Adobe_Photoshop_CS5_CS5_PL_Oficjalny_podrecznik_pcs5op.pdf

(3070 KB) Pobierz
Idź do
• Spis treści
• Przykładowy rozdział
• Skorowidz
Katalog książek
• Katalog online
• Zamów drukowany
katalog
Twój koszyk
• Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
• Zamów informacje
o nowościach
• Zamów cennik
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
Adobe Photoshop CS5/
CS5 PL. Oficjalny podręcznik
Autor:
Adobe Creative Team
Tłumaczenie: Zbigniew Waśko
ISBN: 978-83-246-2905-3
Tytuł oryginału:
Adobe Photoshop CS5 Classroom in a Book
Format: B5, stron: 392
Magia cyfrowych rozwiązań
• Jak poprawiać i doskonalić fotografie cyfrowe?
• Jak przygotowywać pliki na potrzeby stron WWW?
• Jak manipulować obrazami w 3D?
Program Adobe Photoshop CS5 jest bez wątpienia jednym z najlepszych programów służących do
twórczego przetwarzania obrazów cyfrowych. Najnowsza wersja w jeszcze większym stopniu
umożliwia kreowanie obrazów widzianych oczami wyobraźni. Poznaj najbardziej efektywne metody
zarządzania zdjęciami i prezentowania ich, jak również optymalizowania pod kątem zastosowań
internetowych. Swoją wiedzą i doświadczeniem w tej dziedzinie dzielą się z Tobą najwybitniejsi
znawcy tego programu.
Książka „Adobe Photoshop CS5/CS5 PL. Oficjalny podręcznik” zawiera szczegółowe lekcje,
w których prezentowane są podstawowe funkcje programu. W każdej z tych lekcji autorzy dzielą
się praktycznymi wskazówkami i demonstrują mnóstwo użytecznych technik, pozostawiając
czytelnikowi sporo miejsca na własne eksperymenty i odkrywanie możliwości aplikacji. Dzięki
temu podręcznikowi nauczysz się korygować i ulepszać cyfrowe zdjęcia, tworzyć kompozycje,
przekształcać i deformować obrazy, a także przygotowywać je do druku. Za pomocą nowego
narzędzia Mixer Brush (Pędzel mieszający) utworzysz artystyczne tekstury i nauczysz się mieszać
nakładane kolory z już istniejącymi.
• Podstawowa korekta fotografii
• Zaawansowane techniki pracy z warstwami
• Zaznaczenia i narzędzia do ich tworzenia
• Komponowanie zaawansowane
• Malowanie pędzlem mieszającym
• Grafika trójwymiarowa
• Praca z maskami i kanałami
• Techniki rysunku wektorowego
• Projekty typograficzne
Wykorzystaj najnowsze funkcje programu i pokaż, na co Cię stać
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
© Helion 1991–2011
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE
do
ro
11
zp
ow
sz
ec
hn
ian
ia
wy
³¹czn
ie
z ksi¹
¿k¹
„Adobe
Photo
shop
CS
5/C
S5
PL
.
Of
ic
O książce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
ja
ln
y
po
drê
ny
mo
ADOBE PHOTOSHOP
CS5 /CS5 PL
zo
®
®
rekla
Co nowego w tym wydaniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Photoshop Extended . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Wymagania wstępne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Instalacja programu Adobe Photoshop . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Uruchamianie programu Adobe Photoshop . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Kopiowanie plików do ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Przywracanie ustawień domyślnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Dodatkowe źródła informacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Certy katy rmy Adobe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
cz
ac
ni
k”
ezn
ISB
prz
N:
wy
978
-83-2
46-29
CD-ROM
05-3
nia
nie
zabron
ione.
1
ZAPOZNANIE SIĘ Z OBSZAREM ROBOCZYM
4
SPIS TREŚCI
Wszelkie
prawa
zas
trz
e¿o
ne
.K
op
io
w
a
nie
ir
OFICJALNY
PODRÊCZNIK
oz
po
ws
ze
ch
20
Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Rozpoczynanie pracy w programie Adobe Photoshop . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Korzystanie z narzędzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Korzystanie z paska opcji i paneli. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Cofanie wykonanych operacji w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
Dostosowanie przestrzeni roboczej do własnych potrzeb i upodobań . . . . . . . 44
Korzystanie z pomocy Photoshopa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
Sprawdzanie aktualizacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
Zawartość panelu narzędziowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
2
pOdSTaWOWa KOreKTa fOTOgrafii
56
Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
Strategia retuszu  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
Rozdzielczość i wymiary obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Poprawianie kolorystyki obrazu w Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
Prostowanie i kadrowanie obrazu w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Zastępowanie kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
Dopasowanie nasycenia za pomocą narzędzia Sponge (Gąbka) . . . . . . . . . . . . . 66
Retuszowanie za pomocą narzędzia Clone Stamp (Stempel)  . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Korzystanie z narzędzia Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący) . . 69
Stosowanie wypełnień uwzględniających zawartość obrazu  . . . . . . . . . . . . . . . . 70
Stosowanie filtra Unsharp Mask (Maska wyostrzająca)  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
Zapisywanie obrazu na potrzeby druku czterokolorowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
Pytania kontrolne  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
3
zaznaCzenia
76
Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
Zaznaczenia i narzędzia do ich tworzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
Stosowanie narzędzia Quick Selection (Szybkie zaznaczanie) . . . . . . . . . . . . . . . . 79
Przesuwanie zaznaczonego obszaru  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
Manipulowanie zaznaczeniami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Zaznaczanie za pomocą narzędzia Magic Wand (Różdżka) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
Zaznaczanie za pomocą narzędzi typu Lasso  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
Obracanie zaznaczenia  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
Zaznaczanie za pomocą narzędzia Magnetic Lasso (Lasso magnetyczne) . . . . 92
Kadrowanie obrazu i usuwanie zaznaczonego fragmentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
Poprawianie krawędzi zaznaczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Pytania kontrolne  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
AdobE  PhoToShoP  CS5/CS5  PL.  ofICjALny  PodRęCznIk 
5
4
pOdSTaWOWe infOrMaCJe O WarSTWaCH
104
Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
O warstwach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
Panel Layers (Warstwy) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
Zmiana kolejności warstw  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112
Nakładanie gradientu na warstwę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .120
Stosowanie stylów warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
Spłaszczanie i zapisywanie obrazu  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
Pytania kontrolne  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
5
pOpraWianie i dOSKOnaLenie fOTOgrafii CyfrOWyCH
132
Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132
Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
Wewnętrzny format aparatu (RAW) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
Przetwarzanie plików w Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
Łączenie różnych ekspozycji i zaawansowana korekta kolorów . . . . . . . . . . . . . 149
Poprawianie fotografii cyfrowych w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159
Korygowanie zniekształceń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
Powiększanie głębi ostrości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
Pytania kontrolne  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
6
MaSKi i KanaŁy
170
Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .170
Praca z maskami i kanałami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172
Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172
Tworzenie maski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173
Poprawianie maski  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
Tworzenie szybkiej maski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .178
Manipulowanie obrazem za pomocą funkcji Puppet Warp 
(Wypaczenie marionetkowe)  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181
Praca z kanałami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182
Pytania kontrolne  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189
6
SPIS  TREŚCI
Zgłoś jeśli naruszono regulamin