Head_First_C_Edycja_polska_hfcsh.pdf

(25027 KB) Pobierz
Head First C#.
Edycja polska
Autor: Andrew Stellman, Jennifer Greene
T³umaczenie: Pawe³ Dyl
ISBN: 978-83-246-1546-9
Tytu³ orygina³u:
Head First C# (Head First)
Format: 200x230, stron: 752
Jêzyk programowania C# zosta³ zaprojektowany specjalnie dla firmy Microsoft.
C# czerpie najlepsze wzorce z jêzyka Java oraz C++. Aktualnie dostêpna wersja 3.0
zawiera takie elementy jak automatyczne oczyszczanie pamiêci, typy ogólne,
dynamiczne tworzenie kodu i wiele innych. Jêzyk C# zawiera bogat¹ bibliotekê klas
pozwalaj¹cych na tworzenie i rozwijanie aplikacji okienkowych, bazodanowych, a tak¿e
dynamicznych aplikacji internetowych. Rozwi¹zanie to zdoby³o ju¿ swoj¹ pozycjê na
rynku jêzyków programowania, a narzêdzia dla programistów dostarczane przez firmê
Microsoft sprawiaj¹, ¿e pozycja ta wydaje siê niezagro¿ona.
W ksi¹¿ce
„Head
First C#. Edycja polska” autorzy, jak zwykle w charakterystyczny
dla tej serii — niekonwencjonalny, a przy tym niezwykle skuteczny sposób, naucz¹ Ciê
niezbêdnych podstaw C#. Lektura tej ksi¹¿ki pozwoli Ci na swobodne poruszanie siê
wœród takich zagadnieñ jak wykorzystanie interfejsów czy te¿ dziedziczenie. Dowiesz
siê, w jaki sposób obs³ugiwaæ wyj¹tki oraz zapisywaæ dane do pliku, aby potem je
z niego odczytaæ. Nauczysz siê korzystaæ z jêzyka LINQ, a tak¿e odbêdziesz krótki kurs
korzystania z Visual Studio. Sposób, w jaki zosta³a napisana ta ksi¹¿ka, gwarantuje,
¿e szybko i z ³atwoœci¹ opanujesz jêzyk C#!
Podstawy C#
Typy danych wykorzystywane w C#
Wykorzystanie interfejsów oraz klas abstrakcyjnych
Zastosowanie typów wyliczeniowych i kolekcji
Sposób wykorzystania plików do przechowywania danych
Wykorzystanie zdarzeñ i delegacji
Zastosowania jêzyka LINQ
Visual Studio — sposób na wydajniejsze tworzenie aplikacji
Poznaj jêzyk C# szybko, ³atwo i przyjemnie!
Spis
treści
Spis treści (streszczenie)
Wstęp
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Zwiększ wydajność przy pomocy C#:
Aplikacje Visual Studio w 10 minut lub mniej
To tylko kod:
Pod maską
Obiekty: zorientuj się!
Tworzenie kodu ma sens
Typy i referencje:
Jest 10:00. Czy wiesz, gdzie są Twoje dane?
Ukrywanie:
Co ma być ukryte... niech będzie ukryte
Dziedziczenie:
Drzewo genealogiczne Twoich obiektów
Interfejsy i klasy abstrakcyjne:
Klasy, które dotrzymują swoich obietnic
Typy wyliczeniowe i kolekcje:
Przechowywanie dużej ilości danych
Odczyt i zapis plików:
Zapisz tablice bajtów, zapisz świat
Obsługa wyjątków:
Gaszenie pożarów nie jest już popularne
Zdarzenia i delegaty:
Co robi Twój kod, kiedy nie patrzysz
Powtórka i pokaz:
Wiedza, moc i tworzenie ciekawych rzeczy
Kontrolki i grafika:
Upiększ to
Kapitan Wspaniały:
Śmierć obiektu
LINQ:
Przejmij kontrolę nad danymi
29
41
81
121
157
195
205
237
281
337
389
411
463
505
537
585
643
675
703
725
739
Laboratorium C# numer 1:
Dzień na wyścigach
Laboratorium C# numer 2:
Wyprawa
Laboratorium C# numer 3:
Invaders
Dodatek A
Pozostałości
Skorowidz
Spis treści (właściwy)
Wstęp
Przygotuj się na C#
. Właśnie sobie siedzisz i próbujesz się czegoś nauczyć, ale mózg wciąż powtarza Ci,
że cała ta nauka nie jest nic warta. Twój umysł mówi: „Lepiej wyjdź z pokoju i zajmij się ważniejszymi spra-
wami, takimi jak to, których dzikich zwierząt unikać, oraz to, że strzelanie z łuku na golasa nie jest dobrym
pomysłem”. W jaki sposób oszukać mózg, tak aby myślał, że Twoje życie naprawdę zależy od nauki C#?
Dla kogo jest ta książka?
Wiemy, o czym myślisz
Metapoznanie: myślenie o myśleniu
Oto, co możesz zrobić, aby wysłać mózg na misję
Przeczytaj to
Grupa korektorów technicznych
Podziękowania
30
31
33
35
37
38
39
9
Spis
treści
1
Nazwa:
Laverne Smith
Firma:
XYZ Industries
Telefon:
(212) 555-8129
E-mail:
Laverne.Smith@xyzindustries.com
Klient:
Tak
Ostatni kontakt:
26.05.2007
Zwiększ wydajność przy pomocy C#
Aplikacje Visual Studio w 10 minut lub mniej
Czy chcesz tworzyć wspaniałe programy naprawdę szybko?
Wraz z C# dostajesz do ręki
potężny język programowania
i wartościowe narzędzie. Dzięki
Visual Studio IDE
do historii przejdą sytuacje, w których musiałeś pisać jakiś nędzny kod,
pozwalający przyciskowi po raz kolejny zadziałać. I to nie wszystko. Dodatkowo będziesz mógł
skupić się na
faktycznym wykonywaniu swojej pracy,
zamiast zajmować umysł, pamiętając,
który parametr metody odpowiadał za
nazwę
przycisku, a który był odpowiedzialny za
wyświetlany
na nim tekst.
Brzmi zachęcająco? Przewróć zatem stronę i przystąpmy do programowania.
Dlaczego powinieneś uczyć się C#
C# oraz Visual Studio ułatwiają wiele czynności
Pomóż dyrektorowi naczelnemu zrezygnować z papieru
Sprawdź potrzeby Twoich użytkowników, zanim zaczniesz
tworzyć program
Oto program, który zamierzasz stworzyć
Co robisz w Visual Studio
Co Visual Studio robi za Ciebie
Stwórz interfejs użytkownika
Visual Studio za kulisami
Dodaj coś do kodu generowanego automatycznie
Możesz już uruchomić aplikację
Potrzebujemy bazy danych do przechowywania naszych informacji
Tworzenie tabeli dla listy kontaktowej
Pola na karcie kontaktowej stają się kolumnami w tabeli People
Zakończ tworzenie tabeli
Utwórz diagram dla swoich danych, aby aplikacja miała do nich dostęp
Wstaw dane z kart do bazy
Połącz formularz z bazą danych, korzystając ze źródeł danych
Dodaj kontrolki powiązane z bazą danych do formularza
42
43
44
45
46
48
48
52
54
55
56
58
60
62
65
66
68
70
72
74
77
78
79
80
ularza
O
biekty
f
Rozwiązania
.NET Framework
orm
Dobre programy są intuicyjne w użyciu
Jak zamienić TWOJĄ aplikację w aplikację WSZYSTKICH
Daj innym użytkownikom możliwość korzystania z Twojej aplikacji
Jeszcze nie skończyłeś: przetestuj instalację
Stworzyłeś pełnowartościową aplikację bazodanową
Dostęp do danych
10
Spis
treści
2
T tylko kod
o
Pod maską
Jesteś programistą, nie tylko użytkownikiem IDE.
IDE może wykonać za Ciebie wiele pracy, ale na razie jest to wszystko, co może dla Ciebie
zrobić. Oczywiście, istnieje wiele
powtarzalnych czynności
podczas pisania aplikacji i IDE
okazuje się tu bardzo pomocne. Praca z nim to jednak
dopiero początek.
Możesz wycisnąć ze
swoich programów znacznie więcej —
pisanie kodu C#
to właśnie droga, która doprowadzi
Cię do tego celu. Jak tylko osiągniesz mistrzowski poziom w kodowaniu, nie będzie
żadnej
rzeczy, której Twój program nie umiałby zrobić.
Kiedy robisz to…
… IDE robi to
Skąd się biorą programy
IDE pomaga Ci kodować
Kiedy zmieniasz coś w IDE, zmieniasz także swój kod
Anatomia programu
Twój program wie, skąd zacząć
Możesz zmienić punkt wejścia programu
W tej samej przestrzeni nazw mogą być dwie klasy
Stwórz ten formularz
82
83
84
86
88
90
92
94
99
100
102
103
104
105
106
Twoje programy używają zmiennych do pracy z danymi
C# używa znanych symboli matematycznych
Pętle wykonują czynność wielokrotnie
Kodowanie czas zacząć
Instrukcje if/else podejmują decyzje
Ustal warunki i sprawdź, czy są prawdziwe
Za każdym razem, kiedy tworzy
sz nowy
program, definiujesz dla niego prz
estrzeń
nazw. W ten sposób jego kod jest
odsepa-
rowany od innych klas platformy
.NET
.
Klasa zawiera
kawałek
kodu Twojego programu
(chociaż istnieją także
bardzo małe progra-
my które składają się
,
z tylko jednej klasy).
Klasa posiada jedną lub wię-
cej metod. Twoje metody
zawsze będą umieszczane
wewnątrz klas,
a każda
z nich będzie się składała
z instrukcji i wyrażeń —
jak te, które do tej pory
widziałeś.
Przestrzeń nazw
Klasa
Metoda 1
instrukcja
instrukcja
Metoda 2
instrukcja
instrukcja
11
Spis
treści
3
w
ne
)
r(
to
ga
vi
Na
Obiekty: zorientuj się!
Tworzenie kodu ma sens
Każdy pisany przez Ciebie program rozwiązuje jakiś problem.
Podczas pisania programu staraj się zawsze zastanowić nad tym, jaki
problem
powinien on
rozwiązywać. Właśnie do tego przydają się
obiekty.
Pozwalają one na odpowiedni podział
struktury kodu, aby same mogły się zająć rozwiązywaniem problemów. Twój czas jest
przeznaczany na wykonywanie
rzeczywistej pracy
i nie jest przerywany przedzieraniem się przez
morze kodu. Prawidłowe użycie obiektów spowoduje, że proces pisania kodu stanie się bardziej
intuicyjny,
natomiast późniejsze czytanie i zmiany będą łatwiejsze.
W jaki sposób Mike myśli o swoich problemach
W jaki sposób system nawigacyjny w samochodzie Mike’a
rozwiązuje jego problemy
Klasa Navigator napisana przez Mike’a posiada metody do ustalania
i modyfikacji tras
Wykorzystaj to, czego się nauczyłeś, do napisania prostej aplikacji
Mike ma pewien pomysł
ie
k
122
123
124
125
126
127
128
129
130
134
135
136
137
138
140
142
146
147
148
151
152
t
Na
vi
g
ator
Mike może użyć obiektów do rozwiązania swojego problemu
Używasz klasy do utworzenia obiektu
Kiedy tworzysz obiekt na podstawie klasy, to taki obiekt
nazywamy instancją klasy
Ob
new N
aviga
tor()
Na
vi
ga
to
r(
)
ator
ne
w
Lepsze rozwiązanie... uzyskane dzięki obiektom!
Instancja używa pól do przechowywania danych na temat różnych rzeczy
Stwórzmy kilka instancji!
Dzięki za pamięć
Co Twój program ma na myśli
Możesz używać nazw klas i metod w celu uczynienia kodu
bardziej intuicyjnym
Nadaj swojej klasie naturalną strukturę
Diagramy klas pozwalają w sensowny sposób zorganizować klasy
Utwórz klasę do pracy z kilkoma facetami
Stwórz projekt dla facetów
Stwórz formularz do interakcji z facetami
Jest jeszcze prostszy sposób inicjalizacji obiektów
Kilka pomysłów na projektowanie intuicyjnych klas
ie
k
t
N
a
vi
g
Kiedy definiujesz klasę,
definiujesz także jej metody,
podobnie jak projekt definiuje
układ pomieszczeń w domu.
Możesz użyć jednego projektu
do zbudowania dowolnej liczby
domów. Możesz również przy
użyciu jednej klasy utworzyć
każdą liczbę obiektów.
12
ator
Ob
ie
k
t
N
a
vi
g
Ob
Zgłoś jeśli naruszono regulamin