Wirtualna_rzeczywistosc_Doznanie_na_zadanie_wirrze.pdf

(1615 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Experience on Demand: What Virtual Reality Is,
How It Works, and What It Can Do
Tłumaczenie: Krzysztof Krzyżanowski
ISBN: 978-83-283-4978-0
Copyright © 2018 by Jeremy Bailenson
All rights reserved.
Polish edition copyright © 2019 by Helion SA
All rights reserved.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form
or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any
information storage retrieval system, without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu
niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą
kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym,
magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź
towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Helion SA dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie,
ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz
Helion SA nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe
z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą
Shutterstock Images LLC.
Helion SA
ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/wirrze
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
SPIS TREŚCI
Wstęp
Rozdział 1. Praktyka czyni mistrza
Rozdział 2. Jesteś tym, co jesz
Rozdział 3. Przyjmowanie perspektywy innych osób
Rozdział 4. Punkt widzenia
Rozdział 5. Wehikuły czasu pozwalające walczyć z traumą
Rozdział 6. Nieobecność sprawia, że ból staje się mniej dotkliwy
Rozdział 7. Przywracanie sieci społecznościowego charakteru
Rozdział 8. Historie, którym można się przyjrzeć z każdej strony
Rozdział 9. Zajęcia w (wirtualnym) plenerze
Rozdział 10. Jak tworzyć dobre materiały VR?
Podziękowania
Przypisy końcowe
9
21
51
83
115
143
157
181
209
233
253
267
271
WIRTUALNA RZECZYWISTO
. DOZNANIE NA
DANIE | 7
Kup książkę
Poleć książkę
Kup książkę
Poleć książkę
ROZDZIA 1.
Praktyka czyni mistrza
o by jeden z kilkudziesi ciu snapów, które Kevin Hogan, roz-
grywaj cy dru yny Stanfordu, mia wykona tego dnia w trak-
cie meczu przeciwko Maryland Terrapins podczas Foster Farms
Bowl w 2014 r. Trenerzy zarz dzili wykonanie prostej akcji biego-
wej, „95 Bama”, która oznacza a, e skrzyd owy Stanfordu musia za-
blokowa jednego z tylnych obro ców Maryland po tym, jak Hogan
przeka e pi k biegaczowi ze swojego zespo u. Gdy jednak dru yny
formowa y swoje linie, Hogan dostrzeg nieznaczn zmian zacho-
dz c w formacji defensywnej Terps. Ich obro cy zacz li zmienia
pozycje, co uniemo liwia o wykonanie kluczowego bloku. Hogan
u wiadomi sobie, e je li nie zmodyfikuje planu gry w ostatnich se-
kundach przed wykonaniem snapu, niezablokowany obro ca Mary-
land zniweczy ca akcj biegow i doprowadzi do tego, e Stanford
utraci pi k . Stosuj c zatem b yskawiczn zmian strategii — co , co
jest niezwykle istotnym elementem skutecznej gry rozgrywaj cego —
Hogan porzuci pierwotny plan i wybra inn akcj biegow , dzi ki
której Remound Wright, biegacz z jego zespo u, móg wykorzysta
now luk , która pojawi a si w formacji obronnej Terps.
Akcja pozwoli a zdoby 35 jardów pola i by a to jedna z setek
drobnych decyzji Hogana, które pomog y odnie dru ynie ze Stan-
fordu wyra ne zwyci stwo. Gdy dziennikarz zapyta pó niej rozgry-
waj cego, co sprawi o, e w tamtej chwili w u amku sekundy do-
strzeg mo liwo zmiany strategii, Hogan odpar : „To by o proste”.
Doskonale zna zagrania blitz stosowane przez dru yn Terps. Wielo-
krotnie widzia je na w asne oczy, gdy korzysta z programu trenin-
gowego w rzeczywisto ci wirtualnej wdro onego w Stanfordzie we
wcze niejszej cz ci tego sezonu
1
.
T
***
WIRTUALNA RZECZYWISTO
. DOZNANIE NA
DANIE | 21
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin