Perl_Skrypty_perlsk.pdf

(293 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TREœCI
Perl. Skrypty
Autor: Steve Oualline
T³umaczenie: Rafa³ Joñca
ISBN: 83-246-0623-8
Tytu³ orygina³u:
Wicked Cool Perl Scripts
Format: B5, stron: 344
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Zaprzêgnij Perl do nietypowych zadañ
• Zarz¹dzanie witryn¹ WWW
• Administrowanie systemem Linux
• Przetwarzanie grafiki
Chyba ka¿dy programista aplikacji internetowych s³ysza³ o Perlu lub choæ raz z niego
korzysta³. Ten niezwykle popularny jêzyk stosowany jest przede wszystkich do
tworzenia skryptów CGI bêd¹cych podstaw¹ dynamicznych witryn WWW. Mimo
konkurencji ze strony innych jêzyków skryptowych, jêzyk ten nadal œwiêci triumfy,
a grono jego u¿ytkowników, skupionych wokó³ witryny CPAN, stale siê powiêksza.
Perl wykorzystywany jest do ró¿nych zadañ, takich jak przetwarzanie plików
tekstowych, pobieranie informacji z baz danych, automatyzowanie czynnoœci
zwi¹zanych z publikowaniem treœci w witrynach WWW i wiele innych. Jednak
nieliczni programiœci pisz¹cy w Perlu wiedz¹, ¿e jêzyk ten mo¿na wykorzystaæ
równie¿ w mniej „typowy” sposób.
W ksi¹¿ce „Perl. Skrypty” znajdziesz przyk³ady takich zastosowañ. Dowiesz siê,
jak u¿yæ Perla do zadañ, do których zwykle wykorzystuje siê inne technologie.
Poznasz sposoby badania spójnoœci witryny WWW, wykrywania ataków hakerskich na
serwer i wyszukiwania b³êdów w skryptach CGI. Nauczysz siê wykonywaæ za pomoc¹
Perla zadania administratora systemów Unix/Linux, pobieraæ dane z innych serwerów,
przetwarzaæ obrazy i cyfrowe mapy. Zobaczysz tak¿e, w jaki sposób mo¿na
wykorzystaæ ten jêzyk do tworzenia narzêdzi wspomagaj¹cych pracê programisty,
nawet takiego, który pisze w innych jêzykach programowania.
• Œledzenie zmian w plikach
• Wykrywanie plików, do których w witrynie WWW nie prowadz¹ ¿adne ³¹cza
• Detekcja w³amañ na serwer
• Usuwanie b³êdów ze skryptów CGI
• Pobieranie kursów gie³dowych
• Zarz¹dzanie u¿ytkownikami w systemie Unix/Linux
• Kontrolowanie procesów w systemie
• Tworzenie internetowych galerii zdjêæ
• Narzêdzia dla programistów
• Pobieranie map z sieci
• Obs³uga wyra¿eñ regularnych
U³atw sobie ¿ycie i utwórz proste narzêdzie rozwi¹zuj¹ce nawet najtrudniejsze problemy
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOœCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WPROWADZENIE ........................................................................................ 7
1
NARZĘDZIA OGÓLNEGO STOSOWANIA .................................................. 11
Skrypt 1. Automatyczna pomoc .............................................................................................12
Skrypt 2. Znajdowanie duplikatów .........................................................................................13
Skrypt 3. Sprawdzanie zmian plików .....................................................................................18
Skrypt 4. Przypominacz .........................................................................................................22
Skrypt 5. Przelicznik walut .....................................................................................................27
2
ZARZĄDZANIE WITRYNĄ WWW ............................................................. 31
Skrypt 6. Sprawdzanie łączy witryny ......................................................................................32
Skrypt 7. Znajdowanie osieroconych plików .........................................................................41
Skrypt 8. Wykrywanie prób włamania ...................................................................................45
Skrypt 9. Blokowanie włamywaczy ........................................................................................50
3
DEBUGOWANIE SKRYPTÓW CGI .............................................................. 57
Skrypt 10. Witaj świecie .........................................................................................................58
Skrypt 11. Wyświetlenie dziennika błędów ...........................................................................59
Skrypt 12. Wyświetlanie informacji testowych ........................................................................62
Skrypt 13. Interaktywne debugowanie programu CGI ..........................................................66
4
PROGRAMY CGI ........................................................................................ 69
Skrypt 14. Generator losowych dowcipów ...........................................................................70
Skrypt 15. Licznik odwiedzin .................................................................................................73
Skrypt 16. Księga gości ...........................................................................................................76
Skrypt 17. Formularz zgłaszania erraty ..................................................................................82
5
WYDOBYWANIE DANYCH Z INTERNETU .................................................91
Skrypt 18. Pobieranie notowań akcji ..................................................................................... 92
Skrypt 19. Pobieranie komiksów ........................................................................................... 95
6
ADMINISTRACJA SYSTEMEM UNIX ........................................................107
Skrypt 20. Poprawianie błędnych nazw plików ...................................................................... 107
Skrypt 21. Zmiana nazw wielu plików ................................................................................. 111
Skrypt 22. Sprawdzanie dowiązań symbolicznych ............................................................... 114
Skrypt 23. Alarmowanie o braku miejsca na dysku twardym .............................................. 116
Skrypt 24. Dodanie nowego użytkownika ........................................................................... 118
Skrypt 25. Zablokowanie użytkownika ............................................................................... 124
Skrypt 26. Usunięcie użytkownika ....................................................................................... 128
Skrypt 27. Zabicie zablokowanego procesu ........................................................................ 131
7
NARZĘDZIA ZWIĄZANE Z OBRAZAMI ..................................................137
Skrypt 28. Informacje o zdjęciach ........................................................................................ 138
Skrypt 29. Tworzenie miniaturek ........................................................................................ 140
Skrypt 30. Galeria zdjęć ....................................................................................................... 144
Skrypt 31. Tworzenie kartek pocztowych .......................................................................... 156
8
GRY I NARZĘDZIA WSPOMAGAJĄCE NAUKĘ ........................................175
Skrypt 32. Zgadnij liczbę ..................................................................................................... 176
Skrypt 33. Nauka słówek ..................................................................................................... 177
Skrypt 34. Quiz bazujący na stronach WWW ..................................................................... 182
Skrypt 35. Nauka liter .......................................................................................................... 194
9
NARZĘDZIA PROGRAMISTYCZNE ..........................................................209
Skrypt 36. Generator kodu .................................................................................................. 210
Skrypt 37. Znajdowanie nieużywanego kodu ...................................................................... 212
Skrypt 38. Wykrywanie rodzaju końca wiersza ..................................................................... 216
Skrypt 39. Konwerter znaków końca wiersza ..................................................................... 219
10
MAPY ......................................................................................................223
Skrypt 40. Pobieranie map .................................................................................................. 224
Skrypt 41. Generator map ................................................................................................... 237
Skrypt 42. Znajdowanie miejsc ............................................................................................ 257
Skrypt 43. Zdobywanie Wielkiego Kanionu ........................................................................ 270
4
Spis treści
11
GRAF WYRAŻENIA REGULARNEGO ....................................................... 273
Skrypt 44. Analizator wyrażeń regularnych .........................................................................274
Skrypt 45. Opracowanie grafu .............................................................................................278
Skrypt 46. Rysowanie obrazu ...............................................................................................299
Skrypt 47. Graf wyrażenia regularnego ................................................................................318
SKOROWIDZ ........................................................................................... 337
Spis treści
5
P
ERL ZOSTAŁ ZAPROJEKTOWANY JAKO JĘZYK PROSTY
,
BY UŁATWIĆ ADMI-
NISTRATOROM SYSTEMÓW AUTOMATYZACJĘ TYPOWYCH ZADAŃ
. I
DEALNIE
NADAJE SIĘ DO TWORZENIA PROSTYCH SKRYPTÓW ODCIĄŻAJĄCYCH
administratorów w niektórych żmudnych zajęciach.
Na początku był wiersz poleceń — nazwy plików były jednolite i oczywiste. Na-
deszła jednak era graficznych menedżerów plików i ludzie zaczęli w nazwach
plików umieszczać niemalże dowolne znaki. Choć wyglądają ładnie w graficznym
interfejsie, stwarzają mnóstwo problemów osobom nadal korzystającym z wiersza
poleceń.
Przykładowo muszę radzić sobie z plikami o następujących nazwach:
Fibber&Molly [10-1-47] "Fibber's lost $" (v\g snd!).mp3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin