C_Builder_6_dla_kazdego_cbu6dk.pdf

(560 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TRE CI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
C++ Builder 6
dla ka¿dego
Autor: Kent Reisdorph
T³umaczenie: Tomasz M. Sadowski
ISBN: 83-7197-859-6
Tytu³ orygina³u:
Sams Teach Yourself
Borland C++ Builder 3 in 21 Days
Format: B5, stron: 812
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
C++Builder nale¿y do systemów b³yskawicznego projektowania aplikacji (ang. RAD -
Rapid Application Development) i jak sama nazwa wskazuje, przeznaczony jest do
tworzenia programów w jêzyku C++. Wykorzystuj¹c to narzêdzie, mo¿esz efektywnie
i szybko konstruowaæ 32-bitowe programy pracuj¹ce w trybie graficznym b¹d
tekstowym pod kontrol¹ systemu Windows.
Ksi¹¿ka ta poprowadzi Ciê przez zagadnienia zwi¹zane z programowaniem w systemie
C++ Builder. Poznasz go pocz¹wszy od podstaw, poprzez bibliotekê VCL i jej
komponenty, narzêdzia systemu i metody programowania wizualnego, a¿ po techniki
programowania grafiki, obs³ugi baz danych i aplikacji internetowych. Dziêki zdobytej
wiedzy bêdziesz móg³ b³yskawicznie przej æ od tradycyjnych metod programowania
do projektowania i programowania wizualnego.
Czytaj¹c j¹:
• Nauczysz siê programowaæ w jêzyku C++
• Poznasz programowanie zorientowane obiektowo
• Zapoznasz siê z elementami rodowiska systemu C++Builder 6
oraz bibliotek¹ VCL
• Zaznajomisz siê ze sposobami b³yskawicznego prototypowania, budowy
i uruchamiania 32-bitowych aplikacji dla Windows 95 i Windows NT
• Nauczysz siê tworzyæ atrakcyjny interfejs u¿ytkownika do swoich aplikacji
• Zapoznasz siê z zaawansowanymi technikami programowania, jak obs³uga
wyj¹tków i komunikatów, wykorzystanie rejestru czy udostêpnianie poleceñ
• Poznasz metody programowania grafiki, obs³ugi baz danych, tworzenia
aplikacji internetowych, w³asnych komponentów i bibliotek DLL
Autor ksi¹¿ki, Kent Reisdorph, kieruje zespo³em programistów w firmie TurboPower
Software w Colorado Springs. Wspó³pracuje on tak¿e z firm¹ Borland, bior¹c udzia³
w pracach grupy doradczej o nazwie TeamB jako niezale¿ny programista i konsultant.
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWO CIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Spis treści
O Autorze ........................................................................................ 13
Podziękowania................................................................................. 15
Witamy! .......................................................................................... 17
Na co zwracać uwagę? ......................................................................................................18
Część I ..........................................................................................19
Rozdział 1. Pierwsze kroki w systemie C++Builder ............................................. 21
Czym jest C++Builder?.....................................................................................................21
IDE od pierwszego wejrzenia ...........................................................................................22
Ahoj, przygodo! ................................................................................................................25
To samo w wersji tekstowej ..............................................................................................27
Wprowadzenie do C++ .....................................................................................................33
Narodziny języka ........................................................................................................34
Zmienne ......................................................................................................................35
Typy danych w C++ ...................................................................................................36
Operatory ....................................................................................................................39
Funkcje........................................................................................................................41
Funkcja main() ............................................................................................................45
Tablice.........................................................................................................................48
Tablice znakowe .........................................................................................................50
Funkcje operujące na łańcuchach ...............................................................................52
Tablice łańcuchów ......................................................................................................54
Podsumowanie ..................................................................................................................55
Rozdział 2. Wprowadzenie do C++ ..................................................................... 57
Je eli…..............................................................................................................................57
Pętle i ich zastosowania.....................................................................................................61
Pętla for.......................................................................................................................62
Pętla while...................................................................................................................65
Pętla do-while .............................................................................................................66
Instrukcja goto ............................................................................................................67
Instrukcje continue i break..........................................................................................68
Instrukcja switch ...............................................................................................................69
Zasięg ................................................................................................................................71
Zmienne zewnętrzne ...................................................................................................73
4
C++Builder 6 dla każdego
Struktury............................................................................................................................74
Tablice struktur ...........................................................................................................76
Pliki nagłówkowe i pliki źródłowe .............................................................................76
Struktury w akcji.........................................................................................................78
Podsumowanie ..................................................................................................................82
Rozdział 3. Zaawansowane elementy C++.......................................................... 83
Wskaźniki..........................................................................................................................83
Zmienne lokalne i dynamiczne ...................................................................................84
Obiekty dynamiczne a wskaźniki ...............................................................................85
Jak to się ma do naszego programu?...........................................................................86
Dereferencja czyli wyłuskanie....................................................................................88
Do dzieła!....................................................................................................................89
Referencje..........................................................................................................................91
Przekazywanie parametrów przez wskaźnik i przez referencje ........................................94
Modyfikator const.......................................................................................................96
Operatory new i delete ......................................................................................................96
Operator new...............................................................................................................97
Operator delete............................................................................................................98
Rozwiązanie zagadki ..................................................................................................99
Operatory new[ ] i delete[ ].......................................................................................100
Co mogą funkcje w C++? ...............................................................................................100
Przecią anie funkcji ..................................................................................................101
Parametry domyślne funkcji .....................................................................................103
Funkcje składowe klas ..............................................................................................104
Funkcje wstawiane....................................................................................................105
Co zrobić, gdy w danych jest błąd?.................................................................................106
Podsumowanie ................................................................................................................108
Rozdział 4. O klasach i programowaniu obiektowym ......................................... 109
Co to jest klasa?...............................................................................................................109
Anatomia klasy................................................................................................................110
Dostęp do elementów klasy ......................................................................................111
Konstruktory .............................................................................................................113
Destruktory ...............................................................................................................116
Pola ...........................................................................................................................117
Funkcje składowe......................................................................................................119
Wskaźnik this............................................................................................................121
A teraz przykład........................................................................................................124
Dziedziczenie ..................................................................................................................131
Dziedziczenie wielokrotne........................................................................................134
Wprowadzenie do operacji wejścia-wyjścia ...................................................................136
Odczytujemy dane ....................................................................................................137
Zapisujemy dane .......................................................................................................139
Ustalenie trybu otwarcia pliku ..................................................................................141
Obsługa plików binarnych ........................................................................................142
Wskaźnik plikowy ....................................................................................................142
Swobodny dostęp do pliku........................................................................................143
Podsumowanie ................................................................................................................145
Rozdział 5. Biblioteki klas i komponenty .......................................................... 147
Kilka słów wprowadzenia ...............................................................................................147
Po co mi to wszystko?...............................................................................................148
W czym tkwi haczyk?...............................................................................................150
Biblioteki jako wzór projektowania i programowania obiektowego........................151
Spis treści
5
Wojny bibliotek...............................................................................................................151
Biblioteka Object Windows Library.........................................................................152
Biblioteka Microsoft Foundation Class Library .......................................................153
Co wiec wybrać?.......................................................................................................154
Biblioteka Visual Component Library ............................................................................154
Komponenty..............................................................................................................155
Właściwości, metody i zdarzenia..............................................................................156
C++Builder a biblioteka VCL .........................................................................................168
VCL dla praktyków C++ ..........................................................................................169
Wszystkie obiekty klas zdefiniowanych w VCL
muszą być tworzone dynamicznie..........................................................................170
VCL nie dopuszcza domyślnych parametrów funkcji ..............................................170
VCL nie umo liwia dziedziczenia wielokrotnego....................................................171
Implementacja łańcuchów w bibliotece VCL .................................................................171
Czy to naprawdę jest potrzebne? ..............................................................................172
Szablon SmallString..................................................................................................173
Klasa AnsiString .......................................................................................................173
Typ zbiorowy ............................................................................................................177
Nieco więcej o bibliotece VCL .......................................................................................179
Klasy implementujące formularz i aplikacje ............................................................181
Klasy komponentowe................................................................................................181
To jeszcze nie koniec… ............................................................................................186
Podsumowanie ................................................................................................................187
Rozdział 6. Więcej o środowisku systemu ........................................................ 189
Projekty w systemie C++Builder ....................................................................................190
Pliki wykorzystywane w projektach .........................................................................191
Moduły źródłowe ......................................................................................................197
Menu główne i paleta narzędzi........................................................................................199
Paleta komponentów i jej wykorzystanie........................................................................200
Umieszczenie kilku kopii komponentu na formularzu .............................................201
Wyśrodkowanie komponentu na formularzu............................................................202
Menu kontekstowe palety komponentów .................................................................202
Nawigacja na palecie komponentów ........................................................................202
Object TreeView .............................................................................................................203
Wracamy do rzeczy, czyli aplikacja wielomodułowa.....................................................204
Kompilacja, łączenie i budowa aplikacji ..................................................................207
Kompilacja innych programów w C++...........................................................................209
O formularzach nieco więcej...........................................................................................212
Formularz okna głównego ........................................................................................212
Formularze okienek dialogowych.............................................................................212
Okienka dodatkowe a dialogi....................................................................................218
Aplikacje wielodokumentowe (MDI) .......................................................................218
Podstawowe właściwości formularzy .......................................................................219
Metody formularzy ...................................................................................................223
Zdarzenia obsługiwane przez formularze .................................................................224
Inspektor obiektów..........................................................................................................226
Lista komponentów...................................................................................................227
Karta właściwości .....................................................................................................228
Karta zdarzeń ............................................................................................................231
Przykładowa aplikacja MDI............................................................................................232
Podsumowanie ................................................................................................................241
6
C++Builder 6 dla każdego
Rozdział 7. Edytor formularzy i edytor menu ..................................................... 243
Edytor formularzy i jego wykorzystanie.........................................................................243
Menu kontekstowe edytora formularzy ....................................................................244
Rozmieszczanie komponentów w formularzu ..........................................................245
Siatka edytora formularzy.........................................................................................246
Wybieranie komponentów ........................................................................................246
Przesuwanie komponentów ......................................................................................250
Zabezpieczenie komponentów przed przesuwaniem i zmianą rozmiarów...............252
Zmiana porządku głębokości komponentów oraz ich kopiowanie,
wycinanie i wklejanie .............................................................................................252
Zmiana wielkości komponentów ..............................................................................255
Wyrównywanie komponentów .................................................................................257
Ustalanie porządku wyboru komponentów ..............................................................267
Prosimy o menu! .............................................................................................................268
Tworzymy menu główne ..........................................................................................269
Nieco programowania...............................................................................................278
Menu kontekstowe ....................................................................................................285
Tworzenie i zapamiętywanie szablonów menu ........................................................286
Podsumowanie ................................................................................................................287
Część II .......................................................................................289
Rozdział 8. Komponenty biblioteki VCL ............................................................ 291
Nieco przypomnienia ......................................................................................................291
Właściwość Name ...........................................................................................................293
Wa niejsze wspólne właściwości komponentów............................................................295
Właściwość Align i Anchors ....................................................................................295
Właściwość Color .....................................................................................................295
Kursory .....................................................................................................................297
Właściwość Enabled .................................................................................................297
Właściwość Font.......................................................................................................298
Właściwość Hint .......................................................................................................300
Właściwości ParentColor,ParentCtl3D, ParentFont, BarentBiDiMode
i ParentShowHint ...................................................................................................300
Caption, Text, Lines, Items.......................................................................................301
Właściwość Tag ........................................................................................................301
Inne właściwości.......................................................................................................301
Podstawowe metody komponentów................................................................................302
Podstawowe zdarzenia obsługiwane przez komponenty ................................................303
Klasa TStrings .................................................................................................................304
Standardowe elementy sterujące systemu Windows.......................................................307
Komponenty edycyjne ..............................................................................................307
Listy ..........................................................................................................................309
Przyciski....................................................................................................................314
Etykiety .....................................................................................................................323
Paski przewijania ......................................................................................................323
Panele........................................................................................................................324
I wiele innych............................................................................................................324
Standardowe okienka dialogowe.....................................................................................325
Metoda Execute()......................................................................................................325
Okienka dialogowe otwarcia i zapisania pliku................................................................326
Okienka dialogowe otwarcia i zapisania pliku graficznego .....................................329
Okienko dialogowe wyboru koloru ..........................................................................330
Zgłoś jeśli naruszono regulamin