
powoduje włączenie uproszczonego trybu wyświetlania edyto-
wanych obiektów, co w przypadku skomplikowanych plansz tytułowych mo e znacznie
przyspieszyć pracę programu.
Suwak, znajdujący się pod polem
Draft,
pozwala na regulowanie grubości linii i konturów
tworzonych obiektów.
Pod ikonami narzędzi znajdują się próbki kolorów. Pierwsza z nich określa kolor obiektu,
druga — kolor cienia. Kliknięcie ka dej z nich powoduje otwarcie okna dialogowego
Color Picker,
umo liwiającego wybór koloru.
Kolejne próbki koloru pozwalają określić kolory wypełnienia gradientowego (czyli ta-
kiego, w którym jeden kolor stopniowo przechodzi w inny). Lewa próbka określa kolor
początkowy gradientu, a prawa — kolor końcowy. Znajdujące się nad próbkami ikony
w kształcie trójkątów umo liwiają określenie przezroczystości — kolejno koloru począt-
kowego gradientu, całego wypełnienia i koloru końcowego gradientu.
Pod próbkami koloru gradientu znajduje się kwadrat, wokół którego umieszczone są trójkątne
ikony. Umo liwiają one określenie orientacji gradientu. Kliknięcie jednej z nich powoduje
nadanie wypełnieniu gradientowemu takiej orientacji, aby poło enie początkowego koloru
gradientu odpowiadało poło eniu ikony względem kwadratowego pola.
Ostatnie pole w palecie narzędziowej pozwala określić pozycję cienia względem obiektu.
Zacznijmy od stworzenia prostego napisu.
Ćwiczenie 8.1.
Rozpocznij edycję planszy tytułowej.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin