Architektura_informacji_w_serwisach_internetowych_archww.pdf

(1472 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TRE CI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
Architektura informacji
w serwisach internetowych
Autorzy: Louis Rosenfeld, Peter Morville
T³umaczenie: Krzysztof Mas³owski, Tomasz Jarzêbowicz
ISBN: 83-7361-003-0
Tytu³ orygina³u:
Information Architecture
for the World Wide Web
Format: B5, stron: 500
Dzisiejsze serwisy internetowe i intranetowe s¹ wiêksze, bardziej z³o¿one i pe³ni¹ wiêcej
funkcji ni¿ kiedykolwiek przedtem. Dzisiejsi u¿ytkownicy tak¿e maj¹ wiêcej zajêæ
i stawiaj¹ serwisom coraz wiêksze wymagania. Od projektantów, architektów informacji
i mened¿erów serwisów internetowych wymaga siê bieg³ego operowania znacznymi
ilo ciami danych oraz dokonywania czêstych aktualizacji pod wp³ywem pojawiaj¹cych
siê nowych technologii i zmieniaj¹cej siê czêsto strategii firmy. Wszystko to sprawia,
¿e niektóre serwisy internetowe przypominaj¹ szybko rozwijaj¹ce siê, lecz s³abo
zaprojektowane metropolie - wszêdzie jest pe³no dróg, lecz trudno jest siê po nich
poruszaæ. Dobrze zaplanowana architektura informacji nigdy nie mia³a tak du¿ego
znaczenia, jak dzi .
„Architektura informacji w serwisach internetowych” przedstawia wykorzystanie
estetyki i mechaniki (technologii) w tworzeniu wyró¿niaj¹cych siê, spójnych i sprawnie
funkcjonuj¹cych serwisów internetowych. Wiêkszo æ ksi¹¿ek po wiêconych tworzeniu
stron WWW koncentruje siê albo na graficznych albo na technicznych zagadnieniach
serwisów internetowych. Niniejsza pozycja wi¹¿e te dwa aspekty razem.
Informacje przedstawione w niniejszej ksi¹¿ce pomog¹ tworzyæ skalowalne i ³atwe
w administrowaniu serwisy internetowe, które jednocze nie bêd¹ atrakcyjniejsze
i ³atwiejsze w nawigacji dla ich u¿ytkowników.
Za pomoc¹ przyk³adów i studiów przypadku „Architektura informacji w serwisach
internetowych” pozwoli Ci:
• Zaplanowaæ zwart¹, spójn¹ wizjê twojego serwisu internetowego: u¿ytecznego
i wyró¿niaj¹cego siê na tle innych serwisów
• Zorganizowaæ hierarchiê swojego serwisu w sposób jasny i intuicyjny
dla u¿ytkownika oraz minimalizuj¹cy konieczno æ pó niejszych poprawek
• Utworzyæ systemy nawigacji umo¿liwiaj¹ce u¿ytkownikom poruszanie siê w ród
zasobów serwisu bez poczucia zagubienia i frustracji
• Dok³adnie oznaczaæ zawarto æ serwisu, by u¿ytkownik zawsze wiedzia³,
gdzie siê znajduje
• Zorganizowaæ serwis zarówno pod k¹tem wyszukiwania konkretnych informacji,
jak i swobodnego przegl¹dania zawarto ci
• Skonfigurowaæ systemy wyszukiwania tak, by zapytania u¿ytkowników zwraca³y
oczekiwane przez nich rezultaty
• Zarz¹dzaæ procesem tworzenia architektury informacji, poczynaj¹c od sprzeda¿y
pomys³u, poprzez przeprowadzenie badañ i zaprojektowanie architektury, a¿ po
tworzenie samego serwisu.
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWO CIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
5RKU VTG EK
Przedmowa........................................................................................................................9
Wstęp................................................................................................................................11
Część I Architektura informacji: wprowadzenie................................17
Rozdział 1. Czym jest architektura informacji? ......................................................19
Definicja...................................................................................................................................................20
Tabliczki, zwoje, książki i biblioteki ...................................................................................................22
Tłumaczenie innym, czym jest AI.......................................................................................................24
Czym architektura informacji nie jest?...............................................................................................25
Dlaczego architektura informacji ma znaczenie ...............................................................................28
Wprowadzanie zamiarów w życie .....................................................................................................29
Rozdział 2. Architektura informacji w praktyce .....................................................33
Czy architekci informacji są potrzebni? .............................................................................................34
Kto może zostać architektem informacji? ..........................................................................................35
Specjaliści architektury informacji ......................................................................................................39
Praktyczne stosowanie architektury informacji w świecie rzeczywistym ...................................40
Ekologia informacji................................................................................................................................42
Co przed nami? ......................................................................................................................................45
Rozdział 3. Potrzeby i zachowanie użytkowników................................................47
„Zbyt prosty” model wyszukiwania informacji ...............................................................................48
Potrzeby szukających informacji .........................................................................................................50
Sposoby działania osób szukających informacji ...............................................................................52
4
Spis treści
Część II Podstawowe zasady architektury informacji.....................57
Rozdział 4. Anatomia architektury informacji........................................................59
Wizualizacja architektury informacji..................................................................................................59
Części składowe architektury informacji...........................................................................................66
Rozdział 5. Systemy organizacyjne............................................................................71
Wyzwania organizacji informacji........................................................................................................72
Organizowanie serwisów WWW i intranetów .................................................................................76
Schematy organizacyjne .......................................................................................................................77
Struktury organizacyjne .......................................................................................................................86
Tworzenie spójnych systemów organizacyjnych .............................................................................96
Rozdział 6. Systemy etykietowania...........................................................................99
Dlaczego zajmujemy się systemami etykietowania? .....................................................................100
Różnorodność etykiet..........................................................................................................................103
Projektowanie etykiet..........................................................................................................................115
Rozdział 7. Systemy nawigacyjne ............................................................................131
Rodzaje systemów nawigacyjnych ...................................................................................................132
Szara strefa............................................................................................................................................133
Cechy systemów nawigacyjnych do przeglądania ........................................................................134
Budowanie kontekstu .........................................................................................................................135
Poprawianie elastyczności..................................................................................................................137
Wbudowane systemy nawigacyjne ..................................................................................................138
Pomocnicze systemy nawigacyjne ....................................................................................................147
Zaawansowane podejście do zagadnień nawigacji........................................................................153
Rozdział 8. Systemy wyszukiwania ........................................................................159
Czy Waszemu serwisowi jest potrzebna wyszukiwarka? ............................................................159
Anatomia podstawowego systemu wyszukiwania........................................................................163
Wybieranie obiektów wyszukiwania ...............................................................................................164
Algorytmy wyszukiwania..................................................................................................................172
Prezentacja wyników ..........................................................................................................................177
Projektowanie interfejsu wyszukiwarki...........................................................................................192
Gdzie się można dowiedzieć czegoś więcej? ..................................................................................204
Rozdział 9. Tezaurusy, słowniki kontrolowane i metadane ...............................207
Metadane...............................................................................................................................................208
Słowniki kontrolowane.......................................................................................................................208
Spis treści
5
Język techniczny ..................................................................................................................................218
Tezaurus w akcji ..................................................................................................................................220
Rodzaje tezaurusów ............................................................................................................................223
Tezaurusowe standardy .....................................................................................................................227
Zależności semantyczne .....................................................................................................................229
Terminy preferowane..........................................................................................................................232
Polihierarchia........................................................................................................................................234
Klasyfikacja aspektowa.......................................................................................................................236
Część III Proces i metodologia projektowania
architektury informacji........................................................241
Rozdział 10. Badania ..................................................................................................243
Wprowadzenie .....................................................................................................................................244
Struktura badań ...................................................................................................................................245
Kontekst ................................................................................................................................................246
Zawartość..............................................................................................................................................252
Użytkownicy ........................................................................................................................................260
Definiowanie i rekrutacja uczestników badania.............................................................................265
Sesje badań z udziałem użytkowników...........................................................................................267
W obronie badań..................................................................................................................................274
Rozdział 11. Strategia.................................................................................................279
Co to jest strategia architektury informacji?....................................................................................280
W obronie strategii ..............................................................................................................................281
Od badań do strategii .........................................................................................................................283
Tworzenie strategii ..............................................................................................................................284
Produkty pracy i środki prezentacji .................................................................................................289
Raport strategii.....................................................................................................................................294
Plan projektu ........................................................................................................................................304
Prezentacje ............................................................................................................................................305
Rozdział 12. Projekt i dokumentacja.......................................................................307
Wskazówki związane z tworzeniem diagramów architektury informacji.................................308
Schematy ...............................................................................................................................................309
Szkielety architektury .........................................................................................................................319
Odwzorowywanie zawartości i rejestr zawartości.........................................................................327
Modelowanie zawartości....................................................................................................................331
6
Spis treści
Słowniki kontrolowane.......................................................................................................................336
Szkice projektu .....................................................................................................................................339
Prototypy stron WWW .......................................................................................................................340
Przewodniki po stylu architektury ...................................................................................................341
Tworzenie serwisu...............................................................................................................................342
Administracja .......................................................................................................................................342
Część IV Architektura informacji w praktyce ..................................345
Rozdział 13. Edukacja.................................................................................................347
Chaos w edukacji.................................................................................................................................348
Świat wyboru .......................................................................................................................................348
Lecz czy potrzebuję tytułu naukowego? .........................................................................................349
Rozdział 14. Etyka.......................................................................................................351
Rozważania natury etycznej ..............................................................................................................351
Kształtowanie przyszłości ..................................................................................................................354
Rozdział 15. Tworzenie zespołu architektury informacji ....................................355
Destrukcyjny akt kreacji .....................................................................................................................356
Szybkie i wolne warstwy....................................................................................................................357
Projekt kontra program ......................................................................................................................358
Kupić czy wynająć...............................................................................................................................359
Czy naprawdę musimy zatrudniać profesjonalistów? ..................................................................360
Wymarzony zespół..............................................................................................................................362
Rozdział 16. Narzędzia i programy..........................................................................365
Czas zmian............................................................................................................................................365
Kategorie w chaosie.............................................................................................................................366
Pytania, które warto zadać.................................................................................................................373
Część V Architektura informacji w organizacji ...............................375
Rozdział 17. Promocja architektury informacji.....................................................377
To Wy musicie sprzedać.....................................................................................................................377
Istnieją dwa rodzaje ludzi na tym świecie.......................................................................................378
Uporać się z liczbami ..........................................................................................................................379
Rozmowy z osobami kierującymi się intuicją .................................................................................384
Inne techniki promowania architektury ..........................................................................................387
Zgłoś jeśli naruszono regulamin