Ochrona_Danych_Osobowych_w_marketingu_internetowym_e_028i.pdf

(923 KB) Pobierz
Maciej Kołodziej
Ochrona danych osobowych
w marketingu internetowym
Ochrona danych
osobowych
w marketingu
internetowym
Maciej Kołodziej
Kup książkę
Autor:
Maciej Kołodziej
Redaktor prowadzący:
Wioleta Szczygielska
Wydawca:
Weronika Wota
Korekta:
Zespół
Projekt okładki:
Magdalena Huta
Skład i łamanie: IGAWA
Ireneusz Gawliński
Druk:
Miller Druk sp. z o.o.
Copyright by Wydawnictwo Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Warszawa 2015
Wydawnictwo Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a, 03-918 Warszawa
tel.: 22 518 29 29, faks: 22 617 60 10
Redakcja zastrzega sobie prawo dokonywania zmian i skrótów w nadesłanych artykułach i ich tytułach.
Artykułów ani jakichkolwiek innych materiałów niezamówionych Redakcja nie zwraca. Wszelkie prawa
do niniejszej publikacji, w tym do jej tytułu oraz do treści zawartych w zamieszczonych w niej artykułach,
podlegają ochronie prawnej przewidzianej w szczególności prawem autorskim. Ich przedruk oraz rozpo-
wszechnianie bez wiedzy i zgody Redakcji są zabronione. Zakaz ten nie dotyczy cytowania ww. materiałów
w granicach dozwolonego użytku, z powołaniem się na źródło.
Wszelkie materiały zawarte w niniejszej publikacji mają charakter wyłącznie popularyzacyjno-informacyj-
ny i nie mogą być traktowane w sposób prawnie wiążący pomiędzy Czytelnikiem a Wydawcą lub Redakcją.
Redakcja dokłada wszelkich starań, aby informacje i dane zamieszczone w tych materiałach były poprawne
merytorycznie i aktualne, jednak informacje te nie mają charakteru porady czy opinii prawnej, jako że Wy-
dawca ani Redakcja nie świadczy żadnych usług prawnych.
Nie mogą być one również traktowane jako oficjalne stanowisko organów i urzędów państwowych. Zasto-
sowanie tych informacji w konkretnym przypadku może wymagać dodatkowych, pogłębionych konsulta-
cji lub opinii prawnej.
Wobec powyższego Wydawca, Redakcja, redaktorzy ani autorzy ww. materiałów nie ponoszą odpowiedzial-
ności prawnej w szczególności za skutki zastosowania się lub wykorzystania w jakikolwiek sposób informa-
cji zawartych w tych materiałach.
Kup książkę
Spis treści
Wstęp ................................................................................................................................
Część I
1. Marketing nowych technologii – pozyskiwanie danych osobowych ..................
1.1. Przepisy – niejasne albo nieprzestrzegane .................................................
1.2. Budowanie baz danych marketingowych ...................................................
1.3. Dane publicznie dostępne ...........................................................................
Część II
2. Marketing nowych technologii – podstawa przetwarzania danych osobowych .......
2.1. Wymogi formalne .......................................................................................
2.2. Dane kontaktowe.........................................................................................
2.3. Dane kontaktowe przedsiębiorców.............................................................
2.4. Dane osobowe .............................................................................................
2.5. Najczęściej stosowana podstawa .................................................................
2.6. Różne rodzaje zgód .....................................................................................
2.7. Wzory zgód .................................................................................................
2.7.1. Zgoda marketingowa.........................................................................
2.7.2. Zgoda wynikająca z ustawy o świadczeniu usług drogą
elektroniczną ...............................................................................................
2.7.3. Zgoda wynikająca z art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne ......
2.7.4. Zgoda na przekazywanie danych osobowych innym podmiotom ...
2.8. Przepis podstawą przetwarzania danych osobowych.................................
2.9. Uzasadniony cel administratora danych osobowych .................................
2.10. Prawo sprzeciwu..........................................................................................
Część III
3. Marketing nowych technologii – wskazówki praktyczne....................................
3.1. Checkboxy w formularzach zgód ................................................................
3.2. Modele zbierania i potwierdzania zgody....................................................
3.3. Modele postępowania .................................................................................
3.3.1. Single opt-in ......................................................................................
3.3.2. Confirmed opt-in ..............................................................................
Kup książkę
5
7
7
8
12
13
13
14
16
17
17
18
19
19
19
19
19
19
20
20
21
21
23
24
24
25
3
Spis treści
3.3.3. Double opt-in ....................................................................................
3.3.3.1. Kanał e-mail ...................................................................................
3.3.3.2. Kanał WWW ..................................................................................
3.3.4. Opt-out ..............................................................................................
Listy robinsonów .........................................................................................
Dokumentowanie pozyskiwania danych osobowych .................................
Zasady bezpiecznej wysyłki informacji ......................................................
Informacje dla adresata...............................................................................
25
25
26
27
27
28
29
29
3.4.
3.5.
3.6.
3.7.
Część IV
4.
4.1.
4.2.
4.3.
4.4.
4.5.
4.6.
4.7.
Marketing nowych technologii – dobre praktyki .......................................
E-marketing w praktyce ..............................................................................
Zlecenie realizowane u przedsiębiorcy .......................................................
Przekazywanie danych osobowych .............................................................
Obcy kod na stronach portalu/serwisu ......................................................
Hosting na portalu/serwisie........................................................................
Usługa na stronach portalu/serwisu ...........................................................
Dobre praktyki ............................................................................................
4.7.1. Mailing na adresy dostępne publicznie.............................................
4.7.2. Jak i kiedy zbierać dane osobowe uczestników konkursów .............
4.7.3. Panele ankietowe ...............................................................................
4.7.4. Promocja własnych usług swoim klientom.......................................
4.7.5. Wysyłka informacji handlowej do innych przedsiębiorców
(relacja B2B) ................................................................................................
4.7.6. Licencjonowanie bazy danych osobowych ........................................
4.7.7. Sprzedaż bazy danych osobowych ....................................................
4.7.8. Akwizycja/zakup serwisu z bazą danych osobowych .......................
4.7.9. Przerwana/niedokończona rejestracja w serwisie ............................
4.7.10. Usługa w zamian za dane (zasada wzajemności) vs. serwis płatny ......
4.7.11. Zapytanie o zgodę na aktywność biznesową – e-mail ....................
4.7.12. Zapytanie o zgodę na aktywność biznesową – SMS .......................
31
31
31
32
33
34
35
35
35
36
36
36
37
37
38
38
39
39
39
40
Część V
5. Akty prawne .........................................................................................................
5.1. Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
(Dz.U. z 2015 r. poz. 2135) ..........................................................................
5.2. Ustawa z 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną
(Dz.U. z 2002 r. nr 144, poz. 1204)..............................................................
41
41
67
4
Kup książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin