ArchiCAD_10_arch10.pdf

(818 KB) Pobierz
ArchiCAD 10
Autor: Karl-Heinz Sperber
T³umaczenie: Wojciech Moch
ISBN: 978-83-246-0901-7
Tytu³ orygina³u:
ArchiCAD
Format: B5, stron: 344
Wypróbuj najnowsz¹ wersjê programu dla architektów
• Jak usprawniæ i przyspieszyæ tworzenie projektów?
• Które sztuczki i niestandardowe rozwi¹zania zastosowaæ, aby osi¹gn¹æ cele
z pozoru nieosi¹galne?
• W jaki sposób zoptymalizowaæ swoje niew³aœciwe nawyki w pracy,
aby nie utrudnia³y wspó³pracy z oprogramowaniem?
Jesteœ doœwiadczonym architektem, który chce zwiêkszyæ sw¹ produktywnoœæ?
A mo¿e studiujesz architekturê i pragniesz szybko rozpocz¹æ pracê nad pierwszymi
projektami? Zapomnij o ¿mudnym i czasoch³onnym korzystaniu z kalki i rapidografu.
Programy do komputerowej obs³ugi projektowania pozwol¹ Ci du¿o szybciej
przygotowywaæ kompletne modele inwestycji, a przede wszystkim bez problemów
wprowadzaæ potrzebne zmiany, które s¹ automatycznie odwzorowywane na wszystkie
elementy projektu, tak¿e na dokumentacjê. ArchiCAD 10 to najnowsza i najbardziej
rozbudowana wersja programu u¿ywanego przez ponad 100 tysiêcy architektów
i projektantów budowlanych.
Ksi¹¿ka „ArchiCAD 10” pomo¿e Ci szybko rozpocz¹æ tworzenie wirtualnych projektów
nawet wtedy, gdy nie masz du¿ego doœwiadczenia w pracy z komputerem. Wykonuj¹c
praktyczne æwiczenia z pierwszej czêœci ksi¹¿ki poznasz podstawy programu ArchiCAD
10 oraz nauczysz siê przeprowadzaæ standardowe operacje. Opracujesz te¿ prosty
model domu, co pozwoli Ci nabraæ doœwiadczenia umo¿liwiaj¹cego przygotowywanie
wiêkszych projektów w przysz³oœci. Druga czêœæ zawiera bardziej zaawansowane
informacje. Przeczytasz tu o nawykach i technikach zwiêkszaj¹cych Twoj¹ wydajnoœæ,
a tak¿e o pu³apkach i czêsto pope³nianych b³êdach, których powinieneœ siê wystrzegaæ.
Dodatkowo do³¹czona do ksi¹¿ki p³yta CD u³atwi Ci wypróbowanie mo¿liwoœci tej aplikacji.
• Œrodowisko i interfejs programu ArchiCAD
• Rysowanie za pomoc¹ wprowadzania wspó³rzêdnych
• Tworzenie i u¿ywanie obiektów
• Praca z arkuszami projektów
• Projektowanie schodów
• Tworzenie kompletnych projektów
• Modele trójwymiarowe
• Grafika komputerowa i renderowanie
• Wspó³praca w zespole
• Dostosowywanie programu ArchiCAD do w³asnych potrzeb
• S³owniczek specjalistycznych pojêæ
U¿ywaj nowoczesnych rozwi¹zañ do tworzenia kompletnych projektów
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Przedmowa .......................................................................................... 11
Rozdział 1. Wprowadzenie ...................................................................................... 13
1.1.
1.2.
1.3.
1.4.
1.5.
Cel książki ...................................................................................................................13
Warsztaty .....................................................................................................................14
Wersje ..........................................................................................................................14
1.3.1. Komputery Apple ...........................................................................................14
Internet .........................................................................................................................15
Klawisze i terminologia ...............................................................................................15
1.5.1. Spacja ..............................................................................................................15
1.5.2. Klawisz Alt .....................................................................................................16
1.5.3. Klawisz Apple .................................................................................................16
1.5.4. Klawisz Ctrl ....................................................................................................16
1.5.5. Klawisz Ctrl w komputerach Apple ................................................................16
1.5.6. Klawisz Shift ...................................................................................................17
1.5.7. Klawisz Caps Lock .........................................................................................17
1.5.8. Klawisz Num Lock .........................................................................................17
1.5.9. Klawisz Esc .....................................................................................................17
1.5.10. Klawisz Backspace .........................................................................................17
1.5.11. Przerywanie odświeżania ekranu i obliczeń trójwymiarowych ......................17
Część I
ArchiCAD dla początkujących .............................................19
2.1.
Przegląd .......................................................................................................................21
2.1.1. Wirtualny budynek .........................................................................................21
2.1.2. Jak działa ArchiCAD? ....................................................................................22
2.1.3. Punkty aktywne ...............................................................................................25
Współpraca programu z użytkownikiem .....................................................................26
2.2.1. Znane techniki — już teraz wiemy więcej, niż się nam wydaje .....................26
2.2.2. Klawisz Shift służy do wybierania .................................................................26
2.2.3. Znane menu i polecenia ..................................................................................27
2.2.4. Rysowanie prostych za pomocą klawisza Shift ..............................................27
Ikony i informacje .......................................................................................................27
2.3.1. Podpowiedzi do narzędzi ................................................................................27
2.3.2. Strzałki rozwinięcia przy ikonach ...................................................................28
Środowisko pracy programu ArchiCAD .....................................................................29
Rozdział 2. Rozpoczęcie prac z ArchiCAD-em .......................................................... 21
2.2.
2.3.
2.4.
4
ArchiCAD 10
2.5.
Ujednolicenie interfejsu użytkownika .........................................................................29
2.5.1. Podstawowe ustawienia okien ........................................................................31
2.5.2. Skalowanie ......................................................................................................32
2.5.3. Współrzędne ...................................................................................................33
2.5.4. Inteligentny kursor ..........................................................................................34
2.5.5. Nawigacja na ekranie ......................................................................................34
2.5.6. Rysunek konstrukcyjny, rysunek czysty .........................................................35
2.5.7. Elementy zawsze znajdują się poniżej poziomu rzutu ....................................36
2.5.8. Piętra ...............................................................................................................38
2.5.9. Praca z bibliotekami (obiektami) ....................................................................38
2.5.10. Praca z warstwami ..........................................................................................40
2.5.11. Praca z siatkami ..............................................................................................41
Ważne techniki pracy z ArchiCAD-em .......................................................................41
2.6.1. Wprowadzanie współrzędnych .......................................................................41
2.6.2. A jak można usunąć? ......................................................................................42
2.6.3. Przejmowanie i przekazywanie parametrów ..................................................42
2.6.4. Tworzenie duplikatów ....................................................................................43
2.6.5. Wyrównywanie do istniejących elementów
(względne metody tworzenia konstrukcji) ......................................................44
2.6.6. Grupowanie wyborów .....................................................................................44
2.6.7. Przerysowywanie za pomocą magicznej różdżki ...........................................45
2.6.8. Szczególne punkty-uchwyty ...........................................................................46
Mapa projektu ..............................................................................................................47
Obszar modelu i obszar papieru ..................................................................................49
Warunki wstępne .........................................................................................................51
Cele ..............................................................................................................................51
Przykład 1. Rysowanie kwadratu ................................................................................52
3.3.1. Przygotowywanie ustawień podstawowych ...................................................52
3.3.2. Pierwsza linia ..................................................................................................53
3.3.3. Wprowadzanie współrzędnych względnych ...................................................54
Przykład 2. Wprowadzanie współrzędnych biegunowych i bezwzględnych ..............56
3.4.1. Ustalanie (zamrażanie) wartości współrzędnych ............................................57
Kolejne ćwiczenia .......................................................................................................59
Cele tego warsztatu ......................................................................................................61
Przygotowanie pliku ....................................................................................................62
4.2.1. Uruchomienie ArchiCAD-a ............................................................................65
4.2.2. Definiowanie ścieżek do bibliotek ..................................................................65
4.2.3. Harmonizowanie środowiska pracy ................................................................67
4.2.4. Ustalanie struktury pięter ................................................................................68
4.2.5. Doładowanie pliku wzorca .............................................................................69
Tworzenie własnego modelu .......................................................................................70
4.3.1. Ściany ..............................................................................................................70
4.3.2. Stropy ..............................................................................................................77
4.3.3. Okna ................................................................................................................77
4.3.4. Drzwi ..............................................................................................................84
4.3.5. Obiekty ............................................................................................................84
4.3.6. Schody ............................................................................................................87
4.3.7. Kopiowanie na kolejne piętro .........................................................................87
4.3.8. Modyfikowanie obrysu stropu ........................................................................89
4.3.9. Otwory w stropach ..........................................................................................89
4.3.10. Przygotowanie ściany szczytowej ..................................................................90
2.6.
2.7.
2.8.
3.1.
3.2.
3.3.
Rozdział 3. Warsztat 1. Wprowadzanie współrzędnych ............................................. 51
3.4.
3.5.
4.1.
4.2.
Rozdział 4. Warsztat 2. Pierwszy dom w programie ArchiCAD .................................. 61
4.3.
Spis treści
5
4.4.
4.5.
4.6.
4.3.11. Ustalanie poziomu dolnej części ścian ...........................................................90
4.3.12. Dach ................................................................................................................91
4.3.13. Obiekt elewacji z metali lekkich .....................................................................95
4.3.14. Podpora i podciąg ...........................................................................................95
4.3.15. Modelowanie na przekroju .............................................................................95
4.3.16. Modelowanie w oknie widoku trójwymiarowego ..........................................99
4.3.17. Tworzenie terenu ..........................................................................................100
4.3.18. Wymiarowanie ..............................................................................................103
4.3.19. Opisy .............................................................................................................108
4.3.20. Metryczki pomieszczeń — strefy .................................................................108
Od modelu do projektu ..............................................................................................110
4.4.1. Przekrój, widok .............................................................................................111
4.4.2. Narzędzie do obsługi szczegółów .................................................................113
4.4.3. Mapa projektu ...............................................................................................113
Rysunki dwuwymiarowe ...........................................................................................114
Drukowanie poszczególnych rysunków ....................................................................116
4.6.1. Ustalanie formatu papieru .............................................................................116
4.6.2. Tworzenie plików PDF i drukowanie ...........................................................116
Prace wstępne ............................................................................................................120
5.1.1. Mapa projektu ...............................................................................................120
5.1.2. Szablon arkusza ............................................................................................121
5.1.3. Arkusze .........................................................................................................121
Tworzenie arkusza .....................................................................................................121
5.2.1. Definiowanie mapy widoków .......................................................................121
5.2.2. Teczka arkuszy .............................................................................................122
Ustawienia rysunku ...................................................................................................124
5.3.1. Narzędzie do wstawiania rysunków .............................................................125
Publikacje ..................................................................................................................126
Tworzenie własnych atrybutów .................................................................................129
6.1.1. Czym są atrybuty? ........................................................................................129
6.1.2. Przykłady zastosowań w zapisie graficznym ................................................138
6.1.3. Menedżer atrybutów .....................................................................................139
Tworzenie prototypów i szablonów ..........................................................................141
6.2.1. Plik wzorca projektu .....................................................................................141
6.2.2. Importowanie i uzupełnianie atrybutów .......................................................141
6.2.3. Narzędzia ......................................................................................................142
6.2.4. Preferencje projektu ......................................................................................143
6.2.5. Info o projekcie .............................................................................................144
6.2.6. Notatki o projekcie ........................................................................................145
6.2.7. Podgląd projektu ...........................................................................................145
6.2.8. Opcje 3D .......................................................................................................145
6.2.9. Zapisywanie ..................................................................................................145
6.2.10. Ulubione ........................................................................................................146
6.2.11. Tworzenie układu .........................................................................................147
6.2.12. Zapisywanie ustawień podstawowych ..........................................................147
Przygotowanie do tworzenia schodów ......................................................................149
7.1.1. Katalog schodów ...........................................................................................149
7.1.2. Wymiary schodów ........................................................................................150
Rozdział 5. Warsztat 3. Arkusze projektu .............................................................. 119
5.1.
5.2.
5.3.
5.4.
6.1.
Rozdział 6. Indywidualna konfiguracja ArchiCAD-a ................................................. 129
6.2.
Rozdział 7. Warsztat 4. Twórca schodów .............................................................. 149
7.1.
6
ArchiCAD 10
7.2.
Tworzenie schodów ...................................................................................................151
7.2.1. Ustawienia biegu i geometrii ........................................................................152
7.2.2. Struktura schodów i układ stopni ..................................................................153
7.2.3. Ustawienia balustrady ...................................................................................155
7.2.4. Zapisywanie schodów ...................................................................................156
7.2.5. Ustawienia schodów .....................................................................................156
7.2.6. Określenie widoczności ................................................................................158
7.2.7. Zagrożenia związane z opcjami wyświetlania ..............................................158
7.2.8. Wyświetlanie schodów w projekcie i w modelu ..........................................159
Nietypowe rzuty schodów .........................................................................................160
7.3.1. Tworzenie schodów na podstawie zaznaczenia ............................................160
Prace wstępne w dwóch wymiarach ..........................................................................163
Prace wstępne w trzech wymiarach ...........................................................................164
Przekształcenie w obiekt ...........................................................................................165
Tworzenie obiektu .....................................................................................................167
Zastosowanie obiektu w modelu ...............................................................................167
7.3.
Rozdział 8. Warsztat 5. Ściana boczna jako obiekt ............................................... 163
8.1.
8.2.
8.3.
8.4.
8.5.
Część II
ArchiCAD dla zaawansowanych ........................................171
9.1.
9.2.
9.3.
9.4.
9.5.
9.6.
Wektory kontra piksele ..............................................................................................173
9.1.1. Wektor ..........................................................................................................173
9.1.2. Piksel .............................................................................................................179
Prezentacja kolorów ..................................................................................................183
9.2.1. RGB i CMYK ...............................................................................................183
9.2.2. Inne modele kolorów ....................................................................................185
Czcionki .....................................................................................................................185
9.3.1. Instalowanie czcionek ...................................................................................186
9.3.2. Typografia .....................................................................................................188
Wizualizacja dla użytkowników programów typu CAD ...........................................194
Dalsze prace z oprogramowaniem do renderowania .................................................194
9.5.1. Oprogramowanie do tworzenia animacji ......................................................194
Metody prezentacji w trzech wymiarach ...................................................................195
9.6.1. Rysunki tworzone przez wewnętrzny mechanizm grafiki trójwymiarowej ....195
9.6.2. Efekty renderowania i ustawienia obrazów fotorealistycznych
w ArchiCAD-zie ...........................................................................................197
Rodzaje materiałów: tekstury i shadery ....................................................................199
9.7.1. Tekstury ........................................................................................................199
9.7.2. Shadery .........................................................................................................199
9.7.3. Odbicia ..........................................................................................................200
Oświetlenie wirtualnego pomieszczenia ...................................................................202
9.8.1. Reguły oświetlenia ........................................................................................202
9.8.2. Źródła światła ...............................................................................................204
Kamera ......................................................................................................................209
9.9.1. Wysokość celu i odstęp .................................................................................210
9.9.2. Kąt widoczności (Field of View) ..................................................................211
9.9.3. Pozycja kamery, punkt widzenia ..................................................................212
Animacja ....................................................................................................................213
9.10.1. Formaty wideo ..............................................................................................214
9.10.2. Częstość klatek i klatki kluczowe .................................................................214
9.10.3. Ustawienia rozdzielczości .............................................................................215
Panoramy ...................................................................................................................217
Obiekty wirtualnej rzeczywistości ............................................................................218
Rozdział 9. Komputerowa grafika i renderowanie .................................................. 173
9.7.
9.8.
9.9.
9.10.
9.11.
9.12.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin