Strona_docelowa_Optymalizacja_testy_konwersja_strdoc.pdf

(940 KB) Pobierz
Strona docelowa.
Optymalizacja, testy,
konwersja
Autor: Tim Ash
ISBN: 978-83-246-2102-6
Tytu³ orygina³u:
Landing Page Optimization:
The Definitive Guide to Testing
and Tuning for Conversions
Format: 180x235, stron: 416
Poznaj metody optymalizacyjne i zwiêksz swoje zyski
Jakie elementy na stronie s¹ najwa¿niejsze?
Jak klienci podejmuj¹ decyzje?
Jak opracowaæ skuteczny plan optymalizacji?
Optymalizacja stron docelowych staje siê obecnie najpotê¿niejsz¹ metod¹ zwiêkszania
zysków. Siêgaj¹ po ni¹ specjaliœci, chc¹cy zbudowaæ sta³¹ przewagê konkurencyjn¹.
Istotna jest nie tylko optymalizacja treœci zawartej na stronie (powinna ona byæ czytelna
i przejrzysta), ale tak¿e struktura linków, nag³ówków i tagów. Jeœli chcesz zdobyæ
nowych klientów i zatrzymaæ dotychczasowych, powinieneœ sprawiæ, ¿eby Twoja strona
WWW by³a czytelna zarówno dla u¿ytkownika, jak i przegl¹darek.
Ksi¹¿ka „Strona docelowa. Optymalizacja, testy, konwersja” zawiera opis najlepszych
metod identyfikowania problemów ze stronami docelowymi oraz szczegó³owe
informacje dotycz¹ce zasad oceniania i wyboru tych elementów strony, które daj¹
najwiêksze szanse na zwiêkszenie skutecznoœci. Dziêki temu podrêcznikowi dowiesz
siê, jak wykorzystywaæ testy i metody optymalizacyjne, aby unikn¹æ pu³apek, które
mog¹ opóŸniæ lub nawet wstrzymaæ realizacjê Twojego planu zwiêkszania dochodów
z prowadzenia witryny internetowej.
Konwersja
Strony docelowe
Projektowanie zorientowane na u¿ytkownika
Proces decyzyjny
Identyfikacja problemów
Źród³a
ruchu na stronie
Najwa¿niejsze dzia³ania konwersyjne
Optymalizacja – aspekty praktyczne
Metody optymalizacyjne
Budowanie zespo³u i pozyskiwanie wsparcia
Opracowanie planu dzia³ania
Skoncentruj siê na kliencie, zoptymalizuj swoj¹ stronê i patrz, jak rosn¹ Twoje zyski!
Spis treści
Wprowadzenie ................................................................................................................ 19
Część I
Rozdział 1
Wprowadzenie ............................................................................. 23
Zagadnienia ogólne .............................................................................. 25
Kilka cennych chwil… ................................................................................................ 26
Trzy kluczowe czynniki w marketingu internetowym .................................................. 30
Akwizycja ...................................................................................................................................31
Konwersja ..................................................................................................................................38
Retencja .....................................................................................................................................46
13
SPIS TREŚCI
Mit konwersji doskonałej ............................................................................................. 48
Co jest nie tak na tym obrazku? .................................................................................. 50
Rozdział 2
Strony docelowe .................................................................................... 53
Rodzaje stron docelowych ............................................................................................. 54
Które elementy Twojej strony są najważniejsze? ........................................................... 56
Dla kogo została zaprojektowana Twoja strona docelowa? ............................................ 57
Na czym polega pożądane działanie konwersyjne? ........................................................ 58
Jaka jest wartość działania konwersyjnego w czasie? ..................................................... 61
Podnoszenie wartości wskaźnika konwersji a wyniki finansowe firmy ...........................................61
Rozdział 3
Zrozumieć swoich odbiorców ................................................................... 75
Empatia, czyli element kluczowy .................................................................................. 76
Od początku do końca ................................................................................................. 77
Dane demograficzne i segmentacja ............................................................................... 78
Statystyki strony .........................................................................................................................79
Zróżnicowanie
źródeł
ruchu generowanego na stronie .................................................................80
Style behawioralne ....................................................................................................... 84
Myers-Briggs ...............................................................................................................................85
Keirsey-Bates ..............................................................................................................................87
Model Platinum Rule ..................................................................................................................88
Projektowanie zorientowane na użytkownika ............................................................... 90
Testy użyteczności .......................................................................................................................90
Archetypy ...................................................................................................................................91
Role .............................................................................................................................................95
Zadania .......................................................................................................................................95
Macierz ........................................................................................................................ 96
Rozdział 4
Proces decyzyjny .................................................................................... 99
Proces decyzyjny — informacje ogólne ....................................................................... 100
Świadomość
(uwaga) .................................................................................................. 102
Bannery reklamowe ...................................................................................................................103
Wyskakujące okienka przy wejściu na stronę .............................................................................104
Wyskakujące okienka przy opuszczaniu strony ..........................................................................104
Świadomość
a strona główna .....................................................................................................105
Kluczowe czynniki w budowaniu
świadomości
..........................................................................108
Zainteresowanie ......................................................................................................... 109
Autoselekcja ..............................................................................................................................109
Identyfikacja potrzeby ...............................................................................................................110
Potrzeba ..................................................................................................................... 112
Czy masz to, czego szuka odwiedzający? ....................................................................................113
14
SPIS TREŚCI
Działanie .................................................................................................................... 122
Czy odwiedzający powinien pozyskać to, co go interesuje, właśnie od Ciebie? ............................122
Transakcja .................................................................................................................................131
Część II
Rozdział 5
Co i jak optymalizować ................................................................. 143
Dlaczego Twoja strona nie jest doskonała? ............................................. 145
Twoje dziecko jest brzydkie ........................................................................................ 146
Identyfikacja problemów ............................................................................................ 147
Analiza ról odwiedzających ........................................................................................................148
Statystyki WWW .....................................................................................................................150
Wyszukiwanie na stronie ...........................................................................................................160
Testy użyteczności .....................................................................................................................162
Analizy użyteczności ..................................................................................................................162
Wywiady zogniskowane ............................................................................................................163
Badania okulograficzne ..............................................................................................................163
Pracownicy zajmujący się obsługą klientów ...............................................................................164
Badania ankietowe ....................................................................................................................165
Fora i blogi ................................................................................................................................165
Oto Twój mózg .......................................................................................................... 166
Masz trzy mózgi ........................................................................................................................166
Uczenie się ................................................................................................................................169
Konwencje i ograniczenia ..........................................................................................................170
Podstawowe kwestie związane z użytecznością ........................................................... 171
Struktura informacji ..................................................................................................................172
Osiągalność informacji ...............................................................................................................172
Język .........................................................................................................................................175
Wygląd strony ..........................................................................................................................180
Rozdział 6
Wybór elementów do testowania .......................................................... 185
Informacje ogólne ....................................................................................................... 186
Zakres oddziaływania ................................................................................................................186
Uszczegółowienie ......................................................................................................................190
Zasięg .......................................................................................................................................193
Spójność ....................................................................................................................................193
Segmentacja odbiorców .............................................................................................................195
Trwałość ....................................................................................................................................196
Bagaż ........................................................................................................................................197
Wybór elementów do testowania ............................................................................... 198
Budowa strony ..........................................................................................................................198
Struktura informacji ..................................................................................................................199
Prezentacja treści .......................................................................................................................200
Rozkład akcentów .....................................................................................................................200
Optymalizacja przepływu odwiedzających przez szereg stron ...................................... 201
Systematyczność ........................................................................................................................202
Związki .....................................................................................................................................202
Elastyczność ..............................................................................................................................204
15
SPIS TREŚCI
Ponadczasowe motywy testowe .................................................................................. 205
Mniej znaczy więcej ...................................................................................................................205
Personalizacja ............................................................................................................................209
Testowanie oferty ......................................................................................................................210
Testy cenowe .............................................................................................................. 211
Metody jakościowe ....................................................................................................................211
Metody ilościowe .......................................................................................................................212
Rozdział 7
Optymalizacja — aspekty praktyczne ..................................................... 217
Zaciśnij zęby i brnij naprzód ....................................................................................... 218
Kłamstwa, bezczelne kłamstwa, statystyki ................................................................. 218
Ignorowanie części danych .........................................................................................................219
Niereprezentatywne próby ........................................................................................................219
Nadmierne uogólnianie .............................................................................................................222
Zwodnicze pytania ....................................................................................................................222
Fałszywa przyczynowość ............................................................................................................223
Punkt wyjścia ............................................................................................................. 224
Rachunek prawdopodobieństwa ................................................................................................224
Metody statystyczne ..................................................................................................................230
Statystyka stosowana .................................................................................................................231
Czy znalazłem coś lepszego? ....................................................................................... 232
Jak duża pewność jest mi potrzebna? .......................................................................... 234
Zebranie niewystarczającej ilości danych ....................................................................................234
Czy „ważne” oznacza to samo co „statystycznie istotne”? ...........................................................237
Zrozumieć uzyskane wyniki .......................................................................................................237
O ile lepsza jest ta strona? .......................................................................................... 238
Jak długo powinien trwać test? .................................................................................. 241
Przepustowość danych ...............................................................................................................241
Wartość znalezionych usprawnień .............................................................................................242
Zakres prowadzonego testu .......................................................................................................243
Współzależność zmiennych ........................................................................................ 244
Rozdział 8
Metody optymalizacyjne ...................................................................... 249
Wprowadzenie do optymalizacji ................................................................................. 250
Zmienne wejściowe i wyjściowe .................................................................................................250
Zmienna ....................................................................................................................................250
Wartość ....................................................................................................................................251
Współczynnik rozgałęzienia .......................................................................................................252
Układ ........................................................................................................................................252
Zakres przestrzeni wyszukiwania ...............................................................................................253
Budowa testu ............................................................................................................................253
16
SPIS TREŚCI
Kwestie ogólne ........................................................................................................... 255
Pomiary i obliczenia ..................................................................................................................256
Zmiany w składzie odwiedzających ............................................................................................262
Zmiany technologiczne ..............................................................................................................267
Uwagi ogólne ............................................................................................................. 268
Testy A/B ................................................................................................................... 269
Zalety testu A/B ........................................................................................................................269
Wady testu A/B ........................................................................................................................270
Testy wieloczynnikowe ............................................................................................... 272
Gromadzenie danych .................................................................................................................273
Analiza danych ..........................................................................................................................274
Parametryczne cząstkowe testy czynnikowe ...............................................................................278
Parametryczne kompletne testy czynnikowe ..............................................................................290
Nieparametryczne kompletne testy czynnikowe ........................................................................293
Część III
Rozdział 9
Do dzieła! .................................................................................... 297
Budowanie zespołu i pozyskiwanie wsparcia ......................................... 299
Krąg podejrzanych ..................................................................................................... 300
Doświadczenie użytkownika ......................................................................................................302
Menedżer produktu ...................................................................................................................304
Administrator strony .................................................................................................................305
Administrator systemu ..............................................................................................................306
Grafik .......................................................................................................................................307
Copywriter ................................................................................................................................308
Menedżer do spraw marketingu ................................................................................................309
Programista ...............................................................................................................................310
Kontroler jakości .......................................................................................................................311
Zgłoś jeśli naruszono regulamin