Go_Rusz_glowa_gorugl.pdf

(4315 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Head First Go
Tłumaczenie: Radosław Lesisz i Tomasz Walczak
ISBN: 978-83-283-6152-2
© 2020 Helion SA
Authorized Polish translation of the English edition of Head First Go
ISBN 9781491969557 © 2019 Jay McGavren
This translation is published and sold by permission of O’Reilly Media, Inc., which owns or controls all rights
to publish and sell the same.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji
w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także
kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich
niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Helion SA dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne.
Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie
praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Helion SA nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności
za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Helion SA
ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Pliki z przykładami omawianymi w książce można znaleźć pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/gorugl.zip
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/gorugl
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis
treści
Spis treści (podsumowanie)
Wprowadzenie
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
A
B
Zaczynajmy.
Podstawy składni
Jaki kod uruchomić w następnej kolejności?
Instrukcje warunkowe i pętle
Wywołaj mnie.
Funkcje
Pakiety kodu.
Pakiety
Na liście.
Tablice
Problem dołączania elementów.
Wycinki
Nazywanie danych.
Mapy
Tworzenie struktur do przechowywania danych.
Struktury
Jesteś w moim typie.
Typy zdefiniowane
Zachowaj to dla siebie.
Hermetyzacja i zagnieżdżanie
Co potrafisz zrobić?
Interfejsy
Znów stań na nogi.
Przywracanie stanu po awarii
Udostępnianie kodu.
Wątki goroutine i kanały
Kontrola jakości kodu.
Testy zautomatyzowane
Reagowanie na żądania.
Aplikacje internetowe
Stosowanie szablonów.
Szablony HTML
Zrozumieć funkcję os.OpenFile.
Otwieranie plików
Sześć kwestii, które nie zostały opisane.
Pozostałości
xxv
1
31
79
113
149
175
205
231
265
289
321
349
379
401
425
445
481
495
Spis treści (z prawdziwego zdarzenia)
Wprowadzenie
dbając o to, by te informacje się
nie utrwaliły.
Twój mózg myśli sobie: „Lepiej zostawię miejsce
na coś naprawdę ważnego, na przykład: jakich dzikich zwierząt lepiej unikać albo dlaczego
jeżdżenie na snowboardzie nago nie jest najlepszym pomysłem”. A zatem jak możesz
oszukać
swój mózg, by myślał, że Twoje życie zależy od nauczenia się programowania w Go?
Dla kogo jest przeznaczona ta książka?
Wiemy, co sobie myślisz
Wiemy, co sobie myśli Twój mózg
Metapoznanie — myślenie o myśleniu
Oto co zrobiliśmy
Przeczytaj to
Podziękowania
xxvi
xxvii
xxvii
xxix
xxx
xxxii
xxxiii
Twój mózg myśli o Go.
Choć Ty starasz się czegoś
nauczyć,
Twój
mózg
robi Ci przysługę,
v
Kup książkę
Poleć książkę
Spis
treści
1
Zaczynajmy
Podstawy składni
Czy jesteś gotów na turbodoładowanie swojego oprogramowania?
Czy szukasz
prostego
języka programowania, który
szybko się kompiluje
i
szybko działa?
Który umożliwia
łatwą dystrybucję
programów do użytkowników? Jeśli tak, to
jesteś gotów na Go!
Go to język programowania, w którym nacisk jest położony na
prostotę
i
szybkość.
Jest
on prostszy od innych języków, dlatego jego nauka przebiega szybciej. Ponadto Go pozwala
wykorzystać możliwości nowoczesnych procesorów wielordzeniowych, dzięki czemu programy
działają szybciej. W tym rozdziale poznasz wszystkie mechanizmy języka Go, które
ułatwiają
pracę programistom
i
zwiększają zadowolenie użytkowników.
Do biegu, gotowi, Go!
Narzędzie Go Playground
Co to wszystko znaczy?
A jeśli coś się nie powiedzie?
Wywoływanie funkcji
Funkcja Println
Używanie funkcji z innych pakietów
Wartości zwracane przez funkcje
Szablon programu w Go
Łańcuchy znaków
Runy
package main
import "fmt"
func main() {
fmt.Println(
}
2
3
4
5
7
7
8
9
11
11
12
12
13
13
14
16
17
19
21
22
25
26
27
27
28
Wartości logiczne
Liczby
Operacje matematyczne i porównania
)
Typy
Deklarowanie zmiennych
Wartości zerowe
Krótkie deklaracje zmiennych
Witaj, Go!
Witaj, Go!
1 + 2
Reguły tworzenia nazw
Konwersje
Instalowanie Go na komputerze
Kompilowanie kodu w języku Go
Narzędzia języka Go
Szybkie sprawdzanie działania kodu za pomocą polecenia go run
Twój przybornik do Go
3
4 < 6
true
'�½'
1174
vi
Kup książkę
Poleć książkę
Spis
treści
2
Słowo kluczowe if
Warunek
Jaki kod uruchomić w następnej kolejności?
Instrukcje warunkowe i pętle
Każdy program zawiera fragmenty wykonywane tylko w określonych
sytuacjach.
„Ten kod należy uruchomić,
jeśli
wystąpi błąd. W przeciwnym razie należy uruchomić
inny kod”. Prawie każdy program zawiera kod, który należy wykonywać tylko wtedy, gdy spełniony
jest określony
warunek
. Dlatego prawie każdy język programowania udostępnia
instrukcje
warunkowe
, pozwalające ustalić, czy uruchamiać dane fragmenty kodu. Go nie jest tu wyjątkiem.
Możliwe też, że zechcesz
wielokrotnie
wykonywać określone porcje kodu. Go, podobnie jak
większość języków, udostępnia
pętle
wykonujące fragmenty kodu więcej niż raz. W tym rozdziale
nauczysz się korzystać zarówno z instrukcji warunkowych, jak i z pętli.
Wywoływanie metod
Obliczanie oceny
Funkcje i metody zwracające wiele wartości
Rozwiązanie 1. Zignorować wartość błędu za pomocą
pustego identyfikatora
Rozwiązanie 2. Obsługa błędu
Instrukcje warunkowe
Warunkowe rejestrowanie błędu krytycznego
Unikaj zakrywania nazw
Przekształcanie łańcuchów znaków na liczby
Bloki
Bloki i zasięg zmiennych
Program do wystawiania ocen jest gotowy!
Tylko jedna zmienna w krótkiej deklaracji zmiennej musi być nowa
Napiszmy grę
Nazwy pakietów a ścieżki importowania
Generowanie liczby losowej
Pobieranie liczby całkowitej z klawiatury
Porównywanie wytypowanej liczby z docelową
Pętle
Instrukcje inicjalizacji i instrukcje wykonywane po iteracji są opcjonalne
Używanie pętli w grze w zgadywanie liczb
Wychodzenie z pętli zgadywania liczby
Ujawnianie docelowej liczby
Gratulacje, gra jest kompletna!
Twój przybornik do Go
32
34
36
37
38
39
42
44
46
49
50
52
54
55
56
57
59
60
61
63
66
69
70
72
74
Początek bloku warunkowego
if 1 < 2 {
fmt.Println(“To prawda!”)
}
Ciało bloku warunkowego
Koniec bloku
warunkowego
vii
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin