Grywalizacja_Mechanika_gry_na_stronach_WWW_i_w_aplikacjach_mobilnych_grymeg.pdf

(950 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Gamification by Design: Implementing Game Mechanics in Web and Mobile Apps
Tłumaczenie: Rafał Jońca
ISBN: 978-83-246-3986-1
© 2012 HELION S.A.
Authorized Polish translation of the English edition of Gamification by Design, 1st Edition 9781449397678
© 2011 Gabriel Z, Inc.
This translation is published and sold by permission of O’Reilly Media, Inc., which owns or controls all
rights to publish and sell the same.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak
żadnej
odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane
z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie
ponoszą również
żadnej
odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji
zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/grymeg
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
Przedmowa ............................................................................................................................... 7
Wprowadzenie .........................................................................................................................9
1. Podstawy ..................................................................................................................... 15
Iloraz zabawy
Ewolucja lojalno ci
Status na rozbiegu
Gospodarz zawsze wygrywa
15
19
22
25
2. Motywacja gracza ....................................................................................................... 27
Potö ne ludzkie motywatory
Dlaczego ludzie grajñ?
Rodzaje graczy
Gry spoäeczno ciowe
Motywacja wewnötrzna i zewnötrzna
Droga do mistrzostwa
Element motywacyjny — bñd przewodnikiem
27
31
31
34
35
39
42
3. Mechanika gier: zwi�½kszanie zaanga owania — cz�½ ë I ..........................................43
System MDA
Mechanika gry
Punkty
Poziomy
Tabele wyników
43
44
44
52
56
4. Mechanika gier: zwi�½kszanie zaanga owania — cz�½ ë II .........................................59
Odznaczenia
Przyuczanie
Wyzwania
Pötle zaanga owania spoäecznego
Dostosowywanie
Oszukanie systemu
Zwinno è i projektowanie grywalizacji
Problem pustego paska — Foursquare
Tablice poglñdowe
59
62
66
69
71
73
74
74
76
5
Kup książkę
Poleć książkę
5. Mechanika i dynamika gier w szczegó ach ................................................................ 77
Informacje zwrotne i wzmocnienia
Mechanika gry w szczegóäach
ãñczymy wszystko razem
77
80
90
6. Grywalizacja — studia przypadków ..........................................................................93
Nike Plus — czerpanie zabawy z fitnessu
Grywalizacja pytaþ lub odpowiedzi
Health Month
Wnioski
93
96
102
104
7. êwiczenie — pisanie kodu prostej mechaniki gry ................................................... 107
Planowanie zmian zwiñzanych z grywalizacjñ
System ledzenia wyników i poziomów
Odznaczenia
Wy wietlanie w witrynie punktów i poziomu gracza
Póäka z trofeami
Podsumowanie
108
111
119
122
127
131
8. êwiczenie — u ycie gotowej platformy do grywalizacji ........................................ 133
Do dzieäa!
Niezbödne elementy systemu nagród online
Planowanie projektu nagród
Pisanie kodu programu nagradzania
Analityka
Gra dopiero siö zaczyna
133
134
135
146
154
157
Skorowidz ............................................................................................................................. 159
6
_
Spis tre ci
Kup książkę
Poleć książkę
ROZDZIA 6.
Grywalizacja — studia przypadków
W poprzednich rozdziaäach skupiali my siö na teorii i mechanice zwiñzanej z grywalizacjñ.
Przyjrzeli my siö motywatorom psychologicznym, które kierujñ zachowaniem graczy. Przeana-
lizowali my ró ne rodzaje graczy i techniki projektowania zapewniajñce ich zaanga owanie. Opi-
sali my kluczowe typy mechaniki i dynamiki gry oraz sposoby ich wykorzystania do lepsze-
go wciñgniöcia graczy w system.
Projektanci gier i u ytecznych witryn wykorzystujñ te techniki od wielu lat, by tworzyè uzale -
niajñce gry lub zapewniaè u ytkownikom wspaniaäe doznania. Grywalizacja jako peäne pojö-
cie — czyli aktywne korzystanie z mechanizmów gry do przyciñgania graczy i rozwiñzywania
problemów — nadal jest w powijakach. Trudno wyobraziè sobie, jak jñ zastosowaè w przypadku
rzeczywistych witryn internetowych i istniejñcych produktów.
Na szczö cie istnieje ju wiele wy mienitych przykäadów wprowadzenia grywalizacji jako
elementu systemu. W tym rozdziale przyjrzymy siö szczegóäowo kilku z nich, by nauczyè siö
lepiej przekuwaè teoriö w praktykö.
Foursquare
Poniewa serwis Foursquare pojawia siö w wielu przykäadach w niniejszej ksiñ ce, nie bödzie
w tym rozdziale omawiany. Oczywi cie to bardzo dobra aplikacja do przestudiowania ze
wzglödu na sukces, jaki odniosäa dziöki grywalizacji, w szczególno ci u yciu mechaniki gier
do rozwiñzania problemu — zachöcenia graczy do zgäaszania wäasnego poäo enia za pomocñ
telefonów komórkowych. Co wiöcej, warto pamiötaè, e aplikacja powstaäa na popioäach sys-
temu Dodgeball, aplikacji SMS-owej o bardzo podobnej funkcjonalno ci, ale majñcej powa -
ne trudno ci z zaanga owaniem graczy. Ogromny sukces Foursquare w implementacji pod-
stawowej mechaniki — punktów, poziomów, odznaczeþ i tabel wyników — to co , o czym
warto pamiötaè w trakcie zastanawiania siö nad wäasnym systemem.
Nike Plus — czerpanie zabawy z fitnessu
Zgodnie z informacjami centrów kontroli chorób w USA dwie trzecie dorosäych Amerykanów
ma nadwagö lub jest otyäych i jedynie niewiele ponad 20% wykonuje odpowiedniñ dawkö èwi-
czeþ. Z tych statystyk jasno wynika, e èwiczenia fizyczne mogäyby byè bardziej pociñgajñce.
93
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin