Dreamweaver_UltraDev_4_Vademecum_profesjonalisty_dwudv4.pdf

(1122 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TREŒCI
Dreamweaver UltraDev 4.
Vademecum profesjonalisty
Autor: John Ray
T³umaczenie: Szymon Drejewicz, Iwo Nowosielski,
Jan Ostrowski, Tomasz Wrona
ISBN: 83-7197-431-0
Tytu³ orygina³u:
TY Dreamweaver UltraDev 4 in 21
days
Format: B5, stron: 650
Firma Macromedia jeszcze raz wywi¹za³a siê z zadania stworzenia œrodowiska do
projektowania aplikacji sieciowych, które ³¹cz¹ si³ê dynamicznych witryn z istniej¹cym
interfejsem Dreamweavera. Program Dreamweaver UltraDev jest jedynym w swoim
rodzaju œrodowiskiem projektowania wykorzystuj¹cym najnowsze pomys³y i metody.
UltraDev udostêpnia nie jedn¹, ale trzy ró¿ne technologie serwera (JSP, CFML, ASP),
z mo¿liwoœci¹ rozszerzenia œrodowiska pracy o nowe technologie poprzez pluginy.
Ponadto firma Macromedia stworzy³a wersje programu dla Windows i dla Macintosha,
umo¿liwiaj¹c u¿ytkownikom komputerów Macintosh -- zmuszonych wczeœniej do
pisania kodu na komputerach Windows -- powrót do znajomych pulpitów.
Pakiet UltraDev mo¿e tworzyæ witryny internetowe w pe³ni sterowane przez bazy
danych poprzez interfejs „wska¿ i kliknij” (point and click). W odró¿nieniu od innych
pakietów, oferuje on projektantowi mo¿liwoœæ podgl¹du danych w czasie rzeczywistym
wewn¹trz interfejsu UltraDeva. Program UltraDev czyni ¿ycie znacznie ³atwiejszym,
umo¿liwiaj¹c osobie projektuj¹cej mechanizmy aplikacji pracê tylko z baz¹ danych,
podczas kiedy projektanci pracuj¹ nad uk³adem strony. Skoñczy³y siê czasy
ustawicznego przesy³ania plików.
Po przeczytaniu tej ksi¹¿ki bêdziesz umia³ wykorzystaæ wszystkie mo¿liwoœci
programu UltraDev. Niezale¿nie od tego, czy kiedykolwiek pracowa³eœ z
Dreamweaverem lub edytorem HTML, ju¿ wkrótce bêdziesz tworzy³ swoje w³asne
witryny internetowe sterowane przez bazy danych. Jedynym warunkiem zrozumienia
wiadomoœci zawartych w tej ksi¹¿ce jest podstawowa znajomoœæ HTML-a i dostêp do
komputera pracuj¹cego pod kontrol¹ Windows lub MacOS.
Po zakoñczeniu lektury ksi¹¿ki bêdziesz umia³ szybko i z ³atwoœci¹ tworzyæ ró¿norodne
aplikacje sieciowe w trzech ró¿nych technologiach serwerów. Staniesz siê jednym
z w³adców œwiata dynamicznych aplikacji.
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOŒCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
+PHQTOCELC Q #WVQT\G
9RTQYCF\GPKG FQ RTQITCOW /CETQOGFKC &TGCOYGCXGT 7NVTC&GX
%\úè +
4Q\F\KCo
2QFUVCYQYG YKCFQOQEK Q RTQITCOKG 7NVTC&GX
K VYQT\GPKW F[PCOKE\P[EJ YKVT[P
+PVGTHGLU RTQITCOW 7NVTC&GX
Interfejs programu UltraDev..................................................................................................23
Struktura menu.......................................................................................................................24
Okno dokumentu....................................................................................................................26
Edycja obiektów ..............................................................................................................27
Rozmiar strony ................................................................................................................27
Wielkość strony a czas pobierania...................................................................................28
Konfigurowanie okna dokumentu ...................................................................................28
Palety narzędziowe ................................................................................................................30
Obiekty HTML ................................................................................................................30
Paleta Properties (Properties Palette) ..............................................................................40
Pozostałe okna i palety ....................................................................................................41
Bezpośredni dostęp do kodu HTML......................................................................................44
Zaznaczanie elementów w ró nych widokach ................................................................45
Opcje wyświetlania kodu.................................................................................................45
Sprawdzanie informacji o znacznikach HTML...............................................................46
Przeszukiwanie dokumentów ..........................................................................................46
Uruchamianie zewnętrznego edytora HTML ..................................................................49
Dostosowywanie ustawień programu UltraDev ....................................................................50
Podsumowanie .......................................................................................................................52
Pytania i odpowiedzi..............................................................................................................52
4Q\F\KCo
2TCEC \ RQFUVCYQY[OK PCT\úF\KCOK RTQITCOW 7NVTC&GX
Tworzenie pierwszej witryny.................................................................................................53
Definiowanie witryny ......................................................................................................54
Uwagi o projektowaniu..........................................................................................................56
Do kogo kierujesz witrynę?.............................................................................................56
Projektuj z myślą o ró nych platformach ........................................................................56
Nie rób bałaganu! ............................................................................................................57
Podstawowe elementy strony.................................................................................................57
Tworzenie łączy...............................................................................................................58
Elementy nagłówka strony — sekcja <HEAD>..............................................................59
Podstawowe atrybuty strony............................................................................................60
Podgląd projektu strony...................................................................................................61
Sprawdzanie pisowni.......................................................................................................62
&TGCOYGCXGT 7NVTC&GX 8CFGOGEWO RTQHGULQPCNKUV[
Tabele.....................................................................................................................................62
Wstawianie tabeli ............................................................................................................63
Układ tekstów i grafiki ....................................................................................................66
Tryb „Table Layout” .......................................................................................................70
Paski i przyciski nawigacyjne................................................................................................71
Lista łączy........................................................................................................................72
Aktywne obrazki i mapy aktywnych obszarów...............................................................72
Rollovery .........................................................................................................................74
Paski nawigacji ................................................................................................................76
Warstwy .................................................................................................................................78
Precyzyjne pozycjonowanie elementów z wykorzystaniem warstw ...............................78
Przekształcanie warstw w tabelę i odwrotnie ..................................................................81
Ramki.....................................................................................................................................82
Układ ramek ....................................................................................................................83
Paleta Frames...................................................................................................................84
Znacznik <NOFRAMES> ...............................................................................................84
Skomplikowane układy ramek ........................................................................................85
Ramki — argumenty za i przeciw ...................................................................................85
Formularze .............................................................................................................................86
Testowanie kodu HTML........................................................................................................86
Raporty...................................................................................................................................87
Podsumowanie .......................................................................................................................88
Pytania i odpowiedzi..............................................................................................................88
4Q\F\KCo
2NCPQYCPKG QTC\ \CT\æF\CPKG YKVT[Pæ 999
Planowanie witryny ...............................................................................................................89
Mapa witryny...................................................................................................................90
Konwencje nazewnicze ...................................................................................................91
Mapa witryny a UltraDev ......................................................................................................93
Zastosowanie mapy witryny w pracy nad istniejącymi witrynami WWW .....................93
Zastosowanie mapy witryny do tworzenia nowych stron WWW ...................................96
Wprowadzanie istniejącej witryny WWW do środowiska UltraDev ....................................98
Sposoby uzyskiwania dostępu do danych .......................................................................98
Sposoby realizacji dostępu do maszyny zdalnej..............................................................99
Korzystanie z połączenia ...............................................................................................104
Zarządzanie witryną.............................................................................................................106
Weryfikacja łączy ..........................................................................................................106
Rozproszone środowisko edycyjne......................................................................................108
Konfiguracja systemu Check In/Out .............................................................................108
U ytkowanie systemu Check In/Out .............................................................................109
Notatki projektu.............................................................................................................110
Podsumowanie .....................................................................................................................111
Pytania i odpowiedzi............................................................................................................112
4Q\F\KCo
&[PCOKE\PG YKVT[P[ 999 DGJCYKQT[
Czym jest DHTML? ............................................................................................................113
Kaskadowe arkusze stylów............................................................................................114
JavaScript.......................................................................................................................114
Problemy związane z DHTML-em................................................................................114
DHTML — stosować czy nie? ......................................................................................115
Podstawowe wiadomości o behawiorach.............................................................................116
Paleta Behaviors ............................................................................................................116
Tworzenie behawiorów .................................................................................................117
Wykorzystanie behawiorów do tworzenia podpowiedzi
wyświetlanych na pasku statusu przeglądarki............................................................121
5RKU VTGEK
Wykorzystanie behawiorów do tworzenia podpowiedzi
wyświetlanych bezpośrednio na stronie WWW.........................................................123
Wykorzystanie behawiorów do otwierania nowego okna przeglądarki ........................126
Technika „przeciągnij i upuść” na stronach WWW? ....................................................128
Tworzenie animacji za pomocą narzędzia Timelines ..........................................................133
Paleta Timelines ............................................................................................................133
Klatki kluczowe animacji ..............................................................................................135
Ście ki ruchu .................................................................................................................136
Inne polecenia palety Timelines ....................................................................................138
Flash? Ale nic prostszego! .................................................................................................138
Przyciski Flash...............................................................................................................139
Tekst Flash.....................................................................................................................140
Inne techniki „o ywiania” tworzonych w UltraDev dokumentów WWW..........................141
Narzędzie programisty JavaScript .......................................................................................142
Podsumowanie .....................................................................................................................144
Pytania i odpowiedzi............................................................................................................145
4Q\F\KCo
<YKúMU\CPKG Y[FCLPQEK RTCE[ \ RTQITCOGO 7NVTC&GX
Wielokrotne wykorzystanie kodu ........................................................................................147
Formatowanie hurtowe, czyli kaskadowe arkusze stylów.............................................148
Wspólne elementy witryny............................................................................................150
Szablony ........................................................................................................................151
Style HTML .........................................................................................................................151
Kaskadowe arkusze stylów ..................................................................................................153
Praca z kaskadowymi arkuszami stylów .......................................................................154
Biblioteki .............................................................................................................................161
Tworzenie elementów biblioteki z wykorzystaniem istniejącego kodu HTML............162
Paleta Assets — widok Library .....................................................................................162
Tworzenie elementów biblioteki od podstaw................................................................163
Szablony...............................................................................................................................164
Tworzenie szablonów z wykorzystaniem istniejących stron HTML ............................165
Paleta Assets — widok Templates ................................................................................166
Tworzenie szablonów od podstaw.................................................................................167
Korzystanie z szablonów ...............................................................................................167
Paleta Assets ........................................................................................................................168
Listy Site i Favorites......................................................................................................169
Rozszerzanie mo liwości środowiska UltraDev..................................................................169
Rejestrowanie poleceń...................................................................................................169
Rejestrowanie poleceń do u ytku tymczasowego .........................................................170
Pakiety rozszerzeń programu UltraDev.........................................................................171
Podsumowanie .....................................................................................................................172
Pytania i odpowiedzi............................................................................................................172
4Q\F\KCo
2QFUVCY[ F[PCOKE\P[EJ CRNKMCELK 999
QTC\ RTQLGMVQYCPKC DC\ FCP[EJ
Dynamiczne witryny WWW................................................................................................175
CGI ................................................................................................................................176
Języki osadzane w HTML-u..........................................................................................177
Działanie dynamicznych witryn WWW ..............................................................................178
Przekazywanie zmiennych ............................................................................................178
Cookies ..........................................................................................................................181
Tworzenie dynamicznych witryn WWW ............................................................................183
Typowe rodzaje witryn WWW realizowanych jako witryny dynamiczne....................183
Projektowanie dynamicznych witryn WWW ................................................................184
&TGCOYGCXGT 7NVTC&GX 8CFGOGEWO RTQHGULQPCNKUV[
Projektowanie baz danych ...................................................................................................185
Słownictwo związane z modelowaniem struktur baz danych .......................................186
Normalizacja w praktyce ...............................................................................................188
Od modelu danych do bazy danych...............................................................................194
Podsumowanie .....................................................................................................................198
Pytania i odpowiedzi............................................................................................................199
4Q\F\KCo
2QFUVCY[ Lú\[MÎY UMT[RVQY[EJ Y[MQT\[UV[YCP[EJ Y 7NVTC&GX
Platformy skryptowe obsługiwane przez UltraDev .............................................................201
Active Server Pages.......................................................................................................202
Java Server Pages ..........................................................................................................203
ColdFusion.....................................................................................................................205
Platforma systemowa dla serwera WWW ...........................................................................206
Technologia przyjazna dla u ytkownika .......................................................................207
Liczba i rodzaj oferowanych usług................................................................................207
Stabilność.......................................................................................................................208
Współczynnik wydajność — koszt................................................................................208
Pomoc techniczna ..........................................................................................................209
Podejmujemy ostateczną decyzję... ...............................................................................209
Języki skryptowe obsługiwane przez UltraDev...................................................................210
Elementy podstawowe...................................................................................................210
Zmienne .........................................................................................................................211
Pętle i instrukcje warunkowe.........................................................................................214
Charakterystyczne elementy aplikacji WWW...............................................................216
Podsumowanie .....................................................................................................................218
Pytania i odpowiedzi............................................................................................................218
%\úè ++
4Q\F\KCo
1 [YKCPKG YKVT[P KPVGTPGVQY[EJ
-QPHKIWTCELC U[UVGOÎY /CE 15 K /5 9KPFQYU
LCMQ QVQE\Gq DC\ FCP[EJ
Połączenia z bazami danych ................................................................................................221
Konfiguracja połączeń z bazami danych .......................................................................222
ODBC w MacOS? Naturalnie — połączenie JDBC-ODBC ...............................................231
Konfiguracja klienta RmiJdbc w systemie MacOS.......................................................232
Konfiguracja serwera RmiJdbc w systemie Windows NT............................................233
Instalacja i uruchamianie serwera MySQL..........................................................................236
Instalacja i uruchamianie serwera MySQL w systemach MS Windows.......................237
Instalacja i uruchamianie serwera MySQL w systemach z rodziny Unix .....................238
Testowanie funkcjonowania serwera MySQL ..............................................................239
Konfiguracja źródeł danych ODBC dla baz danych MySQL .......................................240
Konfiguracja źródeł danych ODBC dla baz danych Microsoft Access...............................242
Podsumowanie .....................................................................................................................243
Pytania i odpowiedzi............................................................................................................244
4Q\F\KCo
2QFUVCYQYG PCT\úF\KC RTQITCOW 7NVTC&GX
UoW æEG FQ VYQT\GPKC F[PCOKE\P[EJ YKVT[P 999
Bazy danych w sieci WWW ................................................................................................245
Połączenia......................................................................................................................246
Behawiory wykonywane po stronie serwera .................................................................247
Podstawowe behawiory po stronie serwera...................................................................249
Ró nice w funkcjonowaniu tradycyjnych baz danych i baz pracujących w sieci .........255
Dodatkowe behawiory wykonywane po stronie serwera ..............................................256
Zgłoś jeśli naruszono regulamin