Jezyk_C_Programowanie_dla_poczatkujacych_Wydanie_III_jcprpo.pdf

(813 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: C Programming Absolute Beginner's Guide, Third Edition
Tłumaczenie: Łukasz Piwko
ISBN: 978-83-283-1641-6
Authorized translation from the English language edition, entitled: C PROGRAMMING ABSOLUTE
BEGINNER'S GUIDE, Third Edition; ISBN 0789751984; by Greg Perry; and by Dean Miller,
published by Pearson Education, Inc, publishing as QUE Publishing.
Copyright © by 2014 by Pearson Education, Inc.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from Pearson Education Inc.
Polish language edition published by HELION S.A. Copyright © 2015.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje
były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani
za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo
HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody
wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/jcprpo
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
Wprowadzenie ...........................................................................................................11
Adresaci książki ................................................................................................................ 12
Co wyróżnia tę książkę na tle konkurencji ................................................................... 12
Elementy wizualne ........................................................................................................... 12
Co ciekawego można zrobić przy użyciu języka C? .................................................... 13
Co dalej? ............................................................................................................................ 13
Cz
1
I. Podstawy
Na czym polega programowanie w j zyku C i czemu powinno Ci to obchodzi ....15
Co to jest program ........................................................................................................... 16
Co jest potrzebne do pisania programów w języku C ................................................ 17
Proces programowania ................................................................................................... 20
Posługiwanie się językiem C ........................................................................................... 20
2
Pierwszy program w j zyku C .............................................................................23
Prosty przykład kodu ...................................................................................................... 24
Funkcja main() ................................................................................................................. 26
Rodzaje danych ................................................................................................................ 27
Znaki w języku C ....................................................................................................... 27
Liczby w języku C ...................................................................................................... 28
Jeszcze jeden przykład w ramach podsumowania ....................................................... 30
3
Do czego to s u y? Obja nianie kodu za pomoc komentarzy .............................33
Dodawanie komentarzy do kodu .................................................................................. 34
Definiowanie komentarzy .............................................................................................. 35
Białe znaki ......................................................................................................................... 36
Inny rodzaj komentarzy .................................................................................................. 37
4
wiatowa premiera — wysy anie wyników dzia ania programu na ekran .........39
Funkcja printf() ................................................................................................................ 40
Format funkcji printf() ............................................................................................. 40
Kup książkę
Poleć książkę
4
J ZYK C.
PROGRAMOWANIE DLA POCZ TKUJ CYCH
Drukowanie łańcuchów .................................................................................................. 41
Cytowanie znaków ........................................................................................................... 41
Znaczniki konwersji ........................................................................................................ 43
Przykład podsumowujący ............................................................................................... 45
5
Zmienne ..............................................................................................................47
Rodzaje zmiennych .......................................................................................................... 48
Nadawanie zmiennym nazw .......................................................................................... 49
Definiowanie zmiennych ................................................................................................ 50
Zapisywanie danych w zmiennych ................................................................................ 51
6
Dodawanie s ów do programu ............................................................................55
Znak końca łańcucha ....................................................................................................... 56
Długość łańcucha ............................................................................................................. 57
Tablice znaków — listy znaków ..................................................................................... 57
Inicjowanie łańcuchów ................................................................................................... 59
7
Dyrektywy #include i #define ............................................................................63
Dołączanie plików ............................................................................................................ 64
Miejsce dyrektywy #include ........................................................................................... 66
Definiowanie stałych ....................................................................................................... 66
Tworzenie pliku nagłówkowego i programu ............................................................... 67
8
Interakcja z u ytkownikiem .................................................................................71
Funkcja scanf() ................................................................................................................. 72
Odbieranie danych za pomocą funkcji scanf() ............................................................ 72
Problemy z funkcją scanf() ............................................................................................. 74
Cz
9
II. Wyra enia i operatory j zyka C
Obliczenia matematyczne ....................................................................................77
Podstawowe działania arytmetyczne ............................................................................. 78
Kolejność wykonywania operatorów ............................................................................ 80
Łamanie zasad za pomocą nawiasów ............................................................................ 82
Operator przypisania ....................................................................................................... 82
Kup książkę
Poleć książkę
SPIS TRE CI
5
10
Modyfikowanie warto ci zmiennych za pomoc instrukcji przypisania ...............85
Złożony operator przypisania ........................................................................................ 86
Uważaj na kolejność ........................................................................................................ 89
Rzutowanie typów ........................................................................................................... 89
11
Na rozstajach dróg — wybieranie cie ki na podstawie warunków ...................91
Testowanie danych .......................................................................................................... 92
Instrukcja if ....................................................................................................................... 93
W przeciwnym razie..., czyli instrukcja else ................................................................. 95
12
Wspieranie procesu decyzyjnego za pomoc operatorów logicznych .................99
Operatory logiczne ........................................................................................................ 100
Unikanie negacji ............................................................................................................ 103
Kolejność wykonywania operatorów logicznych ...................................................... 105
13
Jeszcze kilka operatorów do u ytku w programach ..........................................109
Żegnaj, konstrukcjo if...else, i witaj, operatorze warunkowy ................................... 110
Operatory zmiany wartości o jeden ++ i -- ................................................................ 112
Operator sizeof() ............................................................................................................ 114
Cz
14
III. Konstrukcje steruj ce
Oszcz dzanie czasu i energii dzi ki u yciu p tli ................................................117
Pętla while ....................................................................................................................... 118
Przykład użycia instrukcji while .................................................................................. 119
Sposób użycia instrukcji do...while ............................................................................. 120
15
Inne rodzaje p tli ..............................................................................................123
Pętla for ........................................................................................................................... 124
Praca z pętlą for .............................................................................................................. 125
16
Jak wyrwa si z zakl tego kr gu .....................................................................131
Przerywanie pętli ............................................................................................................ 132
Kontynuacja wykonywania .......................................................................................... 134
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin