C_6_0_i_MVC_5_Tworzenie_nowoczesnych_portali_internetowych_c6mvc5.pdf

(1966 KB) Pobierz
Autorzy:
Krzysztof Żydzik, Microsoft Certified Solutions Developer, Microsoft Certified Professional,
Microsoft Specialist
Tomasz Rak, Politechnika Rzeszowska, Wydział Elektrotechniki i Informatyki, Katedra
Informatyki i Automatyki, Rzeszów, Polska
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym
powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi
ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje
były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie,
ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz
Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody
wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Michał Mrowiec
Projekt okładki: Studio Gravite / Olsztyn
Obarek, Pokoński, Pazdrijowski, Zaprucki
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/c6mvc5
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Kody źródłowe kolejnych kroków tworzenia przykładowej aplikacji dostępne są pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/c6mvc5.zip
ISBN: 978-83-246-9496-9
Copyright © Helion 2015
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
Wst p ............................................................................................ 15
Rozdzia 1. C# — teoria i praktyka ................................................................... 19
Wprowadzenie do j zyka C# .......................................................................................... 19
Kolejne wersje j zyka C# ......................................................................................... 20
C# 2.0 (.NET Framework 2.0, Visual Studio 2005) ........................................ 20
C# 3.0 (.NET Framework 3.5, Visual Studio 2008) ........................................ 20
C# 4.0 (.NET Framework 4.0, Visual Studio 2010) ........................................ 21
C# 5.0 (.NET Framework 4.5, Visual Studio 2012 oraz 2013) ....................... 21
C# 6.0 (zapowied ) ......................................................................................... 21
Konwencje ............................................................................................................... 21
Cel stosowania konwencji ............................................................................... 22
Pliki a klasy i interfejsy ................................................................................... 22
Wci cia ........................................................................................................... 22
Komentarze ..................................................................................................... 23
Deklaracje klas, interfejsów i metod ............................................................... 24
Puste linie ........................................................................................................ 24
Nawiasy klamrowe .......................................................................................... 25
Konwencje nazewnicze ................................................................................... 25
Pozosta e dobre praktyki ................................................................................. 26
Typy ......................................................................................................................... 26
Deklaracja zmiennej ........................................................................................ 27
Inicjalizacja zmiennej ..................................................................................... 28
S owa kluczowe .............................................................................................. 29
Sta e i zmienne tylko do odczytu .................................................................... 29
Litera y ............................................................................................................ 30
Typ wyliczeniowy ........................................................................................... 31
Konwersje typów i rzutowanie ........................................................................ 31
Opakowywanie (boxing) i rozpakowywanie (unboxing) ................................ 32
Warto ci zerowe oraz typy dopuszczaj ce warto ci zerowe ........................... 33
Typy generyczne ............................................................................................. 34
Tablice, a cuchy i kolekcje ..................................................................................... 34
Tablice ............................................................................................................ 34
a cuchy ......................................................................................................... 36
Kolekcje .......................................................................................................... 37
Operatory ................................................................................................................. 38
Operator trójargumentowy ?: .......................................................................... 38
Operator ?? ...................................................................................................... 40
Kup książkę
Poleć książkę
4
C# 6.0 i MVC 5. Tworzenie nowoczesnych portali internetowych
Instrukcje steruj ce ................................................................................................... 40
Instrukcja if ..................................................................................................... 40
Instrukcja switch ............................................................................................. 41
Instrukcje iteracyjne ................................................................................................. 43
P tla while ...................................................................................................... 43
P tla do while .................................................................................................. 43
P tla for ........................................................................................................... 44
P tla foreach ................................................................................................... 45
Instrukcje skoku .............................................................................................. 45
Klasy, obiekty, pola, metody i w a ciwo ci .............................................................. 46
Klasy ............................................................................................................... 46
Obiekty ........................................................................................................... 48
Pola ................................................................................................................. 48
Metody ............................................................................................................ 49
W a ciwo ci .................................................................................................... 52
Podstawowe poj cia zwi zane z programowaniem obiektowym ............................. 53
Abstrakcja ....................................................................................................... 53
Hermetyzacja .................................................................................................. 54
Dziedziczenie .................................................................................................. 54
Polimorfizm .................................................................................................... 55
Przeci anie operatorów ........................................................................................... 56
Przeci anie operatorów relacji ...................................................................... 57
Metody Equals() i GetHashCode() .................................................................. 57
Przeci anie operatorów konwersji ................................................................. 57
Przeci anie operatorów logicznych ............................................................... 58
Przeci anie operatorów arytmetycznych ....................................................... 60
Przeci anie metod ................................................................................................... 61
Indeksatory ............................................................................................................... 61
Klasa System.Object ................................................................................................ 63
Konstruktor i destruktor ........................................................................................... 64
Garbage Collector .................................................................................................... 66
Zasada dzia ania GC ....................................................................................... 66
Podzia na generacje (przechowywanie obiektów w pami ci) ........................ 66
Struktury ................................................................................................................... 67
Interfejsy .................................................................................................................. 68
Jawna implementacja interfejsu ...................................................................... 69
Zwalnianie zasobów niezarz dzanych ...................................................................... 70
Interfejs IDisposable ....................................................................................... 70
S owo kluczowe using .................................................................................... 71
Delegaty, metody anonimowe, wyra enia lambda i zdarzenia ................................. 72
Delegaty .......................................................................................................... 72
Metody anonimowe ........................................................................................ 74
Wyra enia lambda .......................................................................................... 74
Zdarzenia ........................................................................................................ 75
Dyrektywy preprocesora .......................................................................................... 76
Wyj tki ..................................................................................................................... 77
Zg aszanie wyj tków ...................................................................................... 77
Przepe nienia arytmetyczne ............................................................................ 78
Instrukcje checked i unchecked ...................................................................... 78
Przestrzenie nazw ..................................................................................................... 79
Zagnie d anie przestrzeni nazw ...................................................................... 79
Dyrektywa using ............................................................................................. 81
Aliasy .............................................................................................................. 82
Zewn trzne aliasy ........................................................................................... 83
Kup książkę
Poleć książkę
Spis tre ci
5
Typy, metody, klasy i kolekcje uogólnione (generyczne) ........................................ 83
Metody generyczne ......................................................................................... 84
Klasy generyczne ............................................................................................ 84
Kolekcje generyczne i interfejsy ..................................................................... 86
Interfejs IDictionary<TKey, TValue> — s ownik .......................................... 86
Interfejs IEnumerable<T> ............................................................................... 87
Interfejs ICollection<> .................................................................................... 87
Interfejs IList<> .............................................................................................. 87
Interfejs IQueryable<> .................................................................................... 88
Wyra enia regularne ................................................................................................ 89
Data i czas ................................................................................................................ 90
Operacje wej cia, wyj cia, foldery i pliki ................................................................. 92
Pozosta e elementy j zyka i nowo ci w wersji C# 5.0 .................................................... 93
Mechanizm refleksji i atrybuty ................................................................................. 93
Atrybuty .......................................................................................................... 94
IEnumerable a IEnumerator ..................................................................................... 96
Iteratory i s owo kluczowe yield return .................................................................... 97
Inicjalizatory obiektów i kolekcji ........................................................................... 100
Drzewa wyra e ..................................................................................................... 101
Metody rozszerzaj ce ............................................................................................. 102
Metody i klasy cz ciowe ....................................................................................... 103
Metody cz ciowe ......................................................................................... 104
Zmienne domniemane ............................................................................................ 105
Typy anonimowe .................................................................................................... 105
S owa kluczowe this i base ..................................................................................... 106
Typy dynamiczne ................................................................................................... 107
Argumenty nazwane — Named Arguments ........................................................... 110
Parametry opcjonalne ............................................................................................. 111
Obs uga kontra- i kowariancji oraz s owa kluczowe in i out .................................. 111
S owa kluczowe is, as i typeof ............................................................................... 114
Leniwa inicjalizacja — Lazy Initialization ............................................................. 114
Metody asynchroniczne — async i await ............................................................... 118
Atrybuty Caller Info ............................................................................................... 119
Nowo ci w C# 6.0 ........................................................................................................ 120
Konstruktory pierwotne — Primary Constructors .................................................. 120
Automatyczna inicjalizacja w a ciwo ci — Initializers for Auto-properties .......... 120
Dyrektywa using dla sk adowych statycznych — Using Static Members .............. 121
Inicjalizatory s ownikowe — Dictionary Initializer ............................................... 121
Deklaracje inline dla parametrów out — Inline Declarations for Out Params ........ 122
Wyra enia dla w a ciwo ci — Property Expressions ............................................. 122
Wyra enia dla metod — Method Expressions ....................................................... 122
Modyfikator private protected ................................................................................ 123
Kolekcje IEnumerable jako parametr — Params for Enumerables ........................ 123
Jednoargumentowe sprawdzanie warto ci null — Monadic Null Checking ........... 123
S owo kluczowe await w blokach catch i finally .................................................... 124
Filtry wyj tków — Exception Filters ..................................................................... 124
Litera y binarne i separatory cyfr — Binary Literals, Digit Separators .................. 124
Rozdzia 2. Wzorce architektoniczne .............................................................. 125
Architektura wielowarstwowa ...................................................................................... 125
Architektura jednowarstwowa ................................................................................ 126
Architektura dwuwarstwowa .................................................................................. 126
Architektura trójwarstwowa ................................................................................... 126
Architektura n-warstwowa ..................................................................................... 126
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin