Sekrety_profesjonalnego_brzmienia_w_malym_studiu_seprbr.pdf

(2834 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Mixing Secrets for the Small Studio
Tłumaczenie: Krzysztof Krzyżanowski
ISBN: 978-83-246-8089-4
© 2011 Mike Senior. Published by Elsevier Inc.
All Rights Reserved.
Authorized translation from English language edition published by Routledge Inc., part of Taylor & Francis
Group LLC.
© Helion 2014.
All rights reserved.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie bierze jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za
związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Wydawnictwo HELION nie
ponosi również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji
zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/seprbr
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
Podzi kowania ...........................................................................................................7
Wst p ..........................................................................................................................9
Cz
I
S uch oraz s yszenie .......................................................................... 13
Rozdzia 1. Korzystanie z monitorów bliskiego pola ..................................................................15
Rozdzia 2. Ods uch uzupe niaj cy ..............................................................................................53
Rozdzia 3. Ograniczanie szkód w dolnej cz ci pasma ............................................................75
Rozdzia 4. Od subiektywnych wra e do obiektywnych wyników ..........................................89
Cz
II
Przygotowanie miksu ...................................................................... 117
Rozdzia 5. K adzenie niezb dnych podwalin ...........................................................................121
Rozdzia 6. Korygowanie rytmu i intonacji ...............................................................................133
Rozdzia 7. Comping i aran acja ...............................................................................................157
Cz
III Balans ............................................................................................... 171
Rozdzia 8. Przygotowywanie surowego balansu ....................................................................173
Rozdzia 9. Uzasadnione kompresowanie ................................................................................207
Rozdzia 10. Wykraczaj c poza kompresj ................................................................................231
Rozdzia 11. Uzasadniona equalizacja ........................................................................................243
Rozdzia 12. Wykraczaj c poza equalizacj ...............................................................................269
Rozdzia 13. Obróbka dynamiki w konkretnych zakresach cz stotliwo ci ...............................285
Rozdzia 14. Pot ga p tli steruj cych ........................................................................................303
Rozdzia 15. Droga ku sprawnemu ustalaniu balansu ...............................................................309
Kup książkę
Poleć książkę
6
Spis tre ci
Cz
IV Doprawianie do smaku .................................................................... 315
Rozdzia 16. Miksowanie z pog osem ........................................................................................317
Rozdzia 17. Miksowanie z efektami typu delay ........................................................................349
Rozdzia 18. Poszerzanie stereofonii ..........................................................................................357
Rozdzia 19. Kompresja g ównej szyny miksu, korzystanie z automatyki
oraz czynno ci ko cowe ........................................................................................371
Rozdzia 20. Podsumowanie .......................................................................................................407
Dodatek A Kto jest kim. Wybrana dyskografia ........................................................................409
Dodatek B
ród a ilustracji .......................................................................................................425
Skorowidz ...............................................................................................................427
Kup książkę
Poleć książkę
ROZDZIA 9.
Uzasadnione
kompresowanie
Rozdzia 9. Uzasadnione kompresowanie
Niewiele aspektów procesu miksowania wywo uje w ród w a cicieli ma ych studiów tyle
zamieszania co kompresja, nawet je eli ten proces jest tak naprawd blisko zwi zany
z dzia aniem t umików — jedyna istotna ró nica pomi dzy t umikiem a kompresorem
polega na tym, e ten ostatni mo e wprowadza zmiany balansu w sposób automatycz-
ny. Staj c w obliczu wszystkich szczegó ów technicznych zwi zanych z konstrukcj oraz
konfiguracj kompresora, atwo straci z oczu t podstawow zasad , tak wi c w bie-
cym rozdziale celowo skoncentruj si na tym zagadnieniu, prezentuj c praktyczne
aspekty u ycia kompresorów podczas wykonywania mixdownu. Szczegó y techniczne
pojawi si tam, gdzie ich obecno b dzie uzasadniona.
9.1. KOMPRESJA WYKORZYSTUJ CA
DWA PARAMETRY REGULACJI
Kompresor to praktycznie rzecz bior c t umik, który jeste w stanie zaprogramowa
tak, aby zmienia swoje ustawienie w czasie rzeczywistym. Pi kno takiego rozwi zania
podczas wykonywania mixdownu polega na tym, e mo esz w ten sposób pokona
niepo dane wahania poziomu sygna u, które w innym razie uniemo liwi yby dane-
mu instrumentowi utrzymanie si w balansie. Innymi s owy: kompresor jest w stanie
zniwelowa niektóre spo ród k opotliwych niestabilno ci t umików, z jakimi mia e do
czynienia podczas tworzenia wst pnego balansu opisanego w poprzednim rozdziale.
Aby zrozumie , jak kompresor wykonuje swoje zadanie, wyobra sobie na przyk ad
nagranie g ównej partii wokalnej, w której wokalista mamrocze niektóre s owa. Je eli
ustawisz t umik w sposób, który zapewni wi kszej cz ci partii dobr s yszalno w ob-
r bie miksu, wspomniane przed momentem cichsze, mamrotane s owa zaczn bawi
si z Tob w chowanego. Je li podejdziesz do sytuacji z innej strony i podniesiesz po-
ziom sygna u do tego stopnia, by owe bardziej subtelne fragmenty zdo a y przebi si
przez inne d wi ki obecne w miksie, reszta wykresu przedstawiaj cego parti wokaln
przero nie Manhattan! Oznacza to, e nie istnieje pojedyncze ustawienie t umika, które
zapewnia oby prawid owy balans, poniewa ró nica pomi dzy najg o niejszym a naj-
cichszym sygna em (okre lana równie jako „zakres dynamiki”) jest zbyt du a.
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin